Deel dit artikel
-

‘Pakketleveringen in Nederland zijn nog lang niet optimaal’

De Nederlandse consument kiest massaal voor thuislevering, meer dan tachtig procent van alle pakketten wordt thuis afgeleverd. Vanuit oogpunt van duurzaamheid zouden er echter meer alternatieven moeten komen. Dat zegt branche-organisatie Thuiswinkel.org.

Er is nog veel te verbeteren in de last-mile, maar de huidige marktcondities beperken innovatie, zegt Thuiswinkel.org. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld of de populariteit van het thuisleveren en het bij servicepoints retourneren het gevolg is van consumentenvoorkeuren of dat dit komt door het grotendeels uitblijven van goede alternatieven.

De bereikbaarheid van servicepoints is niet optimaal. Je rijdt niet zomaar even langs het servicepoint in het stadscentrum, om vervolgens ook nog parkeerkosten te betalen, zegt Thuiswinkel.org.

Daarnaast zijn nog maar weinig pakketkluisjes beschikbaar. Vaak zijn deze kluisjes ook nog vervoerderafhankelijk. De meeste consumenten zullen niet precies weten waar het dichtstbijzijnde kluisje is.

Ook aan thuisleveringen zitten, ondanks de populariteit, nog veel problemen. Consumenten weten niet precies wanneer het pakketje wordt geleverd en moeten vaak uren wachten.

Webwinkels willen niet altijd meer afleveropties en snellere leveringen. Want aan elke levering hangt een prijskaartje en consumenten betalen hier niet graag voor. Hierdoor komen vaak alle logistieke kosten op het bordje van de webwinkel te liggen, en worden niet alle innovaties direct breed omarmd in de markt.

De vervoerdersmarkt is erg monopolistisch. Eigenlijk zijn er maar twee partijen die in staat zijn om pakketleveringen van de grootste webwinkels af te handelen: PostNL en DHL. Het feit dat deze vervoerders erg groot zijn zorgt ervoor dat ze betrouwbaar kunnen leveren, maar ook dat hun omvang innovatie remt. Daarnaast werken vervoerders amper samen, waardoor veel ontwikkelingen vervoerderspecifiek zijn.

In de toekomst zullen snelheid en flexibiliteit meer vorm krijgen, verwacht de brancheorganisatie. Dit zal gepaard gaan met de komst van centrale afleverkluisjes (zoals de Buren). Thuis belevering zal een groot onderdeel van de last-mile blijven, maar mogelijk kan dit efficiënter via een persoonlijke pakketbox. De verwachting is dat prijsdifferentiatie in de toekomst gebruikelijker wordt. Gratis bezorging bestaat dan nog wel, maar tegen bepaalde voorwaarden.

Deel dit bericht

9 Reacties

Willem B.

Nou dat klopt!
Gisteren een bericht ontvangen van DHL dat het pakketje, op een bedrijfsadres!, zou worden bezorgd tussen 18.00 – 21.00 uur.
Tot 21.10 uur lekker op kantoor blijven zitten en wat denk je? Geen pakket, nooit bezorgd! Ja, de pakketleveringen zijn nog lang niet optimaal bij DHL.

Frank Loots

Ik zie goede kansen voor de persoonlijke pakketbox, dit lijkt me een prima manier om pakketten bij een eerste levering te kunnen bezorgen. Het wordt wel wat vol in de check-out van de webshops met al die aflevermogelijkheden.

Jessica

Erwin Boogert

Jessica, we vinden íets meer context altijd wel prettig. Een hyperlink op zich zegt niets. Die zijn er op internet ook al best veel.

G. Wesselink

Concept biedt opties om meerdere aankopen in 1 levering te ontvangen en ook met 1 betaling af te rekenen.

Fred van Rijswijk

Voor consumenten en webwinkels idd een kans om bezorging op maat aan te bieden, heel goed en duidelijk communiceren dat de consument wel duidelijk wordt dat dit een dure vorm is van bezorgen.

Consument kan ook zelf actie ondernemen en bijv het pakketje bij een lokaal depot van http://www.hallobezorger.nl laten afleveren en dan krijg je voor wat extra’s een bezorging op maat. Hier betaald de consument dan zelf voor.

Niek 't Hart

Buizenpakketpost kan toch bij elke opbreking een stukje groeien? http://wp.me/p2csB-32a

Patrick Lipplaa

Zolang de consument van mening is dat het bezorgen en retourneren gratis moet kosten, kan men ook niet veel verwachten, geen innovatie, service of medewerking. Er is een oud spreekwoord: Voor niks, gaat alleen de zon op!

Dennis Raadschelders

Doormiddel van DPD te implementeren in de check out geef je je klant de optie voor levering op huis adres met een predict melding van 1 uur, de klant hoeft niet meer de heledag thuis te zitten. Daarnaast hebben zij de mogelijkheid om de gekozen keuze alsnog te veranderen naar een ander adres of pickup locatie. Tevens kunnen ontvangers er ook direct voor kiezen gebruik te maken van ons cross border pickup netwerk voor afhaling en retournering van de zendingen in een DPD pickup shop of aangesloten eigen winkels van de retailer. Hiermee bieden wij zowel een cross border click & collect als wel een ship from shop oplossing. Geintreseerd in de mogelijheden neem dan gerust contact met mij op d.raadschelders@dpd.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond