DHL opent klimaatneutrale CityHub in Groningen
DHL Parcel opende deze week officieel de nieuwe CityHub in Groningen. Dit in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Philip Broeksma.
DHL Parcel opende deze week officieel de nieuwe CityHub in Groningen. Dit in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Philip Broeksma.
Het is gedaan met het gratis terugzenden van online aankopen bij Wehkamp. Vanaf 24 april betalen klanten vijftig cent per geretourneerd item. Andere webwinkels volgen.
Bezorgbedrijf Hurby is niet meer. Het bedrijf beleefde hoogtijdagen in de coronatijd, toen vooral kleine winkeliers het bedrijf gebruikten als bezorgdienst. Met het opheffen van de lockdowns verdween de winstgevendheid.
Busjes van pakketbezorgers die achter elkaar dezelfde wijk inrijden. Hidde Stokvis, CTO en medeoprichter van pakketbezorger Trunkrs, vindt dat het anders moet. “Laten we met zijn allen een gezamenlijk duurzaam bezorgnetwerk opzetten,” vertelt hij in de videocollectie Sustainable Commerce.
Of ze nu tweedekansje, retour deal of anders heten: een groeiende hoeveelheid retourgoederen vindt zijn weg weer naar de markt. Niet als partij, maar als individuele producten. Via een arbeidsintensief proces dat vragen oproept over de rendabiliteit. “Het gaat niet alleen om financiën, ook om duurzaamheid.” Toch lijken financiële opbrengsten leidend. Een blik op de kansen, knelpunten én verdiensten.
Zonder ruime retour-policies zou e-commerce niet zijn wat het nu is. Mede daardoor zijn Retouren een van de grootste hoofdpijndossiers van de branche en oplossingen zijn hard nodig. Daarom duiken we in dit dossier in de belangrijkste trends en oplossingen.
Amazon, FedEx en UPS richten zich in de Verenigde Staten sinds kort allen op doosloze retouren, de productverpakking volstaat in steeds meer gevallen. Behalve gemak voor consumenten zou de ‘no box, no label policy’ ook kostenbesparingen voor webshops en milieuwinst opleveren. Hoe werkt dit? En wat gebeurt er in Nederland?
De optie voor gratis retouren bij webwinkels wordt als klantvriendelijk en merkbouwend gezien, maar is in feite een enorme kostenpost en dataloos proces. Een groeiend aantal e-commercespelers voert dan ook betaalde retouren in. Welke impact op de operatie heeft dit? En wat levert het op?
Online warenhuis Otto gaat volgend jaar orders verzenden in biologisch afbreekbare verpakkingen.
De Amerikaanse pakketvervoerder FedEx geeft in april en mei vijftig procent korting op internationale vervoerstarieven.
Gall & Gall is gestart met het leveren van online bestellingen per fietskoerier vanuit de winkel in de buurt. In navolging van een proef waarbij bestellingen binnen 60 minuten bij de klant thuis worden bezorgd kiest Gall & Gall er nu voor om niet zozeer in te zetten op snellere, maar vooral duurzamere bezorging.
Technologiebedrijf Bringly heeft een nieuwe investeringsronde afgerond met als nieuwe investeerders Eyos Capital, het Poolse SpeedUp Energy Innovation en bestaande investeerders Shamrock Ventures, Ponooc en diverse ervaren angels.
De exploitant van pakketkluizen Budbee zegt dat het in de Benelux nu duizend kluizen in bedrijf heeft. Daar moeten er komend jaar nog een paar honderd bijkomen.
Het Ierse Manna Drone Delivery wil nog dit jaar zijn diensten op het Europese vasteland aanbieden. Dat vertelde oprichter en CEO Bobby Healy woensdag op Amsterdam Drone Week, een beurs annex congres gewijd aan drones. “We beginnen in elk geval in één land,” aldus Healy, zonder dat land specifiek te noemen.
De provincie Drenthe onderzoekt of drones in de toekomst geschikt zijn om (urgente) goederen af te leveren in het buitengebied. In opdracht van de provincie werkt Drone Delivery Services in een pilot samen met DeBuren (leverancier van de pakketkluis) en VEPA (producent pakketkluis) om te testen hoe dat kan.