-

Startup NEXTdriver helpt professionele chauffeurs zuiniger, veiliger en comfortabeler te rijden

NEXTdriver analyseert data van vrachtwagenchauffeurs en helpt hen daarmee beter, veiliger en efficiënter te rijden. Daarmee helpen ze niet alleen de chauffeurs maar natuurlijk ook de bedrijven waarvoor ze werken.

Een gesprek met Guido Sluijsmans van NEXTdriver over wat het bedrijf precies doet en hoe ze verder willen groeien. Voor dat laatste zijn ze op zoek naar een investeerder met relevante kennis van zaken.

Kun je ons vertellen over je achtergrond en hoe je bedrijf is ontstaan?

“Na 10 jaar TNO stagneerde mijn persoonlijke groei en miste ik de implementatie van de mooie innovaties. Ik had bij TNO veel passie gekregen voor de psychologische aspecten van mobiliteit. Met een stuk technologie dat er ontwikkeld was wilden we de logistieke sector ondersteunen om veiliger en zuiniger onderweg te zijn. In 2015 ben ik het bedrijf gestart met twee andere oprichters die destijds bij TNO hun (afstudeer)stage liepen. We hadden geweldige technologie, maar moesten concluderen dat het niet voldoende schaalde. In 2019 hebben we een koerswijziging gemaakt, het oorspronkelijke product beëindigd en zijn we van nul opnieuw begonnen. Nu bieden we met NEXTdriver een schaalbare oplossing voor de logistiek. Het is trouwens leuk om te zien dat de eerdere technologie ondertussen op de markt komt via slimme AI-dashcams.”

Guido Sluijsmans (links) en Jasper Pauwelussen (rechts)

Kun je uitleggen wat jullie precies doen?

“NEXTdriver geeft chauffeurs wekelijks inzicht in hun rijgedrag en we coachen de chauffeurs maandelijks. Dat coachen gebeurt met echte mensen, ervaren opleiders of voormalig chauffeurs; Wel slim en efficiënt: in de logistiek ontbreekt vaak het stukje persoonlijke aandacht en bovenal de complimenten. Wij helpen individuele chauffeurs om zuiniger, veiliger en comfortabeler te rijden en ook met problemen waar ze intern tegenaan lopen.”

Kun je meer vertellen over jullie dataplatform en hoe jullie coachen?

“Ons dataplatform gebruikt de data van boordcomputers, die vrijwel in alle vrachtwagen zijn ingebouwd. We hebben inmiddels zestien verschillende leveranciers gekoppeld aan ons platform. Die boordcomputers meten rijgedragingen zoals stationair draaien, harde rembewegingen en cruisecontrolgebruik. We geven de chauffeurs wekelijks inzicht in hun scores. In onze app kunnen ze via onze ingebouwde chat functie, vergelijkbaar met WhatsApp, communiceren met hun coach. Dat kan onze coach zijn, maar ook een coach van het bedrijf zelf.

We hebben bewust gekozen voor een chatfunctie. Chauffeurs zijn moeilijk telefonisch te bereiken vanwege hun onregelmatige schema’s, en als je ze aan de lijn hebt, willen ze vaak lang praten en vinden ze het fijn om die persoonlijke aandacht te krijgen. Dat maakt het niet rendabel. Daarnaast verwachte we niet direct een reactie. Dat mogen ze doen als ze er tijd voor hebben en stilstaan. Chauffeurs zijn erg gedreven en willen graag goed hun vak uitvoeren of nog beter worden. Wij ondersteunen ze daarbij en dat levert uiteindelijk ook veel op voor de onderneming.”

Kun je wat statistieken delen over de impact van jullie oplossing?

“Onze oplossing richt zich enerzijds op het verminderen van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Met een reductie tussen 3 en 8 procent dragen we dus stevig bij, wat ook het rendement van de onderneming verhoogt. Anderzijds verbeteren we (verkeers)veiligheid. Daarin hebben we een reductie van ongelukken tot wel 47 procent gezien. Als vuistregel kun je hanteren dat één euro besparing op brandstof leidt tot twee euro reductie in stilstand, schades, etc. Dit vermindert het risico voor logistieke bedrijven aanzienlijk.

Het is ook belangrijk om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Soms adviseren we chauffeurs om toch dat gesprek met hun leidinggevenden aan te gaan als we zien dat de prestaties naar beneden gaan. Zo hebben we een situatie ervaren waarin de chauffeur moest toegeven dat hij slaapapneu had, maar dat lang niet durfde te delen. Hadden we niet ingegrepen dan had het slecht kunnen aflopen met de chauffeur. Nog mooier vinden we de toffe reacties van chauffeurs die zeggen dat ze na 20 jaar rijden op een truck nu veel meer ontspannen achter het stuur zitten. Tot slot helpt ons platform bij het personeelstekort. Bedrijven hebben vaak geen tijd om zich met rijgedrag bezig te houden dan wel is een interne mentorchauffeur druk met allerlei andere zaken.”

Hoe helpt jullie oplossing bedrijven op commercieel gebied?

“Bedrijven moeten wel verduurzamen om klanten te behouden. Dat wordt alleen maar strikter door de aankomende ESG rapportage (Environmental, Social, and Governance). Het borgen van veiligheid en CO2-reductie zijn belangrijke aspecten voor de opdrachtgevers van de logistieke ondernemers. Een logistiek ondernemer met 70 tot 100 chauffeurs kan met de besparingen van NEXTdriver één nieuwe vrachtwagen per jaar aanschaffen. Ook is er minder slijtage en minder schade. Ook helpen we de onderneming om aantrekkelijk te blijven voor hun chauffeurs door onze beloningsmodule, waarbij de chauffeur op basis van hun scores bijvoorbeeld een dinerbon of een leuk bedrijfsgadget kunnen verkrijgen. In Oost-Europa koppelt men vaker een financiële beloning aan een goede prestatie.”

Kun je ons vertellen over jullie klanten?

“We hebben tientallen klanten, waaronder Schenk Transport, een bedrijf dat onder andere de Shell-tankstations met brandstof bevoorraadt. Daarnaast ondersteunen we de bezorgers van Albert Heijn. Ook internationale spelers zoals Kühne + Nagel zijn bij ons klant. We werken voor hun vestigingen in Nederland, België en Roemenië. Ons doel is de nummer 1 te zijn op dit gebied in Europa. Daarom valideren we ondertussen de Duitse markt. Om dat doel te bereiken hebben we een opschalingsstrategie. Samenwerking met lokale opleidigers is een onderdeel van die strategie. Zij zitten al aan tafel bij de ondernemers en hebben contact met de chauffeurs. Met onze tools kunnen ze de chauffeurs ook na de opleiding blijven ondersteunen. Ze begrijpen de taal en cultuur nog beter en het geeft hun een extra verdienmodel.”

Hoe ziet jullie team eruit en wat zijn jullie groeiplannen?

“Ons team bestaat momenteel uit tienen mannen en vrouwen. Het merendeel van onze developers is vrouw en daar zijn we maar wat trots op. We bouwen alles zelf en besteden veel aandacht aan een goede klantbeleving en -ondersteuning. Daarnaast hebben we een eigen coaching in ons team en natuurlijk Sales & Marketing. Jasper Pauwelussen, CTO, en ik zijn het managementteam. We groeien gestaag, ondanks alle crisissen sinds we in 2019 met NEXTdriver zijn begonnen. We willen ons salesteam uitbreiden, partnernetwerk vergroten en onze marketing intensiveren, zodat we uiteindelijk onze impact vergroten. Daarnaast werken we aan uitbreiding van onze diensten, die trouwens nu al worden verkocht. En na Nederland en België is het tijd voor onder andere Duitsland. Bovenal verdient ons team nog meer waardering en support in hun inhoudelijke en persoonlijke ontwikkeling.”

Zijn jullie op zoek naar investeerders?

“Jazeker! We zien graag een partij die volgend jaar wil instappen in onze seed-ronde. Een bedrijf dat de sector waarin we werken snapt en kennis en ervaring heeft in het verder versnellen van groei en die Jasper en mij kan uitdagen en ondersteunen. We hebben voldoende validatie gehad en blijven groeien. Alleen al met ons huidige klantenbestand hebben we de mogelijkheid om met een factor 4 te groeien en dit jaar verwachten we zwarte cijfers te behalen. We staan ook open voor partijen die nu al met een convertible willen instappen.”

Over de auteur: Pieter Bas is Startup Relations Manager bij Fundsup.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond