Kwartaalresultaten PostNL boven eigen verwachting
PostNL ziet een verbetering in de volumeontwikkeling bij Pakketten, al loopt dat volume nog steeds terug, zelfs met 6,5 procent. Normale post daalde ook weer, met 10,8 procent (pdf).
PostNL ziet een verbetering in de volumeontwikkeling bij Pakketten, al loopt dat volume nog steeds terug, zelfs met 6,5 procent. Normale post daalde ook weer, met 10,8 procent (pdf).
De prestaties van Bpost lagen het afgelopen kwartaal iets boven plan. Uitdagende macro-economische omstandigheden werden verzacht door een sterke pakjesvolumes, prijsstijgingen en aanhoudende focus op productiviteit en kostenbeheersing.
Pakketbezorger DHL heeft in het eerste kwartaal aanzienlijk minder omzet gedraaid dan een jaar terug: zo’n 20,9 miljard euro tegen 22,6 miljard vorig jaar. Ook het handelsresultaat lag met 1,6 miljard euro 24,1 procent onder het resultaat van 2022. Het Duitse bedrijf spreekt van een uitdagende markt.
Pakketbezorgers gaan nog altijd veelvuldig in de fout. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bij een op de drie consumenten ging het afgelopen jaar iets mis. Vooral bij de kleinere pakketbezorgers is een flinke stijging van het aantal klachten te zien.
Je voorraad kan een verliespost zijn als die niet goed verdeeld wordt. Met een ordermanagementsysteem krijg je vele opties en verbeter je de verdienkracht.
DHL Parcel opende deze week officieel de nieuwe CityHub in Groningen. Dit in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Philip Broeksma.
Het is gedaan met het gratis terugzenden van online aankopen bij Wehkamp. Vanaf 24 april betalen klanten vijftig cent per geretourneerd item. Andere webwinkels volgen.
Bezorgbedrijf Hurby is niet meer. Het bedrijf beleefde hoogtijdagen in de coronatijd, toen vooral kleine winkeliers het bedrijf gebruikten als bezorgdienst. Met het opheffen van de lockdowns verdween de winstgevendheid.
Busjes van pakketbezorgers die achter elkaar dezelfde wijk inrijden. Hidde Stokvis, CTO en medeoprichter van pakketbezorger Trunkrs, vindt dat het anders moet. “Laten we met zijn allen een gezamenlijk duurzaam bezorgnetwerk opzetten,” vertelt hij in de videocollectie Sustainable Commerce.
Of ze nu tweedekansje, retour deal of anders heten: een groeiende hoeveelheid retourgoederen vindt zijn weg weer naar de markt. Niet als partij, maar als individuele producten. Via een arbeidsintensief proces dat vragen oproept over de rendabiliteit. “Het gaat niet alleen om financiën, ook om duurzaamheid.” Toch lijken financiële opbrengsten leidend. Een blik op de kansen, knelpunten én verdiensten.
Zonder ruime retour-policies zou e-commerce niet zijn wat het nu is. Mede daardoor zijn Retouren een van de grootste hoofdpijndossiers van de branche en oplossingen zijn hard nodig. Daarom duiken we in dit dossier in de belangrijkste trends en oplossingen.
Amazon, FedEx en UPS richten zich in de Verenigde Staten sinds kort allen op doosloze retouren, de productverpakking volstaat in steeds meer gevallen. Behalve gemak voor consumenten zou de ‘no box, no label policy’ ook kostenbesparingen voor webshops en milieuwinst opleveren. Hoe werkt dit? En wat gebeurt er in Nederland?
De optie voor gratis retouren bij webwinkels wordt als klantvriendelijk en merkbouwend gezien, maar is in feite een enorme kostenpost en dataloos proces. Een groeiend aantal e-commercespelers voert dan ook betaalde retouren in. Welke impact op de operatie heeft dit? En wat levert het op?
Online warenhuis Otto gaat volgend jaar orders verzenden in biologisch afbreekbare verpakkingen.
De Amerikaanse pakketvervoerder FedEx geeft in april en mei vijftig procent korting op internationale vervoerstarieven.