More stories

Geen gepersonaliseerde aanbiedingen via Uitzending Gemist

Gepersonaliseerde aanbiedingen via Uitzending Gemist, zoals Netflix op basis van kijkgedrag doet, zijn voorlopig niet mogelijk. Dat vertelde bestuursvoorzitter Henk Hagoort van de NPO donderdag tijdens het NVJ-debat Wat wil de NPO? in Hilversum.

Entertainment

Namaak Minecraft-apps plaag in Google Play Store

Zeker 600.000 Androidgebruikers hebben nepapplicaties voor Minecraft gedownload, programma’s die gebruikers wijsmaken dat hun smartphones is geïnfecteerd met een virus.

Entertainment

Vlaanderen schakelt FM pas in 2025 af

De Vlaamse minister voor media Sven Gatz verwacht pas in 2025 FM af te kunnen schakelen. Grote commerciële radiozenders in Vlaanderen als Q-music, Joe FM, en Nostalgie zenden nog niet uit via de digitale variant DAB+.

Media

Pay tv neemt vlucht in West-Europa

West-Europa is dol op pay tv. Bijna 57 procent van de huishoudens heeft een abonnement op diensten als Canal+, UPC of HBO. En het aantal neemt nog toe. Door het verbeterde economische klimaat is de verwachting dat er dit jaar maar liefst 99 miljoen pay tv-abonnees komen, een toename van 2,57 miljoen. Tegen 2020 zal de penetratie in West-Europa de 60,4 procent aantikken.

Publishing

‘Twitter praat met Flipboard’

Twitter heeft gesprekken gevoerd met online tijdschrift Flipboard voor een overname. Dat meldt Re/code op basis van ingewijden. De overnamegesprekken zouden al sinds begin dit jaar gaande zijn, maar hebben vooralsnog niet veel opgeleverd.

Media

PAPER app brengt beste van Parool, Volkskrant, AD en Trouw

Oud-hoofredacteur van Het Parool Barbara van Beukering heeft vandaag PAPER gelanceerd, een dagelijks online magazine met hoogtepunten van Persgroep-titels.

Media

Bruna breidt Bliyoo-abonnementen uit

Bliyoo van Bruna – een soort Spotify voor boeken – krijgt drie abonnementsvormen. In Nederland en België kunnen klanten straks onbeperkt boeken óf tijdschriften lezen, maar zich ook abonneren op een combinatie daarvan.

Media

Gemeente Leiden bereikt akkoord met Lira en Pictoright

De gemeente Leiden heeft een akkoord met Lira en Pictoright over een jaarlijkse vergoeding ten behoeve van freelance tekst- en beeldmakers. De gemeentelijke archiefinstelling Erfgoed Leiden en Omstreken kan hierdoor het krantenarchief online beschikbaar stellen.

Legal

Nieuw RTL Z wil ook digitaal aanwezig zijn

De zender RTL Z start op 7 september met een bredere focus die naast nieuws ook ruimte biedt aan verdieping en entertainment.

Media

Illegale filmsites verdienden 200 miljoen dollar met advertenties

Sites die illegale films of tv-series aanbieden hebben in 2014 voor meer dan 200 miljoen dollar aan advertentiegeld binnengesleept. Dat zijn in elk geval de schattingen van Digital Citizens Alliance en adviesbureau MediaLink LLC.

Entertainment

Spotify wordt persoonlijker, voegt video toe

Spotify breidt het aanbod uit met met podcasts en video. De BBC, CBS, Comedy Central, MTV en Vice stellen eigen content ter beschikking. Dat heeft het Zweedse bedrijf vanmiddag bekend gemaakt.

Entertainment

TMG gaat voor Over the Top-strategie

TMG stapt in streaming video om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Dat vertelde Geert-Jan van der Snoek vanmiddag op het Cross Media Congres in Amsterdam.

Publishing

Straks ook games in Facebook Messenger

Binnen Facebook Messenger kunnen in de toekomst vermoedelijk games worden gespeeld. Facebook is naar verluidt met verschillende ontwikkelaars in gesprek, schrijft The Information op basis van ingewijden.

Entertainment

Topman Liberty Global hint naar fusie Vodafone

Topman John Malone van Liberty Global, het moederbedrijf van kabelmaatschappij Ziggo, heeft in een interview met Bloomberg aangegeven dat hij wel wat voelt voor een fusie met Vodafone. Daarmee zou het bedrijf dan kunnen beschikken over een eigen mobiel netwerk.

Media

Sanoma/SBS wil millennials via meerdere kanalen raken

Sanoma/SBS wil millennials in de toekomst gaan benaderen via meerdere kanalen. Die strategie wordt uitgewerkt samen met Social1nfluencers, het Amsterdamse bedrijf dat merken koppelt aan enthousiaste vloggers. Sanoma heeft recentelijk een belang in het Amsterdamse bedrijf genomen.

Publishing