More stories

Nieuwe eigenaren voor Infostrada Productions

De aandelen van tv-producent Infostrada Productions zijn overgenomen van CMI Holding. Het Nederlandse productiebedrijf gaat onder de nieuwe naam Southfields zelfstandig verder.

Media

KRO-NCRV maken deze zomer de transmediale dramaserie 4JIM

Op maandag 6 juli start op NPO 3 de Nederlandse transmediale dramaserie 4JIM. 4JIM moet een mix worden van tv-drama en foto- en videocontent van kijkers en festivalgangers. Met de speciale 4JIM-app kunnen zij foto’s en video’s uploaden van hun eigen belevenissen.

Entertainment

Nu.nl komt met eigen Periscope: Cameraad

Nu.nl gaat deze zomer al zijn eigen Periscope introduceren onder de naam Cameraad. Gebruikers kunnen met hun smartphone zelf livebeelden uitzenden en ook bekijken. Dat vertelde hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman vanmiddag op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.

Media

Eigenaar NRC zet in op ‘levende video’

Uitgeverij Mediahuis, sinds vorig jaar eigenaar van NRC, gaat een deel van zijn nieuwsvideo’s interactief maken. Hiervoor gaat het bedrijf in zee met het Nederlandse Marduq.tv, die zich specialisten in ‘levende video’ noemen.

Media

Online blijft ondergeschoven kindje op nieuwsredactie

De overstap naar een nieuwe digitale nieuwscultuur blijkt bij traditionele media maar moeizaam te verlopen. Hoofdredacties zijn vooral bezig met organisatorische veranderingen, maar een duidelijke toekomstvisie op online journalistiek ontbreekt. Dat blijkt uit onderzoek van journaliste Klaske Tameling.

Media

Netflix onder jeugd even groot als NPO Gemist en RTL XL

Netflix heeft onder de Nederlandse jeugd evenveel bereik als de on demand-diensten van de NPO en RTL. Nederlanders betalen ook makkelijker om online video te kunnen kijken dan voorheen.

Publishing

Razer koopt Android spelcomputer Ouya

De Noord-Amerikaanse fabrikant Razer wordt de nieuwe eigenaar van de populaire Android-spelcomputer Ouya. Het bedrijf achter de spelcomputer stond op de rand van een faillissement.

Entertainment

KPN komt met eigen tv-programma’s

KPN gaat na de zomer eigen tv-programma’s uitzenden die met exclusief worden geproduceerd met partners als Mojo, Eredivisie en Endemol Shine.

Entertainment

V-Ventures neemt afscheid van The Post Online

V-Ventures, de investeringsmaatschappij van Vereniging Veronica, reduceert zijn bijdrage aan The Post Online. Daardoor moet het opinieblog verder met een ‘zolderkamerbudget’.

Media

YouTube krijgt gamingkanaal

YouTube begint deze zomer met YouTube Gaming in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Hier kunnen gebruikers livestreams en opgenomen video’s van games bekijken.

Entertainment

Line rolt eigen muziekdienst uit

Het Japanse Line heeft in thuisland Japan een eigen muziekdienst Line Music gelanceerd die alleen beschikbaar is in de eigen app. De dienst kost omgerekend 4 dollar per maand.

Entertainment

KPN zet ‘belangrijke stap in televisie’ (update)

KPN zal maandag in Den Haag een nieuwe strategie rond televisie toelichten. Bovendien wordt binnen enkele weken de over-the-top dienst Play van KPN officieel aangekondigd, waarmee het bedrijf zich vooral op jongeren wil richten.

Entertainment

Netto mediabestedingen in 2014 gestegen tot 4,63 miljard euro

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2014 1,9 procent gestegen naar 4,63 miljard euro. In absolute bedragen betekent dat een stijging van 85 miljoen. Op print en sponsoring na zagen alle mediumtypen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte toenemen, zo blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2014 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Media

Eerste game voor Facebook Messenger

Voor Facebook Messenger is een eerste game Doodle Draw Game beschikbaar die binnen het berichtenprogramma zelf kan worden gespeeld.

Entertainment

Rovio tekent Angry Birds-deal met Lego

Gamebedrijf Rovio uit Finland heeft een overeenkomst met Lego getekend voor Angry Birds merchanising. Het nieuwe Lego speelgoed wordt ergens in 2016 verwacht, als de Angry Birds-speelfilm uitkomt.

Entertainment