More stories

Premium

Privacymaatregelen Apple kosten andere techbedrijven honderden miljarden

De privacymaatregelen die Apple in iPhones stopte in het voorjaar van 2021 leverden vier techbedrijven 315 miljard dollar aan gederfde reclame-inkomsten op. Geld dat niet verdiend is omdat consumenten niet ongeremd konden worden afgegraasd.

Privacy
Premium

Nederlandse reclamebranche in spoedberaad om cookies

Een veelgebruikt reclamesysteem op basis van cookies is Europabreed verboden verklaard. De Nederlandse online reclamebranche gaat vanmiddag in spoedberaad. Doel: de feiten op een rij te krijgen en beginnen verzinnen wat de nieuwe weg vooruit zou kunnen zijn.

Online advertising

Hoe Startpagina.nl voor een hoger percentage gebruikerstoestemming zorgde

Toestemming vragen voor cookies is een drempel voor je website. Startpagina.nl reduceerde ‘bounces’ en verhoogde ‘opt-ins’ door pop-up-berichten te testen.

Web performance

Zorgvuldigheid bij privacy en klantgegevens: absoluut vereiste voor banken

Mensen vinden gegevensbescherming steeds belangrijker. Voor financiële gegevens geldt dat nog meer. Banken moeten daarom extra voorzichtig zijn.

Privacy

Data Privacy Day: vijf voorspellingen voor privacy in 2022

Op 28 januari wordt in Europa en daarbuiten extra aandacht gevraagd voor privacy. Een goede reden om vooruit te blikken: vijf privacyvoorspellingen voor 2022!

Privacy
Premium

EU-toezichthouders vragen WhatsApp om opheldering over gewijzigde voorwaarden

De Europese Commissie en het netwerk van Europese consumentenautoriteiten hebben een brief gestuurd naar WhatsApp, waarin zij het bedrijf vragen een toelichting te geven op de wijzigingen die het in 2021 heeft doorgevoerd in zijn gebruikersvoorwaarden en privacyvoorwaarden.

Privacy
Premium

‘Afscherming persoonsgegevens in Kadaster en Handelsregister nodig tegen doxing’

Om het publiceren van iemands persoonsgegevens (doxing) tegen te gaan, is het ook nodig dat de overheid zelf stopt met het zonder goede reden makkelijk toegankelijk maken van woonadressen via het Kadaster en het Handelsregister. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in haar advies over het wetsvoorstel dat doxing verbiedt.

Privacy
Premium

Oprichter DigiCash terug met ‘kwantumbestendige berichtendienst’

De bekende cryptograaf David Chaum, in de jaren negentig betrokken bij het Nederlandse DigiCash, heeft een nieuw product xx messenger gelanceerd, naar eigen zeggen de eerste ‘kwantumbestendige berichtendienst’ ter wereld.

Security
Premium

Google: Advertentiesysteem FLoC overboord voor contextual advertising

Google gaat een nieuwe reclamesysteem uitproberen in Chrome met het oog op het uitfaseren van third party cookies. Het eerder bedachte alternatief FLoC struikelt op gebrek aan steun in de media- en reclamebranche.

Online advertising
Premium

Duitse uitgevers tegen uitfasering 3rd party cookies Chrome

Een collectief van grote Duitse uitgevers, onder wie Axel Springer, wil dat de Europese Commissie ingrijpt bij Google Chrome. De honderden mediabedrijven verliezen zicht op consumentgedrag als Google de 3rd party cookies uitfaseert.

Media
Premium

WeChat biedt gebruikers informatie over verzamelen persoonsgegevens

WeChat, de populaire alles-in-een app van Tencent, zal voortaan aangeven welke persoonlijke informatie wordt verzameld. Daarmee komt Tencent tegemoet aan de strengere privacywetgeving in China.

Privacy
Premium

Telecomaanbieders hebben moeite met Apple Private Relay VPN

De nieuwe Private Relay VPN die komt met iOS 15 via iCloud+ ligt in Europa onder vuur. Orange, T-Mobile, Vodafone en Telefonica zijn zelfs naar de Europese Commissie gestapt. Zij vragen om een verbod.

Privacy
Premium

Franse cookieboetes voor Google en Facebook: 210 miljoen euro

Facebook en Google zijn te slordig met toepassing van de Franse privacyregels en krijgen daarom boetes van respectievelijk 60 en 150 miljoen euro.

Privacy
Premium

Massaclaim tegen Salesforce en Oracle wegens overtreden AVG sneuvelt in rechtbank

The Privacy Collective (TPC) is in de zaak tegen tegen Oracle en Salesforce door de rechtbank vandaag niet-ontvankelijk verklaard. Het collectief stelt dat beide bedrijven de privacy van 10 miljoen Nederlandse internetgebruikers hebben geschonden. Er wordt een schadevergoeding van in totaal 11 miljard euro gevorderd op grond van de Wet afwikkeling Massaschade in collectieve actie (WAMCA).

Privacy
Premium

Marketeers nu pas bezorgd om iOS 14-update

Acht op de tien marketeers maakt zich zorgen over de iOS 14.5-update, die het lastiger maakt om data te verzamelen die belangrijk is voor de analyse van online marketingcampagnes.

Analytics