More stories

Inloggen met biometrie: Doen of niet?

Inloggen of jezelf identificeren via biometrische gegevens: 49% doet het. Maar er zijn verschillen in gebruik en (deels terechte) zorgen over de veiligheid.

Digital Transformation

Infographic: doxing bij dating

Met de verplaatsing van de liefde naar de digitale wereld is het verzamelen en openbaar maken van persoonlijke gegevens (ook bekend als doxing) een grote zorg geworden. Recent maakte minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid bekend doxing strafbaar te willen maken om hier meer tegen te kunnen doen.

Privacy

AP: Zet privacy voorop bij smart cities

Gemeenten moeten scherp zijn op digitalisering en de inzet van smart city-toepassingen. Zij moeten voldoende kennis hebben en informatie over smart city-toepassingen krijgen om hun controlerende taak goed uit te kunnen voeren. Dat stelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Privacy

Jolanda Bakker (Vattenfall): ‘Elk contactmoment moet je benutten’

Jolanda Bakker, Director Marketing & Commercial Operations bij Vattenfall over het verdwijnen van third-party cookies: “Afwachten of wegduiken heeft geen zin.” Deel 7 (slot) uit de interviewserie over het verdwijnen van cookies.

Online marketing

Biedt Google’s Privacy Sandbox de oplossing voor het cookieprobleem?

Wat gaat 3rd-party cookies vervangen? In de Google Privacy Sandbox experimenteert het bedrijf. We kijken of de huidige plannen toekomst hebben.

Online advertising

Europese privacyboete Amazon hoogste ooit

Amazon heeft een boete van 746 miljoen euro opgelegd gekregen van de Luxemburgse Nationale Commissie voor gegevensbescherming (CNPD) voor het verwerken van persoonsgegevens in strijd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU.

Privacy

Wetsvoorstel: Informatie delen voor betere digitale weerbaarheid van álle bedrijven

Niet alleen Rijksoverheid, vitale aanbieders en digitale dienstverleners: een nieuw wetsvoorstel moet helpen álle bedrijven digitaal weerbaarder te maken.

Legal

Collectieve aanvraag persoonsgegevens onder AVG in bij tech-giganten

De Stichting SOMI dient de tot nu toe grootste Europese collectieve aanvraag van persoonsgegevens in bij tech-giganten TikTok, Zoom en Palantir. Volgens de AVG zijn de bedrijven verplicht deze opgeslagen persoonsgegevens aan te leveren.

Privacy

TikTok schendt privacy kinderen: boete 750.000 euro

De Autoriteit Persoonsgegevens legt TikTok een boete op van 750.000 euro. Jonge kinderen die zich voor de app inschreven, konden de privacyregels niet begrijpen omdat die in het Engels waren.

Media

DuckDuckGo lanceert speciale e-maildienst

Zoekmotor DuckDuckGo lanceert een gratis e-maildienst die trackers verwijdert uit mails en deze mails kan doorsturen naar andere e-maildiensten, zoals Gmail en Outlook.

Privacy

AdTech-industrie moet vertrouwen van consument terugwinnen

De digitale consument moet weer keuze en controle krijgen over zijn eigen data. Alleen zo kan er weer vertrouwen komen in de AdTech-industrie.

B2B Digital

Wim Kees Janssen (Syntho.ai): ‘Synthetische data vormen een oplossing voor privacy-issues’

Data kunnen een verhaal vertellen over de werkelijkheid. Maar de laatste jaren staat dat steeds vaker ter discussie. Met name burgers vragen zich af of hun data wel veilig zijn. Syntho.ai komt met een oplossing: synthetische data. Dat zijn data die niet terug te koppelen zijn naar echte mensen, omdat ze daar ook niet vandaan komen. Het zijn data die gegenereerd worden door een algoritme, op basis van echte data sets.

Privacy

Franse start-ups dienen klacht in tegen Apple vanwege advertenties in iPhone

De Franse toezichthouder CNIL (Commission nationale de l’informatique et des libertés) gaat een klacht van zeker 1800 Franse start-ups tegen Apple behandelen.

Privacy

Europese consumentenbonden dienen klacht in tegen WhatsApp

WhatApp valt zijn gebruikers lastig met steeds terugkerende berichten over het nieuwe privacybeleid. De Consumentenbond heeft samen met zeven andere Europese consumentenorganisaties en koepelorganisatie BEUC een klacht hierover ingediend.

Privacy

Cookieloos: Concrete oplossingen voor Google, LinkedIn en Twitter

Apple’s iOS 14 update heeft impact op je online marketing. Gevolgen én concrete oplossingen voor Google, LinkedIn en Twitter op een rij.

Online marketing