More stories

Premium

Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen

De Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van GDMA (de koepelorganisatie van de Nederlandse branchevereniging DDMA) uitgevoerd onderzoek onder ruim 20.000 respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun rechten over het delen van persoonsgegevens. Tegelijkertijd dalen de zorgen over privacy en ziet de meerderheid het delen van data als essentieel onderdeel van de huidige maatschappij.

Privacy
Premium

Emerce Digital Marketing: ‘Bureaus testen te weinig cookieless’

Adverteerders en mediabureaus testen te weinig met cookieloze reclamecampagnes. Daardoor lopen ze een kennisachterstand op. Marketeers moeten zich een nieuwe werkwijze aanleren.

Online advertising

TCF-verbod van Autoriteit Persoonsgegevens is gemakzuchtig

Het verbod van het Transparency Consent Framework door de Autoriteit Persoonsgegevens is wat kortzichtig. Toch is het goed om naar alternatieven te kijken.

Privacy
Premium

TikTok wil Amerikaanse gegevens onderbrengen bij Oracle

TikTok gaat alsnog gegevens van zijn Amerikaanse gebruikers onderbrengen bij Oracle, zo meldt Reuters. Moederbedrijf ByteDance kan er dan niet meer bij.

Marketing

Hoe merken kunnen slagen in een wereld waarin privacy centraal staat

Consumenten hebben een hekel aan third-party cookies. Heel veel first-party data verzamelen is niet de oplossing. Zet in op privacy en transparantie.

Data
Premium

Nog eens honderden klachten van Schrems over cookiewalls

Zo’n 270 websites hebben een klacht ontvangen over de wijze waarop zij een cookiewall toepassen. De vorm ervan is niet duidelijk, misleidend of niet compleet. De Oostenrijkse burgerrechtenorganisatie noyb stuurt nu waarschuwingen, over twee maanden aanklachten.

Online advertising
Premium

Toezichthouders pleiten voor betere voorlichting over online gebruik van gegevens van internetgebruikers

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt.

Privacy
Premium

Boete DPG Media voor onnodig opvragen identiteitsbewijs

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt uitgeverij DPG Media een boete op van 525.000 euro. Mensen die hun gegevens wilden inzien of laten verwijderen, moesten daarvoor eerst een identiteitsbewijs uploaden. Daardoor vroeg het mediabedrijf te veel persoonsgegevens op.

Media
Premium

Gids bvA en VIA biedt hulp bij waarborgen consumentenprivacy

Branche-organisaties bvA en VIA hebben een praktische gids gelanceerd die online marketeers helpt om te zorgen voor een goede bescherming van de consumentenprivacy.

Marketing

Third-party cookies: Google’s FLoC wordt Topics, maar ook dat is schijnoplossing

Third-party cookies gaan verdwijnen maar een oplossing is er nog niet. Google gaat nu FLoC vervangen door Topics. Ook dat zal concreet weinig verbeteren.

Online advertising
Premium

Google: Reclametrackers spoedig weg uit Android

De media- en reclamewereld gaat wereldwijd een nieuwe fase in. Third party trackers op het web zijn op sterven na dood. Op iOS zijn ze verleden tijd en nu is ook Android aan de beurt. AdID verdwijnt in 2024.

Online advertising
Premium

TikTok grootste datagraaier van alle socialmedia

TikTok en YouTube zijn de grootste datadraaiers onder de socialmedia. De Chinese video-app spant de kroon, omdat deze tjokvol trackers van derde partijen zit.

Marketing
Premium

RTL: Nog geen besluit over trackingcookies

RTL Nederland blijft voorlopig trackingcookies gebruiken voor reclamedoeleinden. De uitgever wacht op een officieel statement van de Autoriteit Persoonsgegevens alvorens zijn beleid te wijzigen. DPG is al om en het sentiment bij adverteerders kantelt ook.

Online advertising
Premium

‘Retargeting voor altijd verdwenen’

Europese toezichthouders dwingen media- en reclamebedrijven tot nieuwe praktijken om geld te verdienen. Het profileren en volgen van consument verdwijnt. “ROI’s en klikprijzen gaan omlaag”, zegt een kenner.

Online advertising
Premium

Rechtszaak tegen weigering van contant geld door bioscoop

Vanochtend behandelt de Rechtbank Gelderland het beroep dat de Arnhemse privacy-activist Michiel Jonker heeft ingesteld tegen de weigering van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om handhavend tegen arthouse-bioscoop Focus Filmtheater in Arnhem. De bioscoop weigert contante betaling te accepteren.

Privacy