More stories

Hoe merken kunnen slagen in een wereld waarin privacy centraal staat

Consumenten hebben een hekel aan third-party cookies. Heel veel first-party data verzamelen is niet de oplossing. Zet in op privacy en transparantie.

Data
Premium

Nog eens honderden klachten van Schrems over cookiewalls

Zo’n 270 websites hebben een klacht ontvangen over de wijze waarop zij een cookiewall toepassen. De vorm ervan is niet duidelijk, misleidend of niet compleet. De Oostenrijkse burgerrechtenorganisatie noyb stuurt nu waarschuwingen, over twee maanden aanklachten.

Online advertising
Premium

Toezichthouders pleiten voor betere voorlichting over online gebruik van gegevens van internetgebruikers

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt.

Privacy
Premium

Boete DPG Media voor onnodig opvragen identiteitsbewijs

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt uitgeverij DPG Media een boete op van 525.000 euro. Mensen die hun gegevens wilden inzien of laten verwijderen, moesten daarvoor eerst een identiteitsbewijs uploaden. Daardoor vroeg het mediabedrijf te veel persoonsgegevens op.

Media
Premium

Gids bvA en VIA biedt hulp bij waarborgen consumentenprivacy

Branche-organisaties bvA en VIA hebben een praktische gids gelanceerd die online marketeers helpt om te zorgen voor een goede bescherming van de consumentenprivacy.

Marketing

Third-party cookies: Google’s FLoC wordt Topics, maar ook dat is schijnoplossing

Third-party cookies gaan verdwijnen maar een oplossing is er nog niet. Google gaat nu FLoC vervangen door Topics. Ook dat zal concreet weinig verbeteren.

Online advertising
Premium

Google: Reclametrackers spoedig weg uit Android

De media- en reclamewereld gaat wereldwijd een nieuwe fase in. Third party trackers op het web zijn op sterven na dood. Op iOS zijn ze verleden tijd en nu is ook Android aan de beurt. AdID verdwijnt in 2024.

Online advertising
Premium

TikTok grootste datagraaier van alle socialmedia

TikTok en YouTube zijn de grootste datadraaiers onder de socialmedia. De Chinese video-app spant de kroon, omdat deze tjokvol trackers van derde partijen zit.

Marketing
Premium

RTL: Nog geen besluit over trackingcookies

RTL Nederland blijft voorlopig trackingcookies gebruiken voor reclamedoeleinden. De uitgever wacht op een officieel statement van de Autoriteit Persoonsgegevens alvorens zijn beleid te wijzigen. DPG is al om en het sentiment bij adverteerders kantelt ook.

Online advertising
Premium

‘Retargeting voor altijd verdwenen’

Europese toezichthouders dwingen media- en reclamebedrijven tot nieuwe praktijken om geld te verdienen. Het profileren en volgen van consument verdwijnt. “ROI’s en klikprijzen gaan omlaag”, zegt een kenner.

Online advertising
Premium

Rechtszaak tegen weigering van contant geld door bioscoop

Vanochtend behandelt de Rechtbank Gelderland het beroep dat de Arnhemse privacy-activist Michiel Jonker heeft ingesteld tegen de weigering van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om handhavend tegen arthouse-bioscoop Focus Filmtheater in Arnhem. De bioscoop weigert contante betaling te accepteren.

Privacy
Premium

Privacymaatregelen Apple kosten andere techbedrijven honderden miljarden

De privacymaatregelen die Apple in iPhones stopte in het voorjaar van 2021 leverden vier techbedrijven 315 miljard dollar aan gederfde reclame-inkomsten op. Geld dat niet verdiend is omdat consumenten niet ongeremd konden worden afgegraasd.

Privacy
Premium

Nederlandse reclamebranche in spoedberaad om cookies

Een veelgebruikt reclamesysteem op basis van cookies is Europabreed verboden verklaard. De Nederlandse online reclamebranche gaat vanmiddag in spoedberaad. Doel: de feiten op een rij te krijgen en beginnen verzinnen wat de nieuwe weg vooruit zou kunnen zijn.

Online advertising

Hoe Startpagina.nl voor een hoger percentage gebruikerstoestemming zorgde

Toestemming vragen voor cookies is een drempel voor je website. Startpagina.nl reduceerde ‘bounces’ en verhoogde ‘opt-ins’ door pop-up-berichten te testen.

Web performance

Zorgvuldigheid bij privacy en klantgegevens: absoluut vereiste voor banken

Mensen vinden gegevensbescherming steeds belangrijker. Voor financiële gegevens geldt dat nog meer. Banken moeten daarom extra voorzichtig zijn.

Privacy