More stories

Een veilige en betrouwbare customer journey dankzij SSI

Waarom persoonsgegevens bewaren? Met Self-Sovereign Identity kunnen mensen online hun identiteit aantonen zonder de gegevens uit handen te geven.

Privacy
Premium

Zaak tegen Oracle en Salesforce krijgt vervolg

The Privacy Collective zet haar strijd tegen de bedrijven Oracle en Salesforce voort vanwege het ‘onrechtmatig verzamelen en gebruiken van gegevens van miljoenen Nederlanders’. De stichting gaat in hoger beroep.

Privacy
Premium

Europa en VS sluiten nieuw pact: ‘Privacy Shield 2.0’

Europa en Amerika hebben een principeakkoord gesloten dat drempels moet wegnemen voor vrij verkeer van persoonsgegevens van EU-burgers naar de servers van Amerikaanse techbedrijven.

Privacy
Premium

Boete voor Spaans hotel na delen scan paspoort

De Spaanse privacytoezichthouder Agencia Española de Protección de Datos (AEPD) heeft een Spaans hotel een boete van 30.000 euro opgelegd voor het illegaal opslaan en verspreiden van pasfoto’s van gasten.

Tech
Premium

Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen

De Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van GDMA (de koepelorganisatie van de Nederlandse branchevereniging DDMA) uitgevoerd onderzoek onder ruim 20.000 respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun rechten over het delen van persoonsgegevens. Tegelijkertijd dalen de zorgen over privacy en ziet de meerderheid het delen van data als essentieel onderdeel van de huidige maatschappij.

Privacy
Premium

Emerce Digital Marketing: ‘Bureaus testen te weinig cookieless’

Adverteerders en mediabureaus testen te weinig met cookieloze reclamecampagnes. Daardoor lopen ze een kennisachterstand op. Marketeers moeten zich een nieuwe werkwijze aanleren.

Online advertising

TCF-verbod van Autoriteit Persoonsgegevens is gemakzuchtig

Het verbod van het Transparency Consent Framework door de Autoriteit Persoonsgegevens is wat kortzichtig. Toch is het goed om naar alternatieven te kijken.

Privacy
Premium

TikTok wil Amerikaanse gegevens onderbrengen bij Oracle

TikTok gaat alsnog gegevens van zijn Amerikaanse gebruikers onderbrengen bij Oracle, zo meldt Reuters. Moederbedrijf ByteDance kan er dan niet meer bij.

Marketing

Hoe merken kunnen slagen in een wereld waarin privacy centraal staat

Consumenten hebben een hekel aan third-party cookies. Heel veel first-party data verzamelen is niet de oplossing. Zet in op privacy en transparantie.

Data
Premium

Nog eens honderden klachten van Schrems over cookiewalls

Zo’n 270 websites hebben een klacht ontvangen over de wijze waarop zij een cookiewall toepassen. De vorm ervan is niet duidelijk, misleidend of niet compleet. De Oostenrijkse burgerrechtenorganisatie noyb stuurt nu waarschuwingen, over twee maanden aanklachten.

Online advertising
Premium

Toezichthouders pleiten voor betere voorlichting over online gebruik van gegevens van internetgebruikers

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt.

Privacy
Premium

Boete DPG Media voor onnodig opvragen identiteitsbewijs

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt uitgeverij DPG Media een boete op van 525.000 euro. Mensen die hun gegevens wilden inzien of laten verwijderen, moesten daarvoor eerst een identiteitsbewijs uploaden. Daardoor vroeg het mediabedrijf te veel persoonsgegevens op.

Media
Premium

Gids bvA en VIA biedt hulp bij waarborgen consumentenprivacy

Branche-organisaties bvA en VIA hebben een praktische gids gelanceerd die online marketeers helpt om te zorgen voor een goede bescherming van de consumentenprivacy.

Marketing

Third-party cookies: Google’s FLoC wordt Topics, maar ook dat is schijnoplossing

Third-party cookies gaan verdwijnen maar een oplossing is er nog niet. Google gaat nu FLoC vervangen door Topics. Ook dat zal concreet weinig verbeteren.

Online advertising
Premium

Google: Reclametrackers spoedig weg uit Android

De media- en reclamewereld gaat wereldwijd een nieuwe fase in. Third party trackers op het web zijn op sterven na dood. Op iOS zijn ze verleden tijd en nu is ook Android aan de beurt. AdID verdwijnt in 2024.

Online advertising