More stories

Premium

Marketeers bezorgd om versnelde digitale transities

Nederlands grootste consumentgerichte organisaties moeten volgens hun marketeers versneld investeren in digitale transitie. Een derde vreest echter dat de consument daar nog niet gereed voor is.

Privacy
Premium

STER na onderzoek: advertentiecookies blijken waardeloos

De exploitant van de digitale NPO-kanalen STER heeft in een zeer breed onderzoek geen bewijs gevonden voor de toegevoegde waarde van advertentiecookies. “Cookieloos adverteren kan heel goed zonder dat dat businessverlies oplevert”, aldus productmanager Online Linda Worp bij STER.

Online advertising

Consumentenbond: nieuwe banken slordig met privacy

Nieuwe banken zijn vaak onzorgvuldiger met online privacy dan banken die al langer meedraaien. Dat concludeert de Consumentenbond, die online bankieren bij 13 banken in Nederland onderwierp aan de zogenoemde Privacymeter.

Privacy
Premium

New York Times stopt met 3rd party cookies voor reclame

De Amerikaanse krant New York Times stopt per 2021 met het plaatsen van third party cookies, ook voor zijn thuismarkt. Adverteerders kunnen enkel nog gebruik maken van de klant- en lezerkennis van de krant zelf, verworven met aantoonbare toestemming van die lezer.

Online advertising
Premium

Autoriteit Persoonsgegevens doet onderzoek naar TikTok

De Autoriteit Persoonsgegevens begint een onderzoek naar TikTok om te zien of de privacy van Nederlandse kinderen voldoende geborgd is in de populaire app.

Privacy
Premium

‘Grootste verandering in online reclame in tien jaar’

De grootste verandering in ruim tien jaar tijd in de online reclamebranche. Zo omschrijft belangenorganisatie IAB Europe het wegvallen van third party cookie-tracking in webbrowsers. Adverteerders en hun bureaus moeten terug naar het ouderwetse handwerk in het marketingvak.

Marketing
Premium

Europa: cookiemuren moeten keuze bieden, geen blokkades opwerpen

Bezoekers van websites moeten kunnen kiezen of uitgevers en adverteerders wel of geen cookies in hun browsers mogen plaatsen. Een cookiemuur mag niemand verplichten tot het accepteren van cookies, bevestigt Europa nog eens onomwonden.

Legal
Premium

‘We laten agencies wennen aan cookieloos adverteren’

Adverteren met cookies en het opbouwen van profielen daarmee heeft zijn langste tijd gehad. Technologiebedrijf Adhese bouwde een systeem dat op programmatic lijkt, dus herkenbaar in gebruik, maar zonder cookies kan werken.

Online advertising

Brave: EU-privacytoezichthouders ondergefinancierd

Browserontwikkelaar Brave heeft bij alle 28 EU-lidstaten een klacht ingediend over het niet juist implementeren van de AVG.

Privacy

Autoriteit Persoonsgegevens: voorstellen corona-apps onvoldoende uitgewerkt

De AP vindt dat het ministerie de kaders voor de corona apps niet duidelijk genoeg heeft gesteld. Daardoor zijn de zeven app-voorstellen van afgelopen weekend ‘onvoldoende uitgewerkt’ om te kunnen beoordelen of de bescherming van gevoelige gegevens van Nederlanders voldoende is gewaarborgd.

Privacy

‘Minister van Volksgezondheid draaft door met contactapps’

Nederlandse burgerrechtenorganisaties vinden dat de Minister van Volksgezondheid doordraaft met het selecteren van contactapps om het coronavirus in te dammen. Zo zouden er al zeven apps zijn geselecteerd.

E-health

Groeiend verzet tegen Big Brother-tools voor corona

Privacyvoorvechters maken zich zorgen over een app waarmee inwoners van Bellevue, Washington (bij Seattle) aan de politie kunnen melden waar zich groepen burgers bevinden. Net als in andere Amerikaanse staten worden burgers geacht in huis te blijven om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Net als in Nederland geldt in Washington een samenscholingsverbod.

Coronacrisis

Apples Safari blokkeert nu standaard cookies van derden

Sinds dinsdag, met de introductie van nieuwe updates voor macOS, iOS en iPadOS, blokkeert Apples browser Safari standaard cookies van derden.

Privacy

AP geeft organisaties meer tijd vanwege coronacrisis

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geeft overheden en bedrijven tijdens de coronacrisis ruimte om zich te concentreren op de bestrijding van het virus. Zo krijgen organisaties waar nodig meer tijd om te reageren op vragen van de AP en geeft de AP initiatieven om de volksgezondheid te beschermen ruim baan.

Coronacrisis
Premium

Nieuwe techniek tegen browser fingerprinting van Brave

Het wordt voor adverteerders en marketeers nog lastiger om internetgebruikers te identificeren nu webbrowser Brave een nieuwe techniek invoert tegen browser fingerprinting. Er sneuvelt weer een manier om internetters te identificeren.

Privacy