Marketeers bezorgd om versnelde digitale transities
Nederlands grootste consumentgerichte organisaties moeten volgens hun marketeers versneld investeren in digitale transitie. Een derde vreest echter dat de consument daar nog niet gereed voor is.
Nederlands grootste consumentgerichte organisaties moeten volgens hun marketeers versneld investeren in digitale transitie. Een derde vreest echter dat de consument daar nog niet gereed voor is.
De exploitant van de digitale NPO-kanalen STER heeft in een zeer breed onderzoek geen bewijs gevonden voor de toegevoegde waarde van advertentiecookies. “Cookieloos adverteren kan heel goed zonder dat dat businessverlies oplevert”, aldus productmanager Online Linda Worp bij STER.
Nieuwe banken zijn vaak onzorgvuldiger met online privacy dan banken die al langer meedraaien. Dat concludeert de Consumentenbond, die online bankieren bij 13 banken in Nederland onderwierp aan de zogenoemde Privacymeter.
De Amerikaanse krant New York Times stopt per 2021 met het plaatsen van third party cookies, ook voor zijn thuismarkt. Adverteerders kunnen enkel nog gebruik maken van de klant- en lezerkennis van de krant zelf, verworven met aantoonbare toestemming van die lezer.
De Autoriteit Persoonsgegevens begint een onderzoek naar TikTok om te zien of de privacy van Nederlandse kinderen voldoende geborgd is in de populaire app.
De grootste verandering in ruim tien jaar tijd in de online reclamebranche. Zo omschrijft belangenorganisatie IAB Europe het wegvallen van third party cookie-tracking in webbrowsers. Adverteerders en hun bureaus moeten terug naar het ouderwetse handwerk in het marketingvak.
Bezoekers van websites moeten kunnen kiezen of uitgevers en adverteerders wel of geen cookies in hun browsers mogen plaatsen. Een cookiemuur mag niemand verplichten tot het accepteren van cookies, bevestigt Europa nog eens onomwonden.
Adverteren met cookies en het opbouwen van profielen daarmee heeft zijn langste tijd gehad. Technologiebedrijf Adhese bouwde een systeem dat op programmatic lijkt, dus herkenbaar in gebruik, maar zonder cookies kan werken.
Browserontwikkelaar Brave heeft bij alle 28 EU-lidstaten een klacht ingediend over het niet juist implementeren van de AVG.
De AP vindt dat het ministerie de kaders voor de corona apps niet duidelijk genoeg heeft gesteld. Daardoor zijn de zeven app-voorstellen van afgelopen weekend ‘onvoldoende uitgewerkt’ om te kunnen beoordelen of de bescherming van gevoelige gegevens van Nederlanders voldoende is gewaarborgd.
Nederlandse burgerrechtenorganisaties vinden dat de Minister van Volksgezondheid doordraaft met het selecteren van contactapps om het coronavirus in te dammen. Zo zouden er al zeven apps zijn geselecteerd.
Privacyvoorvechters maken zich zorgen over een app waarmee inwoners van Bellevue, Washington (bij Seattle) aan de politie kunnen melden waar zich groepen burgers bevinden. Net als in andere Amerikaanse staten worden burgers geacht in huis te blijven om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Net als in Nederland geldt in Washington een samenscholingsverbod.
Sinds dinsdag, met de introductie van nieuwe updates voor macOS, iOS en iPadOS, blokkeert Apples browser Safari standaard cookies van derden.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geeft overheden en bedrijven tijdens de coronacrisis ruimte om zich te concentreren op de bestrijding van het virus. Zo krijgen organisaties waar nodig meer tijd om te reageren op vragen van de AP en geeft de AP initiatieven om de volksgezondheid te beschermen ruim baan.
Het wordt voor adverteerders en marketeers nog lastiger om internetgebruikers te identificeren nu webbrowser Brave een nieuwe techniek invoert tegen browser fingerprinting. Er sneuvelt weer een manier om internetters te identificeren.