More stories

Forse stijging privacyklachten in 2019

In 2019 dienden ruim 27.800 mensen een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens vanwege een mogelijke privacyschending. Dat is bijna 79 procent meer dan in 2018. Ondanks maatregelen om klachten sneller af te handelen, blijft de capaciteit van de privacytoezichthouder onvoldoende om burgers snel genoeg te helpen. Dat zegt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Privacy
Premium

XS4ALL met cookieloze reclame op NOS.nl

Internetprovider XS4ALL is een van de eerste adverteerders die met afwijkende reclameformaten een campagne draaien op NOS.nl. De provider ziet het aantal bezoeken aan zijn shop stijgen.

Online advertising
Premium

Autoriteit Persoonsgegevens: 27.000 datalekken in 2019

Nederland is internationaal koploper wat het aantal gerapporteerde datalekken betreft. Vorig jaar ontving de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bijna 26.956 meldingen hierover. Dat is een stijging van 29% ten opzichte van 2018, hoofdzakelijk gedreven door de wettelijk meldplicht.

Privacy
Premium

Rusland blokkeert Protonmail

Voor de tweede keer in een jaar tijd blokkeert Rusland e-maildienst Protonmail, dat bekend staat om de zware versleuteling die het op alle fronten van zijn dienstverlening toepast.

Security

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels houdt.

Privacy

Data Privacy Day: in 2020 brengt nieuwe technologie vragen én oplossingen

Elk jaar op 28 januari schenken we aandacht aan privacy omdat op die dag in 1981 het eerste moderne privacyverdrag in Europa het licht zag

Privacy
Premium

Martijn Eindhoven naar LiveRamp

Martijn Eindhoven treedt per 1 febrauri aan als Head of Privacy Solutions bij LiveRamp, het bedrijf dat start-up Faktor vorig jaar overnam.

Tech

Voor 114 miljoen euro aan GDPR boetes sinds 2018, Nederland koploper met datalekken

Sinds de invoering van de GDPR-wetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming, is in heel Europa voor 114 miljoen euro aan boetes opgelegd. Dat blijkt uit een inventarisatie van advocatenkantoor DLA Piper.

Privacy

Consumentenorganisaties: Stop illegale handel in data

De Consumentenbond en 23 andere consumentenorganisaties willen dat de ‘illegale handel in data’ wordt stopgezet. Aanleiding is een rapport van de Noorse consumentenbond Forbrukerrådet over systematische privacyschendingen door de online advertentie-industrie.

Privacy
Premium

Grootschalige overtreding cookiewet houdt aan

Nog geen twaalf procent van de websites past de privacywet AVG wat cookies betreft goed toe. Bijna negentig procent van de onderzochte sites is in ovetreding en voldoet nog niet eens aan de minimumeisen die wettelijk worden gesteld.

AVG
Premium

Duitse actie tegen automatische gezichtsherkenning

Burgerrechtenorganisaties in Duitsland verzetten zich tegen politieke plannen voor de invoering van automatische gezichtsherkenning op drukke publieke locaties.

Privacy

Rechtszaak tegen weigering van contant geld door bioscoop

De Arnhemse privacy-activist Michiel Jonker heeft bij de Rechtbank Gelderland beroep ingesteld tegen de weigering van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om handhavend op te treden tegen arthouse-bioscoop Focus Filmtheater. Die weigert nog langer contant geld te accepteren.

Privacy

Firefox gebruikers kunnen eigen gegevens wissen

Mozilla biedt gebruikers de mogelijkheid om de gegevens die de browser Firefox verzamelt te wissen. Hiermee voldoet Mozilla aan de nieuwe California Consumer Privacy Act (CCPA), maar het bedrijf wil de optie ook breder beschikbaar stellen vanaf Firefox 72.

Tech
Premium

YouTube verbiedt persoonsgerichte reclame voor kinderen

YouTube past de gebruiksvoorwaarden voor videomakers aan om de privacy van kinderen beter te beschermen. Hierdoor kunnen producenten geen persoonsgerichte reclame meer tonen en kijkersdata.

Online advertising
Premium

STER helemaal over op cookieloos adverteren

De exploitant van de publieke omroepen STER gaat op internet helemaal over op cookieloos adverteren. Afgelopen jaar, waarin de nieuwe opzet werd getest, verliep boven verwachting goed, met positieve resultaten en volgeboekte kwartalen.

Online advertising