Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bekijkt praktische gevolgen uitspraak privacyschild
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat binnen de European Data Protection Board (EDPB) bekijken wat de praktische gevolgen zijn van de […]
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat binnen de European Data Protection Board (EDPB) bekijken wat de praktische gevolgen zijn van de […]
De Privacy Shield-overeenkomst met de VS is door het Europees Hof ongeldig verklaard. Het is niet toegestaan om automatisch datagegevens van Europeanen naar de VS te sturen. De overeenkomst regelt het verplaatsen en opslaan van gebruikersgegevens tussen Europa en de Verenigde Staten.
Tegen het middaguur hadden Consumentenbond en Data Privacy Stichting (DPS) al 30.000 meldingen binnen voor een rechtszaak tegen Facebook. Facebook moet gebruikers in Nederland compenseren voor het schenden van hun privacy.
De online reclameomzet van STER is begin dit jaar met tussen de zestig en tachtig procent gestegen. Dat is ná het afschaffen van 3rd party cookies. Zelfs tijdens het begin van de coronacrisis boekte de NPO-exploitant groeicijfers van tussen de tien en twintig procent.
Uitgevers beginnen in te zien hoe diep ze zich in het ecosysteem van Facebook en Google hebben genesteld. Ze zitten te diep in de haarvaten. Directies willen daar van af. Ze zoeken en implementeren alternatieve, vaak zelf gehoste systemen.
TikTok verplaatst de verantwoordelijkheid voor privacytoezichthouders in Europa van Amerika naar Dublin.
Veertig procent van de Nederlandse eigenaren van een smartphone is vanaf september niet meer te tracken om reclamedoeleinden. Apple maakt het kunnen uitlezen van de Advertising ID in iOS 14 dan opt-in, iets dat vrijwel niemand zal doen.
Facebook moet nu echt stoppen met het samenvoegen van gebruikersgegevens in opdracht van het Duitse Bundeskartellamt. Dinsdag heeft het Federale Hof van Justitie formeel het verbodsbevel bevestigd.
Ontwikkelaars moeten van Apple straks duidelijk aangeven welke data van gebruikers ze verzamelen of delen. In de App Store wordt deze informatie voortaan prominent weergegeven.
Terwijl steeds meer grenzen tussen EU-lidstaten weer opengaan, benadrukken de Europese privacytoezichthouders dat de EU-lidstaten het recht op privacy moeten blijven beschermen. En dat samenwerking tussen bijvoorbeeld corona-apps in verschillende landen niet mag leiden tot schending van de privacywetgeving.
Nederlands grootste consumentgerichte organisaties moeten volgens hun marketeers versneld investeren in digitale transitie. Een derde vreest echter dat de consument daar nog niet gereed voor is.
De exploitant van de digitale NPO-kanalen STER heeft in een zeer breed onderzoek geen bewijs gevonden voor de toegevoegde waarde van advertentiecookies. “Cookieloos adverteren kan heel goed zonder dat dat businessverlies oplevert”, aldus productmanager Online Linda Worp bij STER.
Nieuwe banken zijn vaak onzorgvuldiger met online privacy dan banken die al langer meedraaien. Dat concludeert de Consumentenbond, die online bankieren bij 13 banken in Nederland onderwierp aan de zogenoemde Privacymeter.
De Amerikaanse krant New York Times stopt per 2021 met het plaatsen van third party cookies, ook voor zijn thuismarkt. Adverteerders kunnen enkel nog gebruik maken van de klant- en lezerkennis van de krant zelf, verworven met aantoonbare toestemming van die lezer.
De Autoriteit Persoonsgegevens begint een onderzoek naar TikTok om te zien of de privacy van Nederlandse kinderen voldoende geborgd is in de populaire app.