EU-Consumentenbonden: ‘Facebook-abonnement is oneerlijk en agressief’
De Consumentenbond en achttien andere Europese consumentenorganisaties dienen een klacht in over Meta’s nieuwe reclamevrije abonnementen.
De Consumentenbond en achttien andere Europese consumentenorganisaties dienen een klacht in over Meta’s nieuwe reclamevrije abonnementen.
Burgerrechtenorganisatie noyb dient een privacyklacht in bij de toezichthouder in Oostenrijk over de nieuwe reclamecode abonnementen van Instagram en Facebook.
De Engelse krant The Guardian gaat Nederlandse technologie gebruiken om online reclame te tonen zonder schending van privacy van zijn lezers.
Meerdere politieke partijen overtreden de privacywet door zonder toestemming volgcookies te plaatsen, blijkt uit onderzoek van de NOS. Bij de BoerBurgerBeweging (BBB), Forum voor Democratie (FvD), de SGP en Volt gaat het om overduidelijke overtredingen.
Het online tracken van internetgebruikers zou wettelijk verboden moeten worden, aldus verschillende organisaties op het vlak van internet en privacy. Daartoe is deze week een petitie gelanceerd.
De rechtbank Amsterdam veroordeelt Criteo voor het zonder toestemming plaatsen van trackingcookies bij een particuliere gebruiker die daarover naar de rechter stapte.
Snapchats nieuwe chatbot My AI wordt mogelijk verboden in het Verenigd Koninkrijk wegens zorgen over privacy.
Noorwegen wil dat Meta in Europa geen gedragsgebaseerde reclames meer mag uitserveren naar eindgebruikers. Het land kent al een tijdelijk, lokaal verbod daarop. Het vraagt de Europese privacytoezichthouder dat nu permanent te maken en toe te passen in alle EU-landen.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgt komende jaren extra budget van het ministerie van Binnenlandse Zaken om zich beter te richten op toezicht op cookies en online tracking.
In plaats van steeds met nieuwe technische oplossingen te komen bij het verschijnen van nieuwe privacywetgeving, kun je ook bewust transparantie kiezen.
De Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond zetten de volgende stap in hun strijd tegen Google. Het techbedrijf wordt vandaag voor de rechter gedaagd wegens ‘grootschalige privacyschendingen’.
Ruim twee derde van de Nederlandse online platformen verzamelde in 2022 gegevens van gebruikers van het platform. Bij 82 procent van deze online platformen kunnen gebruikers op de website vinden welke gegevens het platform van hen verzamelt. Dit blijkt uit de nieuwe Monitor online platformen 2022 van het CBS.
Google begint in browser Chrome de uitrol van nieuwe reclame-API’s, die het gebruik van reclamecookies volgend jaar moet vervangen en uitbannen.
Nieuwe wetgeving, minder gebruik van persoonsgegevens en targeting, en vragen om expliciete toestemming: wat wordt de toekomst van data en sociale media?
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) eist van sociale media-monitoringbedrijven dat gebruikers van X (voorheen Twitter) duidelijkheid krijgen over welke organisaties hun berichten hebben verzameld en ingezien. Uit onderzoek van AG Connect, Binnenlands Bestuur en iBestuur blijkt dat berichten van nagenoeg alle Nederlandse gebruikers op het platform verzameld zijn voor overheidsorganisaties.