-

Uitfasering third-party cookies binnen Chrome en Googles Consent Mode V2

Het beëindigen van cookies in Chrome is best een opgave. Google’s oplossing is Consent Mode V2. Het bedrijf eist dat dit vanaf komende maand gebruikt wordt.

Nieuwe regelgeving dwingt grote veranderingen af in de wereld van online adverteren. Met de Digital Markets Act (DMA) die Google verplicht om strenger om te gaan met de privacy van gebruikers staan adverteerders voor een uitdaging: het uitfaseren van third-party cookies binnen Chrome. Maar geen paniek: Google heeft een oplossing: Consent Mode V2. Google vereist dat dit vanaf maart 2024 gehanteerd wordt. In dit artikel leg ik uit wat dit betekent voor jou als adverteerder en waarom het van belang is om dit zo snel mogelijk te implementeren.

Strengere regelgeving voor Europese gebruikers

Door strengere regelgeving vanuit de Digital Markets Act (DMA) ontstaat de eis dat Google beter omgaat met de privacy van zijn gebruikers. Dit jaar moet Google dan ook het gebruik van de third-party cookies uitfaseren. Daarmee is het bedrijf dit jaar mee begonnen met één procent van alle Chrome-gebruikers. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar moet dit volledig zijn uitgefaseerd.

Consent Mode V2

Consent Mode V2 is een update van Google’s Consent Mode, een tool binnen Google’s advertentie-ecosysteem die adverteerders helpt om te voldoen aan de privacyregelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie.

Met Consent Mode kunnen adverteerders beter omgaan met het verkrijgen van toestemming van gebruikers voor het plaatsen en gebruiken van cookies voor advertentiedoeleinden. In essentie stelt Consent Mode V2 adverteerders in staat om op een meer flexibele en privacyvriendelijke manier om te gaan met het gebruik van cookies voor advertentiedoeleinden, terwijl ze nog steeds effectieve advertentiestrategieën kunnen implementeren die voldoen aan de geldende privacyregelgeving.

Waarom is dit belangrijk?

Er zijn een aantal redenen waarom deze ontwikkelingen belangrijk zijn:

  • Privacy van gebruikers waarborgen en waardevolle gegevens blijven verzamelen voor Google-Advertising-producten, met name de doelgroeplijsten en remarketingmogelijkheden.
  • V2 gebruikt Machine Learning om missende data te ‘modelleren’ en zo conversiedata nauwkeuriger te maken binnen Google’s (advertentie)platformen (Google Ads, GA4, Display, …).
  • Volledigheid van data voor algoritmes binnen Google Ads (smart bidding).

Onderstaande afbeelding geeft een geïllustreerd overzicht wat de verschillen betreft tussen de basisimplementatie (Consent Mode V1)  en de geavanceerde implementatie (V2):

Hoe implementeren?

Het gebruik van door Google gecertificeerde Consent Managment Platforms is de meest gebruiksvriendelijke oplossing, bijvoorbeeld CookieBot. Deze partijen hebben naadloze koppelingen met Google Tag Manager waardoor het instellen ervan erg eenvoudig is. Tevens zijn de koppelingen van deze partijen altijd up-to-date. Mocht je zelf aan de slag willen met het implementeren ervan binnen een bestaande cookiebanner, dan heeft Google hier zelf uitleg over.

‘Server-side tagging’

Naast het implementeren van Consent Mode V2, is het schakelen naar een server-side oplossing voor tagmanagement een stap vooruit als het gaat om privacy, controle en volledigheid van data. Server-side tagging biedt voordelen ten opzichte van traditionele client-side tagging door betere privacy, beveiliging en prestaties te bieden. Het zorgt voor meer controle over gegevensstromen, is minder afhankelijk van browserbeperkingen en biedt flexibiliteit en schaalbaarheid.

Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor websitebeheerders en marketeers die op zoek zijn naar een betrouwbare en effectieve manier om tags en trackingcodes te beheren. Zo maak je van je huidige third-party oplossing een volledige, met first-party ingerichte trackingoplossing. We zien dat er meer verkeer wordt toegekend aan de juiste kanalen, in plaats van het welbekende ‘not set’ binnen GA4. Server-side tagging is een betaalde oplossing en komt dus met maandelijkse kosten. Er zijn dus ook bij server-side tracking zowel voor- als nadelen.

Over de auteur: Patrick Broersma is Performance Consultant bij Pink Marketing.

Deel dit bericht

6 Reacties

Anne

Beste Patrick,

Is Consent Mode V2 nog steeds relevant wanneer je gebruik maakt van server side tagging? En zo ja, waarom precies?

Michel van Krimpen

Jammer om te zien dat Emerce weer een artikel plaats met veel onzin over third-party cookies en het gebruik van Consent Mode:

1. Consent Mode is geen antwoord op het wegvallen van third-party cookies maar op het wegvallen van cookies in het algemeen indien een bezoeker van een website geen toestemming geeft voor het gebruik van cookies voor marketing of analytics doeleinden. Dit gaat voor zowel first-party als third-party cookies.

2. Consent Mode is enkel vertaling van de consent die een gebruiker geeft in een browser naar iets wat Google begrijpt zodat het zich daarop kan aanpassen. Consent Mode V2 is vooral ontstaan vanuit de eis vanuit de DMA dat Google zelf moet toezien dat gebruikers de juiste consent vragen en dat dit nog niet gebeurde voor het verzamelen van persoonsgegevens als email, telefoonnummer en NWA gegevens t.b.v. bijvoorbeeld Enhaced Conversion in Google Ads.

3. Server-side tagging is geen oplossing voor het wegvallen van third-party cookies en heeft er helemaal niks mee te maken. Huidige web tagging is voor 99% gebaseerd op basis van first-party cookies en dit is ook het geval bij server-side tagging. GA4, Google Ads, Meta en andere platformen maken grotendeels gebruik van first-party cookies voor het tracken van conversies en gedrag op een website. Server-side tagging is zeker waardevol maar heeft niks te maken met third-party cookies.

Stop aub met het verspreiden van onzin over third-party cookies!

Als je mij niet gelooft. Geloof dan een van de bekendste sprekers op dit gebied: https://www.linkedin.com/posts/simoahava_heres-a-periodic-reminder-about-third-party-activity-7131161032303022080-lajC/

Maarten aan de Stegge - Analytics Engineers

Wat Michel zegt. Punt.
Zoals het in dit artikel staat omschreven is echter min of meer wel hoe Google één en ander verkoopt. Google sales reps hebben zelf niet de technische know-how. Ze roepen maar wat. Alles in het belang van meer data voor Google. Helaas kunnen we in de praktijk niet om ze heen. Mijn advies: gebruik consent mode (v2) uitsluitend in “basic mode”. Het is een kwestie van tijd voordat de eerste grote partij in de EU wordt aangeklaagd voor het gebruik van advanced mode. Het is simpelweg niet GDPR compliant. Ironisch genoeg vraagt het instellen van “basic mode” om meer handelingen dan het instellen van advanced mode. Waarom zou dat nou toch zijn?

Gijs Vroom - EMERCE

@Michel van Krimpen

Niet jammer. Juist goed dat hier polemiek is en dat je reageert.
Uiteindelijk gaat het om de discussie en dat Emerce-lezers er wijzer van worden.

Patrick Broersma - Pink Marketing

@Anne, Consent Mode V2 is nog steeds relevant, ongeacht het gebruik van server-side tagging! De eis vanuit het DMA is dat Google verantwoordelijk wordt gesteld voor het verkrijgen van bepaalde consent, om bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties (remarketing ads) te tonen. Hiervoor is het enkel draaien van server-side tagmanagement geen oplossing voor (zie ook reactie van Michel).

En dank Michel voor je reactie, niet geheel onzin naar mijn idee. 😉

Het ligt eraan met welke bril je naar het artikel kijkt. Mijn perspectief is vooral vanuit digital marketing, waarin de hoeveelheid data dus belangrijk is voor campagne performance. Maar je kunt er ook naar kijken met een privacy-first bril, waarin je het strikt niet eens kan zijn met hoe Google zijn tools aan het pushen is ten nadele van de eigenlijke privacy van gebruikers.

Consent Mode (v1) is inderdaad geen antwoord op het wegvallen van third-party cookies, maar versie 2 is wel een antwoord op het verliezen van data door het wegvallen van third-party cookies binnen Chrome. Versie 2 zorgt er namelijk voor dat, zonder consent, er toch data kan worden gemodelleerd met een hogere betrouwbaarheid doordat er meer variabelen worden meegenomen t.o.v. versie 1.

Dat SST een oplossing is voor het uitfaseren van third-party cookies wordt niet genoemd. Wat ik wel zeg is dat het meer controle geeft over je data, en welke data (bijv. IP-adressen) je doorstuurt naar derde partijen, zoals Google. 

En dank voor de tip van Simo Ahava, ik ben hem meteen gaan volgen! 

Mocht je nog meer inhoudelijk willen weten, kan je me bereiken op: patrick@pinkmarketing.nl 

Maarten aan de Stegge - Analytics Engineers

@Patrick @Gijs > Alle goede bedoeling ten spijt, nu worden er feitelijke onwaarheden verspreid. Opnieuw in de laatste reactie. De materie is te complex om hier in een reactie op te reageren, maar neem gerust contact op. Tracking/tagging met alle daarbij komende aspecten zoals consent/privacy is een vak apart. Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond