Telegraaf start digitale avondeditie
De Telegraaf introduceert een avondeditie voor digitale abonnees. Vanaf vanavond is de editie iedere werkdag vanaf negen uur in de avond beschikbaar op internet en in de Telegraaf-app voor de iPad.
De Telegraaf introduceert een avondeditie voor digitale abonnees. Vanaf vanavond is de editie iedere werkdag vanaf negen uur in de avond beschikbaar op internet en in de Telegraaf-app voor de iPad.
De Telegraaf heeft Instagram ontdekt. De mooiste nieuwsfoto’s, het nieuws van de dag op video en een kijkje achter de schermen van De Telegraaf zijn nu ook te vinden op Instagram.
De gemeente Leiden moet een deel van het online archief van ruim 750.000 (regionale) krantenpagina’s op zwart zetten. Dat heeft rechtbank in Den Haag bepaald in een procedure die Stichting Lira en Pictoright tegen het archief van Erfgoed Leiden (voorheen Regionaal Archief Leiden) hadden aangespannen.
Online krantenkiosk Blendle heeft zijn eerste app voor iPhone uitgebracht, maar die zal slechts 24 uur beschikbaar zijn. De makers willen een kleine groep gebruikers ‘die ons vertellen wat ze ervan vinden.’
Bol.com heeft samen met Kobo een nieuwe leesapp voor tablet en smartphone ontwikkeld. Die moet het lezen van boeken op draagbare apparaten vergemakkelijken.
Siteverkeer naar sites van Spaanse kranten is dramatisch gedaald nadat de Spaanse regering een wet heeft aangenomen die Google verplicht om te betalen voor nieuwssamenvattingen. Die artikelen worden niet meer geïndexeerd voor Google News.
Uitgeverij De Telegraaf gaat zich komende jaren focussen op de hoofdmerken. Dat zijn de kranten- en bladentitels en de radiozenders. Voor de niet-hoofdmerken worden afzonderlijke scenario’s ontwikkeld, waarbij verkoop niet wordt uitgesloten. Aangekochte online titels leveren amper een winstbijdrage.
Het social media gebruik van consumenten is sinds 2012 gestagneerd, maar nieuws wordt actiever gevolgd op sociale media Dat blijkt uit #SMING14, het onderzoek naar de impact van Social Media dat in opdracht van ING voor de derde jaar werd uitgevoerd.
Bart Brouwers, initiatiefnemer van het hyperlokale platform Dichtbij.nl, stapt op bij Telegraaf Mediagroep (TMG). Dat heeft hij via Facebook bekendgemaakt.
Krantenkiosk Blendle opent zaterdag een tijdelijke winkel in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne, tegenover de Invito, vlakbij de Wolff-bioscopen. Daar kun je voor 20 eurocent een artikel uit een papieren krant scheuren of een hele krant kopen.
Google gaat nog deze maand stoppen met zijn nieuwszoekmachine in Spanje in verband met nieuwe regelgeving. Die regelgeving bepaalt dat uitgevers en nieuwsdiensten geld kunnen vragen voor diensten als Google News.
De Persgroep wil meer geld uittrekken voor de kranten van Wegener. Ook in digitaal wordt fors geïnvesteerd. Dat meldt Villa Media nadat de nieuwe eigenaar vanochtend het personeel heeft ingelicht over banenverlies.
De invloedrijke Amerikaanse website Politico.com koopt zijn Europees gerichte tegenhanger European Voice.
Uitgeverij Wegener schrapt naar verluidt zeker 300 banen als het door De Persgroep wordt overgenomen. Dat meldt Adformatie op basis van anonieme bronnen.
SBS en Sanoma hebben de rechten verworven van de Champions League-uitzendingen in de voetbalseizoenen 2015 – 2018. Nu.nl neemt de online rechten voor haar rekening, zo maakte de uitgeefgroep vandaag bekend.