More stories

Telegraaf start digitale avondeditie

De Telegraaf introduceert een avondeditie voor digitale abonnees. Vanaf vanavond is de editie iedere werkdag vanaf negen uur in de avond beschikbaar op internet en in de Telegraaf-app voor de iPad.

Media

Telegraaf publiceert nu ook via Instagram

De Telegraaf heeft Instagram ontdekt. De mooiste nieuwsfoto’s, het nieuws van de dag op video en een kijkje achter de schermen van De Telegraaf zijn nu ook te vinden op Instagram.

Media

Leids krantenarchief moet deels op slot

De gemeente Leiden moet een deel van het online archief van ruim 750.000 (regionale) krantenpagina’s op zwart zetten. Dat heeft rechtbank in Den Haag bepaald in een procedure die Stichting Lira en Pictoright tegen het archief van Erfgoed Leiden (voorheen Regionaal Archief Leiden) hadden aangespannen.

Media

Nieuwe Blendle app maar 24 uur beschikbaar

Online krantenkiosk Blendle heeft zijn eerste app voor iPhone uitgebracht, maar die zal slechts 24 uur beschikbaar zijn. De makers willen een kleine groep gebruikers ‘die ons vertellen wat ze ervan vinden.’

Media

Bol.com lanceert nieuwe leesapp met Kobo

Bol.com heeft samen met Kobo een nieuwe leesapp voor tablet en smartphone ontwikkeld. Die moet het lezen van boeken op draagbare apparaten vergemakkelijken.

E-commerce

Siteverkeer naar Spaanse kranten daalt scherp na nieuwe auteurswet

Siteverkeer naar sites van Spaanse kranten is dramatisch gedaald nadat de Spaanse regering een wet heeft aangenomen die Google verplicht om te betalen voor nieuwssamenvattingen. Die artikelen worden niet meer geïndexeerd voor Google News.

Media

Geenstijl en Speurders mogelijk weg bij Telegraaf

Uitgeverij De Telegraaf gaat zich komende jaren focussen op de hoofdmerken. Dat zijn de kranten- en bladentitels en de radiozenders. Voor de niet-hoofdmerken worden afzonderlijke scenario’s ontwikkeld, waarbij verkoop niet wordt uitgesloten. Aangekochte online titels leveren amper een winstbijdrage.

Media

Nieuws vaker gevolgd via sociale media

Het social media gebruik van consumenten is sinds 2012 gestagneerd, maar nieuws wordt actiever gevolgd op sociale media Dat blijkt uit #SMING14, het onderzoek naar de impact van Social Media dat in opdracht van ING voor de derde jaar werd uitgevoerd.

Media

Bart Brouwers (Dichtbij) weg bij TMG

Bart Brouwers, initiatiefnemer van het hyperlokale platform Dichtbij.nl, stapt op bij Telegraaf Mediagroep (TMG). Dat heeft hij via Facebook bekendgemaakt.

Media

Blendle opent tijdelijke kiosk in Hoog Catharijne

Krantenkiosk Blendle opent zaterdag een tijdelijke winkel in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne, tegenover de Invito, vlakbij de Wolff-bioscopen. Daar kun je voor 20 eurocent een artikel uit een papieren krant scheuren of een hele krant kopen.

Media

Google stopt met nieuwszoekmachine in Spanje

Google gaat nog deze maand stoppen met zijn nieuwszoekmachine in Spanje in verband met nieuwe regelgeving. Die regelgeving bepaalt dat uitgevers en nieuwsdiensten geld kunnen vragen voor diensten als Google News.

Legal

Wegener meer digitaal; 400 mensen weg

De Persgroep wil meer geld uittrekken voor de kranten van Wegener. Ook in digitaal wordt fors geïnvesteerd. Dat meldt Villa Media nadat de nieuwe eigenaar vanochtend het personeel heeft ingelicht over banenverlies.

Media

Politico.com koopt European Voice

De invloedrijke Amerikaanse website Politico.com koopt zijn Europees gerichte tegenhanger European Voice.

Media

‘300 banen weg bij Wegener’

Uitgeverij Wegener schrapt naar verluidt zeker 300 banen als het door De Persgroep wordt overgenomen. Dat meldt Adformatie op basis van anonieme bronnen.

Media

Nu.nl gaat Champions League voetbal uitzenden

SBS en Sanoma hebben de rechten verworven van de Champions League-uitzendingen in de voetbalseizoenen 2015 – 2018. Nu.nl neemt de online rechten voor haar rekening, zo maakte de uitgeefgroep vandaag bekend.

Media