Mirabeau introduceert design thinking bij PGGM
Mirabeau is door pensioenfonds PGGM benaderd om design thinking te introduceren. Peet Sneekes vertelt tijdens eFinancials aan Hans Voorn wat dat inhoudt.
Mirabeau is door pensioenfonds PGGM benaderd om design thinking te introduceren. Peet Sneekes vertelt tijdens eFinancials aan Hans Voorn wat dat inhoudt.
Industrieel ontwerper Robert E. Wendrich ontwikkelde zes jaar geleden uit onvrede met bestaande computerprogramma’s een eigen ontwerptool. Dit ontwerpgereedschap is gebaseerd op de intuïtieve vermogens en zintuiglijke capaciteiten van gebruikers.
De volgende stap in service design? ‘Natuurlijk draait het om in-house service design’, zegt Birgit Mager, oprichter van Service Design Network en de eerste hoogleraar in deze discipline. Service designers moeten zich volgens haar specialiseren en beter bekwamen in het meten van de impact van hun werk. Transparantie is nodig. Want voor je het weet noemt iedereen zich service designer omdat de titel zo lekker klinkt.
Brian Solis van de Altimeter Group vertelt op Sports Interactive 2016 over het verschil tussen een merk en een beleving: “Een merk is iets wat je maakt en controleert via media en design. Een beleving ontstaat in contact met het merk, en wordt uiteindelijk het merk.” Solis pleit dat bedrijven meer human-centric moeten zijn.
Wasmachinemaker Electrolux overweegt een concept waarbij zijn klanten de restcapaciteit van hun wasmachines met de omgeving kunnen delen.
UX en service designer Linn Vizard van Bridgeable sprak op het Service Design Congres over mapping in service design: “Een designer maakt net als een cartograaf een visuele uitwerking waarmee je navigeert. Mapping geeft een houvast in een complexe wereld, maar dat is ook direct de grote valkuil.”
Innovatiemethodieken als lean startup, scrum en agile development staan de afgelopen tijd volop in de belangstelling. Deze populaire methodieken lijken van een afstandje op de aanpak van designers (focus op de eindgebruiker, prototyping en continue verbetering), maar door een doorgeschoten focus op snel ontwikkelen en al doende leren, komt de waardering van het voorstellingsvermogen van de designer onder druk te staan.
Vorige week streek het giga-online event Web Summit neer in Lissabon. Met ruim 50.00 bezoekers uit 166 landen mag Web Summit het grootste online-event van Europa heten. In het immense MEO-arena-complex bood plek aan meer dan 21 stages voor het uitlichten van evenzoveel webtechnologie-gerelateerde onderwerpen. Als iets duidelijk is geworden tijdens de versie 2016, dan is dat wel dat al deze disciplines in belangrijke mate te maken hebben met het creëren van een klantgerichte omgeving.
“Alle merken worden digitaal en de klantverwachtingen worden vloeibaar. Na één keer Uber verwacht je dezelfde service en intuïtieve werkwijze overal”, stelt Marlies de Gooijer, Brand Strategy Director bij IN10. “Digital evolueert zich rondom mensen, en daarom moeten mensen op de eerste plaats staan.”
De gepersonaliseerde startpagina Symbalo heeft na bijna tien jaar de mijlpaal van 10 miljoen gebruikers bereikt. Inmiddels komt de grootste groep gebruikers uit het basis- en middelbaar onderwijs. Symbaloo wordt hier als centraal platform gebruikt voor digitaal onderwijs.
Het Britse museum Tate vroeg Fabrique voor het ontwerpen en bouwen van een wayfinding experience om het publiek te laten navigeren door de hoeveelheid aan activiteiten en kunst in Tate’s vier locaties. UX designer Querine van Casteren vertelt over de app: “Wanneer je met kunst bezig bent, moet een app daar niet tussen komen. De digitale wereld moet de echte wereld juist verrijken.”
Sinds januari dit jaar past Spotify service design toe als differentiator. Senior service designer Katie Koch vertelde op het negende […]
Zo eens in de zoveel tijd verschijnen er weer onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat consumenten soms wars zijn van alle digitale diensten. Het liefst trekken ze zo nu en dan de stekker eruit om echt offline te zijn. Is dat niet mogelijk dan kiest men ervoor langzaam af te bouwen. Wat betekent dat voor bedrijven? Die digitaliseren immers en bieden alleen nog online services aan.
Sinds Google Ventures een aantal jaren geleden de ‘design sprint’ als methodiek introduceerde, hebben een hoop bedrijven deze combinatie van ‘agile’, ‘lean’ en ‘design thinking’ overgenomen. Enkele belangrijke lessen.
“Wij willen zo snel mogelijk de mensen die nieuwe technologieën gaan gebruiken aan tafel krijgen”, vertelt Franklin Heijnen van Deloitte Digital. “Dan ga je met hen bedenken: wat gaat het leven beter maken?