Accenture koopt MOBGEN
Accenture neemt de Amsterdamse end-to-end mobiele specialist MOBGEN over om zijn digitale expertise op het mobiele front te versterken.
Accenture neemt de Amsterdamse end-to-end mobiele specialist MOBGEN over om zijn digitale expertise op het mobiele front te versterken.
Na ons design van de smartTV-app voor NLZiet kwamen onze vrienden van 24i, makers van de beste smart-TV apps, met een nieuwe uitdaging: laten we samen de UX van smart-tv’s eens lekker innoveren. Zo’n toffe kans grepen wij natuurlijk graag aan! Dé uitgelezen mogelijkheid dus om onze creativiteit los te laten op een uniek platform met z’n geheel eigen ontwerpvragen. En zo gingen we, samen met zusje Resoluut, de samenwerking aan met de designers van 24i. Challenge accepted!
Je hoort het overal: organisaties moeten samenwerken met startups. Maar vaak blijft het bij koffie drinken en inspiratie delen. Inspiratie is belangrijk, maar er kan zo veel meer. Daarom vroeg ik René Herrewijnen (coördineert de samenwerking met startups binnen de ANWB) naar zijn ervaringen. De ANWB werkt al jaren samen met startups, en ik vroeg hem naar de inzichten die hij en zijn collega’s hebben opgedaan de afgelopen jaren.
Adjan Kodde van Mirabeau vertelt tijdens Cannes Lions over de focus van Mirabeau op airlines: “We merken dat we met onze klanten KLM en Transavia in een heel competitief speeldveld zitten in Europa. Dat zorgt ervoor dat ons werk wel gezien wordt.” Recent koos China Southern Airlines voor Mirabeau en zojuist werd de vierde airline bekend: Air France.
Het is verrassend in hoeveel bedrijven het klantdenken nog niet is verankerd in het DNA. Want bedrijven met een extreme klantenfocus doen het beduidend beter, volgens een recent IBM-onderzoek onder marketingdirecteuren. Design thinking biedt als praktische werkwijze de juiste handvatten om customer centric te gaan werken en denken. Dat maakt van klantdenken niet meer het zorgenkindje van marketing, maar de lens waardoor je naar je hele bedrijf kijkt.
In zijn keynote tijdens SxSW16 erkende president Obama dat de overheid niet bepaald bekend staat om digitale innovatie en excellente dienstverlening. En dat geldt waarschijnlijk voor de meeste landen. Des te opvallender is het succes van Gov.uk, sinds 2012 het centrale online platform voor overheidsdiensten en -informatie in het Verenigd Koninkrijk. Gov.uk is uitgegroeid tot een schoolvoorbeeld van service design en user experience. Tijdens UX London 2016 geeft Louise Downe – Head of Service Design bij de Government Digital Service (GDS) – een kijkje in de keuken van dit succesvolle digitale platform.
De noodzaak om te veranderen en innoveren is in elke directiekamer wel doorgedrongen, maar het te volgen pad daarnaartoe is vaak nog onhelder. Wanneer je echter de focus legt op het bouwen van de toegevoegde waarde in de beleving van de klant, valt veel op zijn plaats. Service design en agile bieden een ijzersterke combinatie om klantwaarde te maximaliseren en snel en praktisch producten en diensten te ontwikkelen.
De meest innovatieve bedrijven van Silicon Valley, waaronder Nest, Google X en Slack, gebruiken de ‘Design Sprint’ methodiek om razendsnel nieuwe producten te ontwikkelen. Want met een Design Sprint ga je van idee naar een concreet product en het testen met echte gebruikers in vijf dagen. Wie je ook bent en waar je ook werkt – het is tijd om binnen jouw organisatie een Design Sprint te proberen.
Symbaloo lanceert een nieuw platform onder de noemer Symbaloo Lesplannen. Docenten en trainers kunnen met digitaal lesmateriaal een lesplan samenstellen, dat in de vorm van een game gedeeld kan worden met de leerlingen.
Klanten bij een Franse IKEA kunnen al tijdens het shoppen met hun mobieltje hun aankopen scannen zodat de tijd aan de kassa aanzienlijk wordt verkort.
KPN en afvalverwerker SUEZ Secure zijn een proef gestart waarbij containers met vertrouwelijk afval nodes worden in het internet of things.
Veranderen moet. Een beroemde uitspraak van leiderschaps- en changegoeroe Tony Robbins (naar een vergelijkbare uitspraak van Einstein) luidt: “Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.” In een tijd waarin ’s werelds grootste taxiservice (Uber) geen eigen voertuigen bezit, ’s werelds grootste accommodatieservice (Airbnb) geen vastgoed heeft, het grootste mediabedrijf (Facebook) geen content produceert, en ondertussen ook de betaalsector wordt ontwricht door technologie, biedt het verleden bepaald geen betrouwbaar richtsnoer om in de toekomst te kunnen overleven.
Wie klantloyaliteit zegt, zegt Starbucks. Het bedrijf heeft als een van de eerste begrepen dat mobiel gemak zorgt voor binding met de klant. De app als centraal onderdeel van dat wat ze in vaktaal een ‘digitaal ecosysteem’ noemen, lijkt daarmee de toekomst te hebben.
Boem is ho, voor even dan. Meteen begint de sores van de afhandeling. Met de Assisto-app kunnen verkeersongevallen aangegeven worden bij de verzekeraar. Intuïtief, snel en gemakkelijk. De app, die zich profileert zich als het aanrijdingsformulier op je smartphone, telt inmiddels 130.000 downloads en ontvangt binnenkort een investering van ruim een miljoen.
De strategie van Newest Industry is even eenvoudig als doeltreffend: een briljant idee of innovatie naar de markt brengen doe je samen met een creatieve partner. AEGON werkt al een tijdje met het Rotterdamse fintech-bedrijf, dat voor een waaier aan klanten maatwerkplatforms bouwt. Naast het minderheidsbelang in huizensite Jumba investeert AEGON nu circa een miljoen euro in het achterliggende NICCI-platform.