YouTube laat Flash vallen
Videodienst YouTube ‘streamt’ voortaan al zijn video’s in HTML5. Niet in Flash. De site gebruikt zijn eigen HTML-videospeler voor de laatste versies van Chrome, Internet Explorer, Safari en Firefox.
Videodienst YouTube ‘streamt’ voortaan al zijn video’s in HTML5. Niet in Flash. De site gebruikt zijn eigen HTML-videospeler voor de laatste versies van Chrome, Internet Explorer, Safari en Firefox.
Microsoft heeft bevestigd dat de nieuwe lichtgewicht browser Spartan, onderdeel van Windows 10, ondersteuning krijgt voor extensies. Ontwikkelaars kunnen zo de functionaliteit van de browser uitbreiden of diensten integreren.
het succes van Oculus Rift komt Virtual Reality nu dan ook naar het web. Althans, als het aan de organisatie Mozilla ligt. Die heeft zijn WebVR-standaard dan eindelijk in vroege versies van de browser Firefox ingebouwd.
PSV heeft een nieuw online platform gelanceerd, bestaande uit een website en app. De site draait op XperienCentral, het CMS van GX Software, dat ook de app voedt met content.
Hoewel veel autofabrikanten bekend staan om hun innovatiedrang en zoektocht naar verfijning van design, brengen ze dat maar zeer beperkt over in hun webontwikkeling of design. De technieken die ze online inzetten, zijn alweer even oud en ook personalisatie is iets waar veel bedrijven niet van hebben gehoord. Maar Volkswagen nam een voorsprong op haar branchegenoten.
E-commercebouwer De Nieuwe Zaak selecteert Intershop als nieuwe partner, waarmee het fullservice bureau uit Zwolle aangeeft zich nadrukkelijk te specialiseren in dit platform.
Op de Webwinkel Vakdagen deze week in Utrecht wordt nieuwe webwinkel software voor het midden- en hoogsegment gelanceerd. NextChapter werkt vanuit de cloud en sluit naar eigen zeggen aan op de omnichannel behoefte. Onder meer Kijkshop, modemerk SuperTrash en juwelier Lucardi maken er gebruik van.
Gebruikers scrollen steeds verder op e-commerce sites, volgens onderzoek van Content Square. Dat bedrijf mat vorig jaar bij 50 miljoen sessies de zogenoemde scroll rate, oftewel de laatste regel die gebruikers zien. Die rate ging ten opzichte van 2013 vijf procent omhoog op desktop pc’s. Maar bij smartphones ging het om een stijging van achttien procent en bij tablets van 42 procent. Vijftien procent scrollt helemaal door tot aan het einde.
Visueel inspiratie platform twibfy.com heeft 100.000 euro opgehaald voor een nieuwe fase. Zo is de twibfy marketplace toegevoegd. Met deze feature krijgen bezoekers de mogelijkheid hun eigen content te koop aan te bieden.
Reclametechnologiebedrijf Flashtalking is, onder leiding van Joost Phoelich, van start gegaan in Nederland.
TamTam wordt de strategische online partner van ingenieursbureau Arcadis. Er wordt begonnen met een nieuwe website voor de circa veertig landen waar het advies- en ingenieursbedrijf aanwezig is.
De Telegraaf steekt zijn nieuwssite helemaal in het nieuw. De verrassing zal niet heel groot zijn, omdat de site en onderliggende katernen qua design nog meer op de papieren krant gaan lijken.
CMS diensten die vanuit de cloud worden aangeboden mogen zich in een enorme populariteit verheugen. Denk aan WordPress, Joomla en Drupal. Zelfs grote bedrijven als Warner Brothers, Forbes, CNN en Sony maken intensief gebruik van deze platforms. Waarin de Grote Drie precies verschillen maakt deze infographic van Websitesetup.org duidelijk.
Ontwerpbureau Fabrique sloot 2014 af met een megaproject: Projectontwikkelaar Heijmans betrok het bedrijf al in een vroeg stadium bij de plannen voor het Nationaal Militair Museum, dat afgelopen weken een ware trekpleister bleek te zijn. Zo kon Fabrique vanuit één visie de identiteit, de website en de app voor het museum ontwikkelen. Samen met Emerce kijkt CEO Gert Hans Berghuis naar 2015.
Websites worden alsmaar groter, zo blijkt uit het jaarrapport van HTTP Archive, dat data verzamelt over ruim een half miljoen sites. De gemiddelde site is in een tijdsbestek van een jaar 15 procent gegroeid en komt uit op 1,9 MB.