-

Virtual Reality komt naar het web

Na het succes van Oculus Rift komt Virtual Reality nu dan ook naar het web. Althans, als het aan de organisatie Mozilla ligt. Die heeft zijn WebVR-standaard dan eindelijk in vroege versies van de browser Firefox ingebouwd.

Firefox heeft een experimentele API (application program interface) ontwikkeld die webpagina’s aan VR-headsets koppelt. Voorlopig lukt dat alleen met Oculus Rift en een plugin. Ondersteuning voor Linux, Firefox for Android en Googles Cardboard (een kartonnen VR-bril) volgt later.

Mozilla onthulde zijn plannen voor WebVR afgelopen zomer en dit najaar al lanceerde Mozilla MozVR.com. Daar vind je verwijzingen naar allerlei demo’s.

Mozilla is niet de enige die zich op WebVR heeft gestort. Google heeft de prille standaard in Chromium ingebouwd, open source-kern van de browser Chrome.

Het wordt technisch gezien nog een enorme uitdaging. De weergave van stereoscopische beelden zal het probleem niet zijn, maar Mozilla geeft zelf al aan dat VR-headsets over zeer verschillende sensoren beschikken.

Het is niet de eerste keer dat de webgemeenschap zich op VR stort. In de prille jaren van het web was er al een standaard genaamd VRML (Virtual Reality Modeling Language), eigenlijk een tekstbestand waarin 3D polygonen worden beschreven. De eerste demonstraties waren met een plugin in Netscape Navigator. Toen ging het nog grotendeels om 3D draadmodellen, maar het idee was ook toen al om van het web een driedimensionale omgeving te maken.

Daar is bitter weinig van terechtgekomen. Het Web3D consortium heeft de standaard verder ontwikkeld en tegenwoordig heet die X3D. Daarnaast zijn er nog wat afgeleide producten gekomen, zoals Adobe Atmosphere.

Volgens Mozilla maakt VR op het web nu meer kans omdat VR-headsets als de Oculus Rift betaalbaar zijn geworden. Toch is het niet waarschijnlijk dat we binnen enkele jaren een virtuele 3D versie van de Telegraaf gaan lezen.

Dit neemt niet weg dat er vast wel professionele toepassingen zijn. Denk aan het virtueel bekijken van woningen of kantoren op sites als Funda.nl. Die bieden nu al wel 360 graden impressies, maar die worden nog echter als je bijna letterlijk in de woning kunt rondkijken.

Een ding is zeker: de ervaring zal een stuk beter zijn dan vijftien jaar geleden, toen computers onvoldoende rekenkracht hadden om heel snel beelden te ‘renderen’. Zo zal de uiteindelijke versie van Rift een resolutie 2560 x 1440 beeldpunten krijgen.

Ook hoeft niet een compleet nieuwe taal te worden geleerd. Applicaties kunnen worden geschreven in JavaScript, terwijl WebGl twee passende 2D beelden laat zien.

mozvr-100530139-large

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond