-

BuyBay: Wij geven onze klanten meer rendement uit retouren

In 2014 zetten de gebroeders Thijs en Erik Bosgoed BuyBay op. Een online bedrijf dat hun klanten in essentie helpt om meer geld te krijgen voor hun retourgoederen. Geen ‘opkoopprijs’ maar een ‘consumentenprijs’. Hoe dan? Via slimme machine learning. Inmiddels is het management  versterkt met de van McKinsey afkomstige Teun Kraaij. “Wij reduceren verspilling in de retourbusiness.”

Wat doet BuyBay in Jip en Janneke taal?

“BuyBay helpt etailers, retailers, fabrikanten en distributeurs om de maximale waarde te halen uit hun retourproducten. Zo krijgt elke retourzending een zorgvuldige check. Vervolgens zorgt slimme software voor een optimale match met nieuwe consumenten en voor een soepele herdistributie met een maximaal rendement voor alle partners: e-tailers, retailers, merken / producenten en distributeurs. Zo creëert BuyBay meerwaarde voor partners en klanten, reduceren we verspilling en maken we de wereld een stukje duurzamer.”

Kan je een voorbeeld geven?

“Stel, een consument koopt online een televisie en deze is beschadigd als de consument de televisie uit de doos haalt. In dat geval wordt de televisie retour verzonden naar de leverancier van de televisie. In het verleden verkocht de leverancier de televisies aan een opkoper tegen een kiloprijs. Nu hoeft dat niet meer. Wij helpen de leverancier met onze unieke machine learning software om de televisie weder te verkopen aan een consument tegen een consumentenprijs via ons platform voor tweedehands producten waar tientallen partijen zoals Bol.com, Ebay en Amazon op zijn aangesloten. Op deze manier kunnen wij onze klanten helpen om tijd en geld te besparen.”

Hoe ziet het proces er precies uit en welke rol speelt machine learning?

“Ons proces bestaat uit 3 stappen: (1) Het product komt in ons warehouse en wordt getest, gefotografeerd, eventueel gerepareerd en de data wordt gewiped. Vervolgens komt het in onze voorraad terecht. (2) Onze machine learning software maakt een inschatting van wat de beste prijs- en verkoopstrategie van het product is op basis van onder andere productiedatum van het product, type product en eventuele beschadigingen. (3) Wij verkopen de producten op het door ons gebouwd platform voor retour items direct aan de consument.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Wij vragen een percentage van de verkoopprijs.”

Wie is jullie grootste concurrent?

“Wij zijn aan het pionieren op het snijvlak van de retour business en machine learning en houden ons niet echt bezig met concurrenten.”

Waarom hebben jullie gekozen voor Fortino als investeerder?

“De belangrijkste reden was de persoonlijke klik. Daarnaast brengen ze veel ondernemerschapservaring met zich mee en tevens kunnen ze ons “challengen” op het gebied van strategie en financiële modellen.”

Waar wordt de investering met name voor gebruikt?

“Met name in IT en logistiek en een klein stukje marketing & sales. Qua logistiek hebben we bijvoorbeeld net een nieuw magazijn in gebruik genomen in Wijchen om de steeds grotere stroom aan retourproducten te kunnen verwerken. Het magazijn beslaat ruim 10.000 vierkante meter en is volledig ingericht voor het ontvangen en opnieuw verkopen van retourproducten van grote webwinkels, merken en distributeurs.”

Fortino investeert ook in Bloomon. Hebben BuyBay en Bloomon al wat van elkaar geleerd?

“Wij focussen ons volledig op BuyBay en daarom is dit voor ons eigenlijk niet zo’n heel relevante vraag. We ontvangen wel Bloomon-bloemen op ons kantoor en daar zijn we erg blij mee.”

Is er in de toekomst nog een extra investering nodig?

“Dat zou zeker het geval kunnen zijn. Wij geven er de voorkeur aan om tijdens een volgende ronde weer met Fortino in zee te gaan. Het feit dat zij open staan om ons ook in een volgende ronde te ondersteunen was voor ons een belangrijke reden om voor hun te kiezen.”

Wat zijn jullie internationale uitbreidingsplannen?

“Wij willen eerst uitbreiden naar Duitsland en vervolgens naar landen zoals Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italie en Spanje. De reden dat we in Europa blijven heeft te maken met strategische focus. Er is nog ontzettend veel potentieel in Europa. Verder willen we de Nederlandse business professionaliseren en verder ontwikkelen. Daar liggen voor ons ook nog veel kansen.”

Wat is jullie grootste uitdaging?

“In het begin was het uitdagend om investeerders en klanten aan te haken op een platform wat gedeeltelijk nog gebouwd moest worden. Wij zijn er, samen met de medewerkers van het eerste uur, goed in geslaagd om mensen mee te nemen in onze visie. Onze uitdaging in de toekomst is om er voor te zorgen dat we niet meer hoeven uit te leggen wat we doen. Dat het een “no-brainer” wordt om van onze service gebruik te maken.”

Heb je nog tips op het gebied van B2B sales aan andere ondernemers?

“Blijf je verhaal uitleggen, heb een lange adem en wees geduldig.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond