-

2 glimpse: uitwisselingsprogramma voor volwassenen

Het concept van 2 glimpse is simpel: locals ontmoeten op vakantie, Maar wat de start-up volgens oprichter Amber van den Putte onderscheidt van andere initiatieven is dat de hosts bij 2 glimpse geen winstoogmerk hebben. “Alles is te koop en we kunnen overal naartoe reizen. Het volgende level is ervaren.” 

Hoe ben je op het idee gekomen?

“Mijn dochters zitten op een middelbare school die regelmatig uitwisselingsprogramma’s aanbiedt. Daardoor hebben zij al vaak in het buitenland bij een ander gezin verbleven en hebben wij ook regelmatig internationale mensen ontvangen. Vorig jaar ging de oudste naar India. De gastvrouw mailde dat ze haar hardloopschoenen mee moest nemen, omdat het zo mooi is om ’s ochtends vroeg door de stille stad te rennen. Zoiets simpels en leuks en toch kom je er waarschijnlijk zelf niet op als je op vakantie gaat naar die stad – dat wilde ik ook wel. Ik vroeg me daarom af of er ook uitwisselingsprogramma’s voor volwassenen bestonden. Nee dus. Ik besloot om er zelf werk van te maken. Als niemand belangstelling heeft voor het concept, houd ik er in elk geval leuke contacten aan over. Mijn werk bij ABN AMRO heb ik per 1 juli 2017 opgezegd en begin december ging de website live. Daarvoor heb ik samengewerkt met een partij die ervaring heeft met het bouwen van datingsites, omdat die technologie perfect is voor 2 glimpse.”

Hoe werkt het?

“Je maakt een account aan met je naam, e-mailadres en leeftijd en geeft aan of je host bent, vakantieganger, of allebei. De hosts vertellen hun verhaal en wat ze aanbieden. Dat kan een overnachting zijn bij hen thuis of een rondleiding in de stad. De site heeft een berichtensysteem, live chat en videochat, dus we maken het zo gemakkelijk mogelijk om met elkaar in contact te komen en afspraken te maken. Het kan zijn dat je bij iemand thuis overnacht, maar bijvoorbeeld ook dat je een dagje meeloopt met iemand die hetzelfde beroep heeft als jij of bij iemand gaat eten.”

Amber van den Putte, 2 glimpseVoor wie is de site interessant?

“Ik heb een aantal doelgroepen geïdentificeerd: expats die hun leven in het nieuwe land waar ze wonen willen laten zien; mensen die niet kunnen of willen reizen maar wel geïnteresseerd zijn in andere culturen; en soloreizigers. Onder deze groepen wil ik de komende tijd het bereik opbouwen.”

Hoe zorg je ervoor dat er geen rare types op je website terechtkomen?

“Laat ik vooropstellen dat ik geloof in het goede van de mens. Maar natuurlijk moet je als bezoeker je gezonde verstand gebruiken. Het berichtensysteem en de live en video chat zijn ervoor om erachter te komen of het klikt met de host die je wilt bezoeken. Check via social media of het verhaal klopt.”

Wat is het verschil met bijvoorbeeld Couchsurfing en Airbnb Experiences?

“Couchsurfing is gericht op een goedkope slaapplaats met als bonus dat je locals ontmoet. Bij mij gaat het om de ontmoeting. Airbnb Experiences heeft een commercieel model: je betaalt voor de tour of excursie. Bij een uitwisseling is er geen winstoogmerk. Natuurlijk betaal je als bezoeker mee aan de boodschappen als je bij iemand thuis eet, zoals je ook bij vrienden doet. Maar het is niet de intentie dat de host er geld aan verdient.”

Wat is je verdienmodel?

“Uiteindelijk wil ik de account betaald maken, zowel voor de hosts als de bezoekers. Dat is een bewuste keuze: ik wil dat mensen zich aanmelden omdat ze het leuk vinden in contact te komen met andere culturen. Die motivatie geldt voor beide partijen dus betalen ze allebei voor een account. Ik heb daarom ook bewust geen reviews op de website staan. Een bezoek aan vrienden beoordeel je toch ook niet met een aantal sterren? Het is niet de bedoeling dat onze bezoekers zich als klant gaan opstellen.”

Welke targets heb je jezelf gesteld?

“We hebben nu 42 profielen op de site staan. Het komende halfjaar moeten dat er 250 worden, waarvan maximaal honderd uit Nederland. Voor de overige 150 richt ik me op vier kernlanden waar mensen veel reizen en goed Engels wordt gesproken als eerste of tweede taal. Het gaat om Engeland, Zweden, Finland en India. In Nederland is veel belangstelling in de media voor het concept, in die andere landen nog niet. Ik ga dus uitzoeken hoe ik voor publiciteit kan zorgen. Daarnaast zetten we social media in om naamsbekendheid te creëren. Verder gaan we de website verbeteren. Wat er nu staat is een prototype waar we veel van hopen te leren. Over een jaar staat er een totaal andere site, verwacht ik.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond