-

Augmented CMS Muzar populair in Dubai

Met Augmented Reality lijkt er zomaar weer eens technologische ontwikkeling te zijn waarin Nederland echt voorop loopt. Muzar is een startup die inspeelt op de groeiende behoefte van bedrijven om hun content op Layar op een slimme manier te managen, en scoorde al partnerships met Microsoft en Ubisoft.

We vroegen oprichter Jeroen Meijer naar zijn bedrijf.

Muzar maakt een Augmented Reality CMS, hoe kom je er op?
“Eind 2009 en begin 2010 hadden wij al een groot aantal AR projecten uitgevoerd en kwamen er steeds meer achter dat het niet alleen gaat om een Layar project te initiëren. Veel belangrijker is het concept, de actualiteit en het onderhoud. Om een relevante gebruikservaring te krijgen moet de inhoud van een project ook “up to date” zijn. Dus contentmanagement. Tevens zagen wij om ons heen steeds meer frisse ideeën komen van (internet) agencies en bureau’s, welke zonder de juiste tooling niet verder kwamen dan ideeën. Die observatie was voor ons de aanleiding om het cms VISAR te maken.”

De mogelijkheden van AR zijn sinds de komst van Layar bijna onbeperkt, maar waar gebruiken mensen het nu echt voor?
“De markt is duidelijk nog zoekende naar “DE” killer app. Je merkt echter dat de markt volwassener aan het worden is. Na het initiële “WOW-moment” wordt er nu meer tijd genomen om een concept goed uit te denken en aan te laten sluiten op de beoogde gebruiker. Je ziet dat er steeds betere toepassingen gemaakt worden, en dat grote merken AR beginnnen te ontdekken voor hun campagnes.”

Visar is ontwikkeld als een multiplatform cms: hoe ziet de markt eruit, naast Layar?
“Er is een aantal andere Browsers (Yelp, Junaio, Wikitude, Acrossair, en anderen). Probleem hierbij is dat de ene browser ook daadwerkelijk content van een derde toestaat en de andere een gesloten ecosysteem is. Om maar niet te spreken over het gebruik van verschillende technologieën.”

Waarom heb je eigenlijk een cms nodig voor AR Layar?
“Een CMS voor Layar is “nodig” voor al die partijen die graag content via Layar distribueren en vergaren maar niet de techniek kunnen of willen bijhouden. Dus partijen waarbij het om de toepassing / het concept gaat en daar de juiste tooling voor zoeken.”

“De innovatie zit ‘m in het feit dat wij om de hele techniek een makkelijke userinterface hebben gebouwd, waarbij zowel look&feel van een project als de content te managen zijn. Tevens maakt het systeem “achter” iedere plaats (point of interest) ook direct een mobiele pagina aan waarop meer informatie te plaatsen is dan nu in Layar mogelijk.”

Veel smartphone gebruikers hebben Layar, maar gebruiken het nog niet echt; hoe komt dit?

“Er is niet zozeer EEN hindernis, er zijn meerdere kleine uitdagingen. Relevante content is daarbij belangrijk: voor de specifieke gebruikers moeten er contentlagen ontwikkeld worden die voor hen interessante informatie tonen. Bijvoorbeeld waar de busstations zijn, met welke bussen daar langskomen, en wat de verwachte aankomsttijd daarvan is.”

“Maar ook de roamingkosten zijn een belangrijke hindernis. AR leent zich fantastisch voor toeristische toepassingen, maar juist buitenlandse bezoekers durven niet on-line te gaan door de kolossale roamingkosten.”

“Ook het gestaag groeiende aantal “browsers” met een eigen technologie zou wel een een hobbel kunnen worden. Hoe meer partijen de markt versnipperen hoe onduidelijker het voor de gebruiker wordt. Hiermee wordt de marktacceptatie erg vertraagd.”

Nederland is koploper in de ontwikkeling van augmented reality; op welke andere plekken ter wereld is het ook sterk in opkomst?
“In Korea, USA en de west Europese landen is men actief bezig met AR. Maar daar houdt men zich dan meer bezig met de ontwikkeling van concepten en content. Door de snelle groei is Layar een soort “de facto” standaard geworden.”

Je hebt met muzar veel buitenlandse klanten; waar ben je echt trots op?
“De Ubisoft Splintercell game en de Microsoft Bing game waren technologisch het meest uitdagend, en daar zijn wij om die reden het meeste trots op.”

“Een ander groot succes van ons is de integratie van de Layar player in de iShopaholic app in het Midden Oosten (Dubai, UAE, etc.). Deze app laat daarbij zien waar de shopping malls zijn, maar specifieker welke winkels welke aanbiedingen op dat moment hebben. Hiervoor zijn de nodige databases aan elkaar gekoppeld.”

Tot slot: Welke ontwikkelingen moeten we in de gaten houden?

“Los van de ontwikkelingen van RFID technologie verwachten wij erg veel van de van de combinatie van AR met beeldherkenning. Daarbij kan Layar aan de ene kant objecten op afstand in kaart brengen, maar voor de accuratesse dichtbij maakt Layar dan gebruik van beeldherkenningstechnologie.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond