-

‘Bedrijven zijn niet meer social op social media’

Het sociale aspect van social media is aan het ondersneeuwen. Van interactie is steeds minder sprake. Dat stelt Stéphan Lam van Boardroomsocial tijdens The Social Conference 2017.

“Wat je ziet is dat bedrijven vooral veel aan het zenden zijn. Het lijkt wel of het echt menselijke een beetje aan het verdwijnen is op social media,” zegt Lam. Hoe kunnen bedrijven volgens hem dan weer ‘social’ worden? “Er ligt een stuk schitterend goud in de organisaties en dat zijn de medewerkers. Een merk wil graag ergens over praten, een medewerker wil graag ergens over praten maar de klant staat ook nog centraal, die wil ook ergens over praten. Daar zoek je eigenlijk de sweet spot – waar gaan we het over hebben en wie gaat dat doen? Ik denk dat daar een heel mooie mogelijkheid ligt om toch meer die medewerker in te gaan zetten.”

Lam zegt dat bedrijven te veel gefocust zijn op hun product in plaats van de inhoud. “Ga eerst kijken waar je het over wilt hebben en wie daar bij passen in de organisatie. Wie praten er al over de gekozen thema’s, wie hebben de passie en hoe kun je die passie in gaan zetten? Je maakt een match tussen je thema en je medewerkers. Uiteindelijk ga je die medewerkers helpen om naar buiten te treden. Dat hoeft niet alleen op social media te zijn; het kan bijvoorbeeld ook tijdens een event. Ga naar buiten, ga eens spreken of in een panel zitten. Je kunt mensen in je organisatie hier prima op trainen. Niet iedereen. Ik denk dat je goed moet gaan kijken wie er geschikt voor is. En misschien moet je er ook rekening mee houden bij je aannamebeleid.”

Dit alles hoeft niet direct heel ingrijpend te zijn. Lam: “Je kunt heel klein beginnen, door mensen binnen de organisatie te helpen met storytelling. Laat ze eens verhalen vertellen via Instagram om gevoel te krijgen voor hoe je content kunt maken. Maar je kunt ook beginnen op een intern platform als Slack of Yammer.”

Als tip voor wie weer social wil zijn op social media geeft Lam mee te onderzoeken wat voor potentie er is in de organisatie. “Pak het ook top-down aan, vanuit de boardroom. Geef het voorbeeld en neem je medewerkers erin mee. Durf die richting op te gaan.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond