-

BeterDichtbij brengt patiënt en zorgverlener dichter bij elkaar

Ons leven wordt in de 21e eeuw gedomineerd door gemak. Alles moet makkelijk, snel en laagdrempelig, anders haken we af. Zo zijn ouderwetse reisbureaus bijvoorbeeld vervangen door platformen en bestellen we eten via Thuisbezorgd.

Met dit in het achterhoofd is het daarom extra opvallend dat een belangrijke sector als de zorg daar zo in achtergebleven is. In de afgelopen vijftig jaar is er nagenoeg niets veranderd aan de manier waarop we met onze zorgverleners communiceren: we gaan nog steeds naar het spreekuur van de huisarts of het ziekenhuis en lezen vergeelde tijdschriften in de wachtkamer als het allemaal weer eens uitloopt, zelfs als we alleen maar een korte vraag hebben.

CEO & oprichter van BeterDichtbij, Godfried Bogaerts, wil daar verandering in brengen. BeterDichtbij is een dienst die directe communicatie tussen patiënt en zorgspecialist mogelijk maakt en als doel heeft om de zorgverlening makkelijker en efficiënter te maken. Gebruikers kunnen op elk moment van de dag appen met hun eigen arts of ziekenhuis via hun mobiel of computer. Op het moment zijn 24 ziekenhuizen en een handvol huisartsen op de dienst van Bogaerts en zijn partner Sander Bijl aangesloten. Hij verwacht dat alle ziekenhuizen in Nederland binnen een paar jaar aangesloten zullen zijn en hoopt dat daarna de huisartsen volgen.

Innovatie vs. traditie

Zoals gezegd is de zorgsector in Nederland behoorlijk traditioneel. Volgens Bogaerts komt dat door het feit dat er eigenlijk geen tijd en ruimte voor reflectie is, het is volgens hem zeker geen onwil dat er maar weinig gebruik wordt gemaakt van de nieuwe mogelijkheden die er zijn. Daarnaast kent de zorg een lange traditie van bewijsvoering, waarbij alles een uitgebreid onderzoekstraject nodig heeft en wetenschappelijk onderbouwd moet worden. Zo zat er bijvoorbeeld 20 jaar tussen de uitvinding en de lancering van de thermometer. Bogaerts: “Ik kom zelf niet uit deze sector, dus ik heb hier niet zo’n last van en ik denk ook niet dat het nodig is.” Het gaat hier tenslotte om communicatie en niet om nieuwe medicatie of experimentele behandelmethoden. Bovendien lost BeterDichtbij een heel concreet en actueel probleem op voor zowel de zorgverlener als de patiënt, of “consument” zoals Bogaerts ze liever noemt: het verlicht de druk op de zorgverleners en biedt de patiënt – pardon, consument – gemak en toegankelijkheid.

“Hou je lef vast, trek de stoute schoenen en pitch je idee! De zorg heeft het nodig.”

De ANWB van de zorg

Op het moment zijn slechts een handvol van de 6000 huisartsen die Nederland rijk is op zijn dienst aangesloten, maar als het aan Bogaerts ligt worden dat er in de (nabije) toekomst veel meer. Niet alleen omdat dat voor hen zelf ontzettend handig is en hun zorglast aanzienlijk kan verminderen, maar ook omdat hij graag het label ‘software platform’ wil ontstijgen en echt een merk wil worden. “Het moet een soort ANWB van de zorg worden. Dus als je iets met de zorg wil, dat je meteen aan BeterDichtbij denkt,” aldus een enthousiaste Bogaerts. Maar wat is dan het verschil tussen een platform lanceren en een merk in de markt zetten? Volgens Bogaerts mag je met een software platform “aansluiten in de rij van IT-leveranciers”, maar met een merk creëer je iets waar mensen bij willen horen: “Dan krijg je een beetje het gevoel van ‘die en die gebruikt het ook, moeten wij dat ook niet doen?’” Bovendien creëer je met een merk ook meer draagvlak binnen het ziekenhuis of de huisartsenpraktijk waar de dienst gebruikt wordt, omdat de consumenten het dan hebben ervaren bij de ene arts en er dan bij de volgende arts zelf om vragen.

User-centered zorg

BeterDichtbij lijkt heel gericht op de zorgverleners, maar is volgens Bogaerts vooral user-centered, ondanks het feit dat de consument er (nog) niet zelf voor kan kiezen om zich aan te sluiten bij BeterDichtbij. Bogaerts: “We willen ons niet laten leiden door wat de zorgverlener wil, maar door de consument.” Hij is er namelijk van overtuigd dat de consument leidend is in de grootste innovaties die we meemaken, zoals bij de voorbeelden uit de inleiding, en denkt dan ook dat als de consument eenmaal andere eisen aan de zorg gaat stellen, het “echt interessant” kan gaan worden. Deze focus op persoonlijke aandacht is wat BeterDichtbij onderscheidt van de concurrentie.

“De sleutel tot innovatie in de gezondheidszorg ligt bij de consument.”

Zo is er bijvoorbeeld het Engelse Babylon Health dat in het Verenigd Koninkrijk en in een aantal Afrikaanse landen flink aan de weg timmert. Hoewel Bogaerts erkent dat dit een grote speler is en BeterDichtbij vaart moet maken om hen voor te zijn met de verovering van Nederland, maakt hij zich geen zorgen: “Onze pay-off is de kracht van de relatie tussen de consument en de zorgverlener en daar gaan we op inzetten. Wij kennen al die huisartsen en ziekenhuizen en zorgverzekeraars, zij niet.” Daarnaast is BeterDichtbij ook zeer goed op de hoogte van de AVG wetgeving omtrent privacy in Nederland, iets waar een buitenlandse partij zich nog helemaal in zou moeten verdiepen. Sowieso is privacy een belangrijk thema binnen BeterDichtbij en is het allemaal zeer goed geregeld wat betreft het proces, de techniek en de uitwerking van verantwoordelijkheden.

BeterDichtbij

De smart watch als verdienmodel

Maar hoe verdient BeterDichtbij dan geld? Bogaerts: “Nu worden wij betaald door de zorgorganisaties, huisartsen en ziekenhuizen die met ons meedoen. Die betalen voor een jaarlijkse licentie.” Hij vermoedt dat dat de komende jaren niet zal veranderen, maar denkt dat de consument misschien wel een nieuwe bron van inkomsten kan worden in de toekomst. BeterDichtbij gaat waarschijnlijk hun pakket uitbreiden met diensten speciaal voor de consument. Denk hierbij aan informatie die verzameld wordt door een smart watch die direct wordt doorgespeeld aan de huisarts. BeterDichtbij gebruikt nu nog geen data van consumenten, ziekenhuizen en artsen, maar houdt er wel rekening mee dat dat in de toekomst een mogelijkheid is. Bogaerts maakt hier wel de kanttekening bij dat het belangrijk is om evenwicht te vinden tussen hoeveel je wilt weten, wat je allemaal kunt meten en wat je dan met die informatie gaat doen. Zoals hij zelf zegt: “Het lichaam is een mooi mechanisme, maar we hoeven niet alle data points binnen te halen.”

Hobbels & groei

BeterDichtbij groeit snel, nog maar een paar ziekenhuizen en dan is het bedrijf definitief winstgevend. Maar ging en gaat alles dan ook van een leien dakje? Kort gezegd: nee. BeterDichtbij is tot stand gekomen met de hulp en (financiële) ondersteuning van 28 ziekenhuizen. Zoals je je voor kunt stellen, was het lastig om met 28 verschillende partijen op één lijn te krijgen, zelfs als die zijn vertegenwoordigd door een stichting zoals hier het geval is. Daarnaast kostte het Bogaerts ook nogal wat moeite om de eerste klant binnen te halen: “Je team is net nieuw, je techniek is net nieuw, je platform is nog niet bekend. Iemand moet dan durven om mee te doen.” Ook heeft hij op het moment te maken met groeistuipen, “een luxeprobleem,” zoals hij zelf zegt. Het bedrijf groeit enorm hard, maar hij vindt het nog lastig om die groei bij te benen in de organisatie en met de interne processen.

En ook al is het soms lastig, iedere ondernemer droomt ervan dat zijn/haar organisatie groeit en groot wordt. Bogaerts heeft een bijzonder systeem ontwikkeld om de groei-roadmap van BeterDichtbij te kunnen managen en ervoor te zorgen dat de meest nuttige backlog-items prioriteit krijgen: “Wij hebben een formule ontwikkeld die gebaseerd is op visie, gebruikers en schaal. Hoe meer het bijdraagt aan deze factoren, hoe hoger de plek op de prioriteitenlijst.”

Te snel?

Het is heel duidelijk dat Bogaerts enorm gepassioneerd, enthousiast en gedreven is. Frustreert het hem dan niet dat de zorg zo traag is en innovaties langzaam oppikt? Ja en nee. Ja, omdat hij graag snel wil en hij telkens maar kleine stappen kan maken, maar ook nee, omdat de impact van BeterDichtbij heel groot is. Hij kan wel eens ontmoedigd raken als hij door een IT-manager van een ziekenhuis de deur gewezen wordt, terwijl er een wachtkamer vol consumenten zit die enorm veel baat bij de dienst zouden hebben, maar dat leed wordt altijd snel verzacht door de vele dankbrieven die hij krijgt van zowel zorgverleners als consumenten. “Dat houd me gedreven, de consument,” aldus Bogaerts.

Lef

Wat betreft tips voor innovative leaders heeft Bogaerts er nog wel een paar. De eerste is “doe het liever niet alleen, samen kom je verder”. Hij vervolgt met “probeer je eigen drive om te zetten in een duidelijke visie voor je merk”. Zo was hij al na drie weken bezig met de merkwaarden van BeterDichtbij en keek of nieuwe medewerkers daarop aansloten. Tot slot heeft Bogaerts nog een oproep voor iedereen in de zorg of ondernemers die een goed idee hebben voor de zorg: “Hou je lef vast, trek de stoute schoenen en pitch je idee! De zorg heeft het nodig.”

Wil je na het lezen van dit artikel meer weten over moderne veranderingen in de zorg? Beluister dan de podcast in de Emerce Knowledgebase ‘User-centered zorg: Overbrug de kloof tussen patiënt en zorgverlener met slimme technologie.’

Over de auteur: Remmert Stipdonk is chief executive officer bij INFO.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond