-

Design agency Grrr: ‘We volgen niet zomaar iedere trend of innovatie’

Een likje verf doet soms wonderen, kun je nagaan wat de juiste visuele identiteit voor een merk kan doen. Oprichter van design agency Grrr Rolf Coppens neemt je mee in hun manier van werken en wat specialisatie voor Grrr betekent.

Na een flinke dip bruist de creatieve industrie weer van de energie. Nieuwe bureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en internationaal staat Nederland steeds beter op de kaart. Dit optimisme, in combinatie met een steeds breder palet aan marketingoplossingen, leidt tot een opvallende groei aan specialisten. Voor een marketeer wordt het daarmee een steeds grotere uitdaging om de juiste partijen te kiezen voor de business-problemen waar ze tegenaan lopen. Een markt die zo snel verandert en innoveert is namelijk bijna niet bij te houden. Daarom in deze serie een aantal gespecialiseerde topbureaus.

Hoe omschrijf je Grrr in een zin?

“We werken User Centered en combineren techniek en design – dat kunnen we allebei even goed – wat resulteert in producten en diensten die gebruikers echt waarderen.”

Wat was de reden om jullie te specialiseren?

“We vinden onze ‘specialisatie’ zelf eigenlijk best breed, namelijk: digital. Toen we in 2003 begonnen met Grrr waren we een van de eerste bureaus die design en tech gelijkwaardig in een team samenbrachten. Voor ons als digital natives was dat destijds eigenlijk logisch. We zagen een verschuiving naar digital en dachten dat klanten ook digital first zouden gaan denken als ze aan een nieuwe identiteit zouden beginnen. Digital stelt specifieke eisen aan een goede identiteit, ons werk voor de De Melkweg is daar een goed voorbeeld van. We helpen nog steeds regelmatig klanten die met hun oude identiteit niet goed uit de voeten kunnen op de digitale kanalen. Als je nu om je heen kijkt, dan lijkt onze voorspelling van destijds best goed uit te komen.”

Is het lastig ‘bij je leest’ te blijven en niet langzaam toch meer full-service te gaan?

“Interessante vraag, eigenlijk biedt geen enkel bureau echt het volledige pallet dat er nu aan digitale mogelijkheden bestaat. Ook binnen de ‘niche’ van digital bestaan er specialisaties en komen er steeds weer nieuwe technieken bij. We hebben er niet veel moeite mee om bij onze leest te blijven. Bij de meeste bureaus zie je toch dat er bepaalde vaardigheden in huis zijn en dat voor andere zaken wordt samengewerkt met gespecialiseerde partners. Dat is bij ons niet anders. Wat we het beste kunnen, en het liefste doen, is een volledig traject van communicatiestrategie naar visuele identiteit en het creëren van de online en offline toepassingen daarvoor.

“Specialisatie betekent voor ons dat we niet zomaar met iedere trend of vernieuwing meegaan. Met de opkomst van apps werden we daar bijvoorbeeld veel voor gevraagd en hebben we dat afgehouden. Want in de basis geloven wij in de openheid van het web op de lange termijn, en dat apps slechts een tussenstap zijn. Dat geldt ons inziens ook voor nieuwe (hardware) toepassingen als Virtual / Augmented Reality en interactieve hardware. Super tof om in mee te gaan, maar je verliest snel je focus.”

Waarin verschilt GRRR ten opzichte van de markt?

“We zijn een team van strategen, designers en developers. Die laatste twee zijn bij ons goed in evenwicht en dat zie je maar weinig. Veel bureaus hebben toch meer de focus op het een of het ander. Dat maakt ons dus wel uniek. Verder gaan we uit van een User Centered aanpak. Dat is iets dat meer bureaus doen, maar we noemen het wel altijd omdat we het serieus nemen in alles wat we doen. Ten slotte richten we ons op een bepaald type klanten en opdrachten. We noemen het zelf een focus op zinnige zaken. Zo werken we bijvoorbeeld voor The Ocean Cleanup, Yoni en nu voor Gemeente Haarlem. Dat helpt ons om gemotiveerd te blijven en voor elke opdracht het onderste uit de kan te halen.”

Welke innovatie vind je op dit moment belangrijk?

“Service Design is een nieuwe manier van werken waarin we veel vertrouwen hebben. We merken dat het werkt. We zijn niet zo gefocust op innovaties an sich, hebben meer een focus op de lange termijn met onze klanten en daarom kiezen we vaak voor dingen die gewoon werken in plaats van dat ze heel innovatief zijn. Neem bijvoorbeeld Augmented Reality: nu heel tof, maar weinig mensen doen er echt iets mee. Innovatie zit bij ons ook heel erg aan de binnenkant: hoe je werkt, hoe je betrouwbaarder wordt en hoe je klanten onderdeel maakt van je proces.”

Bang dat full service bureaus met jullie discipline aan de haal gaan?

“Er zal altijd een markt zijn met specialisten en bredere bureau’s. En er zullen altijd klanten zijn die zelf de combinatie willen maken waarbij ze meerdere specialisten aan elkaar koppelen.”

Hoe ziet GRRR er over vijf jaar uit?

“We zien een iets groter team voor ons. We denken dat de gemiddelde opdracht ook wat omvangrijker zal zijn zodat er meer ruimte is voor experiment en onderzoek. Wat we daarmee bedoelen is dat we graag de vraag achter de vraag willen uitdiepen. Daar is bij de iets grotere projecten simpelweg meer ruimte voor. Nu komt het nog wel voor dat klanten aankomen met een mediumgestuurde vraag. Dan is het interessant om daar voorbij te kijken om echt te begrijpen wat er speelt. Met dit soort Service Design gedreven ideeën kun je een vraag voor een website bijvoorbeeld ook oplossen met een balie en een medewerker erachter.”

Benieuwd naar het kantoor waar o.a. de branding en design voor Het Nationale Theater, De Melkweg en het Rokin tot stand zijn gekomen? Ga langs bij Grrr tijdens ADNIGHT, de Amsterdamse open avond van de creatieve industrie, waar marketeers en mensen werkend in de creatieve industrie bij 50 creatieve shops een kijkje kunnen nemen. ADNIGHT, onderdeel van Amsterdam eWeek, vindt plaats op 6 oktober aanstaande. Kaarten zijn nog verkrijgbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond