-

Emerce B2B Online: ‘Je website moet vertrouwen en autoriteit uitstralen’

Voor een goed lopende lead campagne is tegenwoordig meer nodig dan alleen marketing kennis. Hoe ben je vindbaar en hoe analyseer je data om daarna je vindbaarheid en conversie te optimaliseren? Fili Wiese is SEO expert en geeft morgen op B2B Online in Maarssen tips over waar een toekomstig online marketeer aan moet voldoen, hoe je online succes kunt meten, en hoe je voorkomt je dat je de verkeerde kennis in huis haalt. Ondertussen geeft hij praktische voorbeelden van SEO optimalisatie.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste kenmerken van SEO bij B2B?

“Brand awareness, ervoor zorgen dat je website naar boven komt bij B2B zoekopdrachten en voorkomen dat er drempels opgeworpen worden voor de gebruikers die contact zoeken. Drempels zijn bijvoorbeeld een langzame website of voor je mobiel ongeschikte pagina’s.”

Bij B2B is onmiddellijke conversie minder belangrijk, omdat meestal een lange termijn relatie ontstaat met een verkopende partij. De bedragen zijn ook groter. Vindbaarheid is dus maar betrekkelijk. Hoe stimuleer je een duurzame relatie?

“Je website is je visitekaartje. Het moet vertrouwen en autoriteit uitstralen. Het is een eenvoudige manier om te communiceren met je doelgroep, en unieke verkoopargumenten voor het voetlicht te brengen. Een geoptimaliseerde website leidt tot meer verkoop. Zelfs als je bedrijf in eerste instantie op een andere manier dan direct online benaderd is. Het vertrouwen en de autoriteit van de website kan direct impact hebben op het beslisproces van de koper. Dus ook op potentiële kopers die je al netwerkend of middels koude acquisitie hebt bereikt, behaald een geoptimaliseerde website een grotere conversie.

“Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om zichtbaar te zijn in zoekmachines met een geoptimaliseerde B2B website. Vooral als er weinig verkeer is. Iedere exposure of gebrek daaraan kan een een deal afketsen, zelfs als de deal in eerste instantie via de telefoon gaat.”

Is er iets dat bij reguliere SEO gebruikelijk is, maar bij B2B beter niet kan worden ingezet?
 
“Expert content in B2B heeft over het algemeen minder volume dan in B2C. Er ligt daar een kans om een met weinig moeite een grote stap te zetten. Door het niet optimaliseren van je B2B website, gericht op conversies, verlies je potentiële klanten.

“Daar komt bij dat ik bij een aantal B2B websites zie dat ze regelmatig blogposts plaatsen en dat ze aanwezig zijn op de sociale media. Terwijl er maar weinig relevante content geplaatst wordt. Blogs kunnen geweldig zijn, maar zorg ervoor dat iedere post een kans biedt om van een potentiële klant een daadwerkelijke conversie te maken. Om te zien of de content relevant en zinvol is kun je de betrokkenheid meten door bijvoorbeeld te kijken of je eigen medewerkers de posts ook delen op hun eigen sociale media.

“Gebruik een blog niet alleen maar om met regelmaat nieuwe content op je website te zetten zodat er weer wat activiteit is voor Googlebot. Als de inhoud van de berichten niet relevant en of nuttig is, dan kun je zelfs in de algoritmen van Google autoriteit verliezen en doe je meer kwaad dan goed voor je website.”

Is jouw indruk dat B2B bedrijven nog heel erg achterlopen met online marketing?

“Jazeker, de meeste B2B bedrijven die ik online zie hebben een ouderwetse en on-geoptimaliseerde website. Vaak wordt SEO verwaarloosd en hebben pogingen van online marketing weinig impact, zeker als deze onregelmatig wordt uitgevoerd. SEO en online marketing in het algemeen gaat over een lange termijnvisie en heeft een serieuze investering nodig. Speciaal met betrekking tot de B2B zijn er veel verwaarloosde kansen in de online marketing.

“De opbrengst van een enkele verkoop, via een lead op de geoptimaliseerde website, is in veel gevallen genoeg voor betalen van het gehele jaarbudget ‘online marketing en SEO’. De B2B bedrijven die nu investeren plukken de vruchten.”

Welke trends zie je bij B2B?

“Als non-ecommerce B2B websites moeite hebben om goede content te maken die nuttig is voor hun gebruikers dan is het essentieel om het doel van de website nogmaals te evalueren: Lead generatie. Helaas zie ik te vaak B2B websites die op alles proberen te ‘ranken’ en daarmee een heleboel unieke maar onbruikbare landingspagina’s hebben waar weinig of geen nuttige informatie staat. De gebruiker is hierbij vergeten, alle moeite is gericht op het hoog in de zoekresultaten te komen en verkeer te genereren. Deze pagina’s leiden zelden tot goede gebruikerservaring, Google ziet deze meestal als Doorway pagina’s (iets wat Google liever niet ziet) en vaak leidt tot negatieve gebruikers signalen voor de algoritmen van Google. Je kunt veel beter richten op relevant verkeer (long tail) die leidt tot daadwerkelijke conversies.”

Emerce B2B Online vindt plaats op 15 juni in In Style in Maarssen. Kaarten hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond