-

Eurail: content overtuigt de reiziger om te boeken

Een community op Facebook voor en door reizigers, Snapchat en heel veel content – treinpassenverkoper Eurail.com is altijd op zoek naar balans in de mediamix. “We zijn een communityproduct,” aldus CEO Brenda van Leeuwen tijdens Emerce Travel.

Eurail.com is gevestigd in Utrecht en verkoopt de treinpassen Eurail en Interrail, waarmee reizigers Europa kunnen verkennen. Het bedrijf heeft maar liefst negenentwintig aandeelhouders, allemaal Europese spoorwegmaatschappijen, waarvan NS er een is. De treinpassen worden wereldwijd verkocht via de eigen website en door een samenwerkingsverband met Fliggy, het oude Alitrip.

Je zou verwachten dat Eurail.com zwaar leunt op Google om klanten te lokken, maar Van Leeuwen ziet dat genuanceerder. “Mijn standpunt is dat Google is here to stay, daar kun je niet omheen. Maar het is wel belangrijk om ook naar andere kanalen te kijken, want de klant gebruikt die en verwacht dat je daar bent. Wij gebruiken daarom bijvoorbeeld veel meer e-mailmarketing en social. De rode draad in alles, ook voor organische search, is content. Daarvoor hebben we een marketingteam van zes mensen. Zij schrijven alle content voor de verschillende kanalen die we bedienen in het Engels en dat wordt in twaalf talen vertaald en gepubliceerd.”

Dat betreft zowel inspiratie als informatie, vertelt Van Leeuwen. “Onze doelgroep gaat op reis dus die wil geïnspireerd worden. Maar mensen willen ook informatie hebben over de trein, reistijden, hoe zo’n pas werkt. We publiceren die content op onze vijftien websites, dat zijn de Eurail.com en Interrail.eu pagina’s die zijn vertaald in de verschillende talen. Maar ook op onze Facebook- en Instagramaccounts, Snapchat zijn we mee aan het pionieren en we maken de content ook intern beschikbaar voor onze customer service agents zodat zij het ook weer kunnen gebruiken.”

AB-testen wat werkt

En hoe zorgt Eurail.com ervoor dat die content leidt tot conversie? “Uiteindelijk wil je die klant natuurlijk aan je binden en geld verdienen. We zijn continu bezig met conversieoptimalisatie door te AB-testen welke content en foto’s wel en niet werken.”

Facebook is in de contentstrategie van Eurail.com een belangrijk communicatiekanaal. “Ik zie ons meer als een webshop, een digitale winkel en Facebook faciliteert ons om met klanten in contact te komen. Om een voorbeeld te geven: recentelijk hebben we een reizigersplatform binnen Facebook gebouwd voor Interrail en Eurail waar reizigers elkaar helpen en met elkaar praten, hun verhalen met elkaar delen. Ik geloof daarom dat een platform zoals Facebook en onze shop complementair aan elkaar zijn.”

Het nieuwe reizigersplatform staat bewust los van de branding van Interrail en Eurail op Facebook, zegt Van Leeuwen. “Het leuke ervan is dat je heel veel leert van de klant. Wij bouwen iets in de veronderstelling dat de klant op een bepaalde manier wil boeken en dan lees je hoe een gebruiker daarnaar kijkt. We gebruiken het als input voor onze ontwikkelteams, maar ook als feedback op de manier hoe we bijvoorbeeld content schrijven, wat klanten wel en niet fijn vinden. We willen vooral dat klanten met elkaar contact zoeken en elkaar helpen. Het product Interrail is ook een communityproduct. Mensen gebruiken die pas om andere mensen te ontmoeten.”

Dit bericht is 3 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond