-

‘Even een felyxje pakken wordt steeds gewoner’

Amsterdam telt in totaal zo’n 58.000 brom- en snorfietsen, waarvan 108 elektrische exemplaren in handen zijn van felyx. Hun e-scooters snorren schoon en stil door Amsterdam. Yuppen, studenten en zzp’ers maken gretig gebruik van dit nieuwe mobiliteitsconcept van de Nederlandse ondernemers Quinten Selhorst (CEO) en Maarten Poot (COO).

Elke felyx-scooter wordt meermaals per dag gebruikt en de vraag is momenteel hoger dan het aanbod. Een felyxje pakken is een stuk sneller en goedkoper dan per auto of taxi van A naar B reizen in de stad. Hij brengt je voor de deur van je bestemming en je kunt ‘m overal parkeren. Quinten: “Het smaakt naar meer, doorgroeien is echter kapitaalintensief.”

Wat is felyx precies?
Felyx biedt gedeelde elektrische scooters aan op ritbasis, voor € 0,30 per minuut. Binnen het servicegebied kun je overal een felyx pakken en gratis parkeren waar en wanneer jij wilt. Met de felyx-app lokaliseer, reserveer en activeer je de dichtstbijzijnde e-scooter. Felyx is vergelijkbaar met car2go: een snelle, efficiënte en duurzame manier om je binnen de grote stad te verplaatsen en die lastige last mile af te leggen.”

 

Waarom ben je begonnen met felyx?
“Steden worden voller en drukker. Volgens de UN wonen in 2050 6,3 miljard mensen in een stad: dat is 60% van de wereldbevolking. Er moet dringend een transitie plaatsvinden naar duurzaam en gedeeld vervoer om het milieu en de druk op de openbare ruimte te ontlasten. Dat is onze why, dat drijft ons.”

Wanneer wist je dat felyx levensvatbaar was?
“In februari 2017, toen we onze eerste financiering ophaalden bij drie informele investeerders. Hun geloof in ons concept en team sterkte ons dusdanig dat we in juli 2017 de pilot konden starten. De drie angel-investeerders, onder wie Anne-Marie Rakhorst, vormden voor ons het bewijs dat felyx echt van de grond zou komen.”

Je nam deel aan de Last Mile Challenge (LMC) bij de Accenture Innovation Awards, wat heeft dat je opgeleverd als je terugkijkt?
“Bij de LMC overbrugden we met felyx de afstand tussen station Maarssen en De Fabrique tijdens de Accenture Innovation Awards. Bezoekers konden gebruikmaken van onze e-scooters. Het was exemplarisch voor de last miles van onze doelgroep in grote steden: net te ver om te lopen, te kort voor de auto en geen openbaar vervoer in de buurt. De LMC heeft zeer positieve reacties opgeleverd, vooral qua bewustwording.”

Hoe groot is het verzorgingsgebied van felyx inmiddels?
“Een groot stuk van Amsterdam: het centrum, Zuid en Zuidas en delen van Oost en West. Daar kun je overal felyxen. Binnen dat gebied staat er op gemiddeld drie minuten lopen altijd een felyx. Overigens verdwijnen scooters met minder dan 20% accu automatisch uit de app. Die worden dezelfde nacht nog voorzien van een verse batterij met een nieuwe portie Nederlandse windenergie.”

Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18? Waarom besloot je je in te schrijven?
“We hopen verder te komen dan de AIA17, toen we na de eerste ronde afvielen. We waren toen nog maar net begonnen, en hebben sindsdien grote stappen gemaakt. Het is goed voor felyx om mee te doen aan evenementen als de AIA. Vooral omdat het een podium geeft om je visie toe te lichten en in gesprek te raken met mobiliteitsexperts, captains of industry, beleidsbepalers, juryleden, en de pers.”

Wat zijn uitdagingen, waar loop je tegenaan?
“Wat we al wisten: dat ons concept kapitaalintensief is. Een e-scooter kost circa zesduizend euro. Groei en de scootervloot staan daarmee op gespannen voet. Het is een uitdaging om het evenwicht te bewaren tussen kosten, beschikbaarheid, aantal e-scooters en de grootte van het werkgebied. Doorgroeien betekent grote bedragen uitgeven. We bekijken momenteel de mogelijkheden.”

Wat voor trends zie je in de markt van felyx de komende jaren?
“Steden dijen verder uit en raken steeds voller. Om die reden zal in de toekomst openbaar- en gedeeld vervoer een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Waar het OV de aorta van de stad is, zijn last mile solutions de haarvaten. Wereldwijd zijn steden druk bezig om zulke oplossingen een plek te geven: hoe gaan mensen hun laatste twee, drie, vier kilometer in de stad afleggen? ‘Even een felyxje pakken’ wordt zo steeds gewoner.

Wat is jouw gouden tip voor ondernemers?
Incentivize your business. Een organisatie is als een sportteam: iedereen moet hetzelfde doel nastreven, bekend zijn met ieders verantwoordelijkheid en voor elkaar door het vuur gaan waar nodig. Onderdeel hiervan is dat iedereen champagne drinkt wanneer het goed gaat, en iedereen de pijn voelt wanneer dit niet het geval is.”

*) Felyx heeft in 2017 deelgenomen aan de Accenture Innovation Awards in het thema Seamless Travel & Transportation. Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Dit bericht is 9 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond