-

GUTS: ‘Blockchaintechniek vanaf 2020 beschikbaar voor ticketbedrijven’

GUTS Tickets wil de ontwikkelde blockchaintechnologie snel beschikbaar maken voor de grote ticketbedrijven. Dat vertelt CEO Maarten Bloemers op SxSW Interactive. Hoewel de start-up zich nu nog richt op de Nederlandse markt, is het doel om tegen die tijd ook in het buitenland de strijd aan te gaan met zwarthandelaren en woekerprijzen.

Blockchaintechnologie maakt het mogelijk om behalve waarde ook afspraken op te slaan in een decentrale database. Die eigenschap gebruikt GUTS Tickets om de ticketverkoop weer eerlijk te maken, zo vertelt Maarten Bloemers (foto: midden) in een interview. “Een concertkaartje is in feite ook een afspraak. Je betaalt als bezoeker voor toegang.” Met behulp van blockchaintechnologie is er logica in een kaartje te programmeren. Iedere keer dat een kaartje van eigenaar wisselt, krijgt het bijvoorbeeld een nieuwe barcode mee. En misschien wel het belangrijkste: bepaalde eigenschappen zoals de ticketprijs zijn vast te zetten.

Het platform van GUTS zorgt zogezegd voor ‘smart tickets’, beschermd tegen zwarthandelaren en woekerprijzen. De QR-code op het ticket verandert constant waardoor de verkoop op een marktplaats wordt tegengegaan. De mobiele telefoon is als identificatiemiddel voor de ‘cryptografische wallet’ geplaatst, legt Bloemers uit. Er staat dus slechts één telefoon geregistreerd die iets met het kaartje kan. In een later stadium voegt het bedrijf daar mogelijk nog gezichtsherkenningstechnologie aan toe. “Zolang je die telefoon meeneemt, kom je dus binnen.”

Vergeleken met grote internationale ticketbedrijven is GUTS maar een ‘Calimero’. Het bedrijf richt zich daarom tot de artiesten die de relatie met hun fans zo direct mogelijk willen maken. “We proberen ze ervan te overtuigen zelf hun kaarten te verkopen. Met de blockchain kun je tussenpersonen uit de waardeketen verwijderen.” Een aantal van hen – Jochem Myjer, Guus Meeuwis en Youp van ’t Hek zijn gebruiker én investeerder – doet dit omdat ze de shows toegankelijk willen houden. “Een bijkomend voordeel is dat ze de data die we hiermee vergaren kunnen gebruiken om een eigen community uit te bouwen.”

De aandacht gaat nu uit naar het perfectioneren van het systeem. Bloemers hoopt de onderliggende technologie daarna te standaardiseren zodat andere ticketbedrijven er vanaf 2020 ook mee kunnen werken. “Het doel is om onze ticket engine wereldwijd in de markt te zetten. Zodat ook bedrijven als Eventbrite en Ticketmaster die kunnen gebruiken om hun tickets eerlijk te maken.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Bloemers (midden) als winnaar van de New Dutch Wave Startup Competitie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond