-

‘Het hele leven wordt een game’

Als het aan Peter Driessen (42), oprichter en directeur van Spil Games, ligt worden het nuttige over al en altijd met het aangename verenigd. “Tanden poetsen, kleren ontwerpen of afwassen, het wordt allemaal een spel.”

Langzamerhand begint er iets als gamification te ontstaan, ziet Peter Driessen, en dat komt hem als directeur van een gamebedrijf natuurlijk niet slecht uit. “Van steeds meer dagelijkse activiteiten zou je nu een game kunnen maken.” Zelfs aan iets basaals als tandenpoetsen kun je een spelelement toevoegen. “Door een chip te plaatsen in een tandenborstel, kunnen kinderen binnen een sociaal netwerk zien wie het beste zijn tanden poetst.”

Dit terwijl Peter Driessen work and play zelf gescheiden lijkt te houden. Op z’n tijd een lolletje is prima, maar niet als er gewerkt moet worden. “Ja, ik speel zelf ook wel eens een game, maar dan wel buiten kantooruren.”

Die instelling uit zich ook bij de lunch: het moet vooral praktisch en zakelijk blijven. We schuiven aan in café Rex in Hilversum, handig om de hoek van het Spil Games-kantoor. Het scheelt hem tijd. Tijd die hij anders zou besteden aan het uitbouwen van zijn imperium.

Spil Games heeft nu met de verschillende, op de lokale markt afgestemde portals, 130 miljoen unieke bezoekers per maand. Je zou denken dat de verkoop daarvan een aardig zakcentje zou moeten opleveren. Aan wie zou hij zijn levenswerk willen verkopen? Dat blijkt een lastige vraag die Driessen eigenlijk niet wil beantwoorden. Hij wil zijn bedrijf helemaal niet verkopen. Maar na wat aandringen zegt hij: “Het zou iemand moeten zijn die de synergie ziet. Dan praat je waarschijnlijk over een wereldwijde ontwikkelaar van games. Bedrijven die content maken, zijn altijd op zoek naar de gebruiker. Daar ligt dus de synergie met onze platformen, voor een grote uitgever van games.” Maar hij heeft zelf nog genoeg plannen, laat hij snel weten. “Ik wil Spil Games liever laten groeien dan verkopen. Dat laatste zie ik nog niet gebeuren.”

Driessen ziet wel mogelijkheden voor samenwerkingen. “Meisjes kunnen bijvoorbeeld in een game kleren ontwerpen en deze in de echte wereld bestellen. Daar kun je een prima verband zien met bijvoorbeeld Wehkamp.”

Vooralsnog ligt het zwaartepunt op de versteviging van de marktpositie. “We moeten stappen zetten die verder gaan dan social gaming alleen. Onze claim is dat groei ligt in een social gaming-platform.”

Driesen noemt zichzelf de man die de langetermijnstrategie in de gaten houdt. Het grote plaatje is uiteindelijk het social gaming-platform dat Spil Games wil zijn. “Mensen hebben online meerdere identiteiten. Facebook voor je vrienden, LinkedIn voor je zakelijke contacten. Wij merken dat er daarnaast een behoefte bestaat aan een gamingcommunity. Een groep waar je je casual gaming-ervaringen mee deelt.” En over een paar jaar, zo denkt een zelfverzekerde Driessen, is Spil Games op dat terrein een speler waar je niet omheen kunt.

De sociale verbanden die we zo goed kennen van Facebook en Hyves, komen inmiddels ook in de gamingplatforms van Spil Games terug. “Dat betekent dat de gebruiker een profiel heeft en bijvoorbeeld berichten kan achterlaten op de muur van een andere speler.”

De sociale omgeving is begin deze maand uitgerold voor de drie doelgroepen die het bedrijf kent: meisjes tussen 8 en 12, tieners tussen 10 en 15 en moeders. Dat zijn de groepen die de casual games van Spil Games spelen. Per land worden de verschillende portalen aan de lokale taal aangepast. Dat blijft bij de sociale platforms ook het geval. Volgens Driessen willen de gamers het liefst binnen hun eigen community spelen en daarbij in hun eigen taal communiceren. “Er is bij onze gebruikers weinig behoefte om over de grens te kijken.”

Spil Games werd opgericht in 2001. De eerst stap naar games was echter pas in 2004. “Wat we in eerste instantie voor ogen hadden, was een community voor scholieren waar we content voor wilden verzamelen.” Al snel bestond de content voor een groot deel uit spelletjes. Dat is langzaam geëvalueerd naar onze casual gaming-platforms. Al was dat toen nog zonder community.” Eigenlijk is Spil Games nu weer terug waar het ooit begon.

Dat het zo’n succes zou worden, had Driessen niet verwacht. Pas ergens eind 2005 begon het te dagen: “Toen we in andere landen lokale domeinnamen kochten, zagen we daar ook een explosieve groei. Toen bedacht ik dat dit wel eens een wereldwijd succes zou kunnen worden.”

Hoewel Spil Games een goede omzet zegt te hebben – exacte cijfers wil Driessen niet geven – komt het grote geld niet bij adverteerders vandaan. “De groei zit in user monetization. Gebruikers die binnen een game een item kopen.” Vorig jaar leverde dit nog geen inkomsten op, dit jaar verwacht Driessen dat het minstens 30 procent van de omzet zal zijn.

Binnen een sociaal gaming-platform kan de gebruiker zijn vrienden natuurlijk ook dingen cadeau doen. “Er zijn veel extra mogelijkheden die het leuker maken voor de gebruiker om terug te komen.”

Toch beweert Driessen dat het niet allemaal om het geld gaat. “Dan zou ik hier niet mee door willen gaan.” Hij zegt zelf graag op een speelse manier bij te willen dragen aan de ontwikkeling van kinderen, door middel van educatieve games. “Ik heb niet het doel om met elke game-item sales te genereren.” Bedoeld of niet, het succes van sociale games op Facebook belooft in elk geval een zonnige toekomst voor deze Hilversumse speler.

Deel dit bericht

5 Reacties

Anonymous

Het succes van Spilgames zit ‘m niet in ‘people skills’. Ik heb nog nooit zo’n waardeloze recruitementafdeling meegemaakt. Onbeschoft gewoon.

Joop

Kijk de brilsmurf daar nu zitten te orakelen. Ik begrijp niet dat Emerce jaar-in jaar-uit de gebakken lucht van Spil blijft publiceren. Stel eens kritische vragen, bijvoorbeeld hoeveel euro’s er nou daadwerkelijk verdiend worden.

Leonard Wolters

Dat is ook toevallig, nog nooit van ‘gamification’ gehoord tot vandaag, bij het intranet 2011 congres. En nu dus toevallig (?) ook op emerce?

peter

“Tanden poetsen, kleren ontwerpen of afwassen, het wordt allemaal een spel.”

ik denk dat meneer Driessen even naar buiten moet om een frisse neus te halen

Jan Voorn

“…het succes van sociale games op Facebook belooft in elk geval een zonnige toekomst voor deze Hilversumse speler.”

Je kunt er niet meer naast zitten. Facebook is juist de partij die Spil nu de nek aan het omdraaien is. Who needs Spil when you have Facebook? Kom op jongens, beetje kritisch blijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond