-

Nederlandse game-industrie nog niet gevestigd

De Nederlandse game-industrie groeit. De bedrijvigheid concentreerde zich voorheen nog in Silicon Valley en Londen, maar Nederlandse bedrijven krijgen steeds meer voet aan de grond. Maar de ondernemingen staan voor een uitdaging: voldoende spelers om de investering terug te verdienen.

Qua grote spelers doet vooral Guerilla Games het goed, dat wereldwijd succes boekte met het spel Killzone. Voor de rest blijft Nederland achter voor wat grote games betreft.

Het aantal bedrijven is in vijf jaar tijd meer van verdubbeld, van 70 in 2005 tot 160 in 2010. Het gaat vaak om kleine bedrijven met vijf of minder werknemers, die veelal op zolderkamers knutselen aan ‘social’ of ‘casual’ games, meldt NRC, naar aanleiding van het onderzoek Dutch Gaming Industry van Deloitte. In de Nederlandse game-industrie werken 2.500 mensen en jaarlijks wordt tussen de 125 en 150 miljoen euro omgezet. Dat geld komt vooral van advertenties en abonnementen. Naar verwachting gaan Nederlanders steeds meer uitgeven aan vooral de ‘casual’ games.

Het gaat om kleine computerspellen die gratis of tegen een kleine vergoeding op internet of smartphone te spelen zijn. De investering in dergelijke games ligt een stuk lager. De opkomst van internet en smartphones opende de markt voor een ander soort gebruikers, die geen groot bedrag willen betalen om ‘even’ een spel te spelen.

Deze markt is dus booming, en Nederlandse aanbieders spelen daar handig op in. Spil Games, gevestigd in Hilversum, is een van de grootste aanbieders van internetspellen ter wereld. Het bedrijf biedt vijfduizend spellen aan en heeft jaarlijks 130 miljoen spelers. De omzet loopt in de miljoenen en groeit jaarlijks met vijftig tot zestig procent.

Maar het gaat niet overal goed. Een onderzoek van PwC in 2010 noemt een aantal bekende spelers als Zylom (internetgames), Playlogic (uitgever en producent), Icemobile (mobile gaming) en Streamline Studios. Maar een jaar later ziet het landschap er heel anders uit: in april vroeg de Amsterdamse game-maker Virtual Fairground faillissement aan, en Playlogic, Streamline Studios en ook het niet eerder genoemde Coded Illusions gingen al eerder onderuit, meldt BNR.

Volgens Matthijs Dierckx, uitgever van Control, het vakblad van de Nederlandse game-industrie, te wijten aan een slechte bedrijfsvoering. Volgens hem heeft de industrie nog genoeg in huis om internationaal mee te doen, maar dan vooral op het gebied van serieuze spellen die worden gebruikt voor reclame en het trainen van personeel, en casual games.

Het is een bewegende markt dus, waar nog veel verandert. Een probleem waar veel startups tegenaan lopen is het vinden van investeerders: doordat de bedrijven klein zijn, zien grotere investeerders ze niet staan. Daarnaast zijn investeerders momenteel huiverig om geld te steken in startende bedrijven – niet zo gek als je kijkt naar de recente faillissementen in de industrie. Voor kennis en kapitaal moeten de bedrijven naar het buitenland, en dat gebeurt op dit moment nog niet voldoende.

Dutch Game Garden, de branchevereniging voor spelontwikkelaars, ontving in februari vier miljoen euro van de Europesie Unie, het rijk en de provincie en gemeente Utrecht. Het bedrijfsgebouw in het voormalig pand van ABN-Amro aan de Neude in Utrecht zit een half jaar na de start al helemaal vol en er bestaat een wachtlijst.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond