-

Henk Teunissen (Rivièra Maison): omnichannel is onzin

Henk Teunissen is CEO en oprichter van woonwinkelketen Rivièra Maison, die nu tientallen winkels, twee outletstores en ruim 150 verkooppunten met ruim 3000 in eigen beheer ontwikkelde producten omvat. Hij spreekt komende donderdag op Emerce eHome en Deco over omnichannel. Want die bestaat volgens Teunissen niet.

Henk Teunissen (1956) groeide op tussen de bloemen in Amsterdam. Zijn ouders hadden twee gerenommeerde bloemenzaken in Amsterdam, maar Henk koos toch een andere richting: hij begon zich toe te leggen op de bedrijvenmarkt en met de start van de verkoop van glaswerk en geïmporteerde potten. In 1985 nam hij de zaak van zijn ouders over.

Het duurde lang voordat Teunissen de omslag naar het web maakte. Pas vorig jaar begon Rivièra Maison bijvoorbeeld met de verkoop 250 artikelen uit zijn eigen collecties op Wehkamp.nl.

Je lezing heeft een uitdagende titel: Omnichannel bestaat niet. Wat bedoel je daarmee?
“Omnichannel is vakjargon en daar begrijpt geen consument iets van. In mijn optiek zijn er geen consumenten die nu ineens bewust online zijn gaan kopen. Een consument gaat gewoon shoppen of kopen, offline en online is één wereld, alleen zijn er nu meer mogelijkheden. Het is zo vanzelfsprekend dat een retailer beide mogelijkheden aanbiedt dat het geen zin heeft dit nog eens apart te benoemen. We moeten ophouden ingewikkeld te doen, de consument heeft geen idee dat deskundigen dit als aparte kanalen zien.”

Jarenlang was de webshop van Rivièra Maison ondergeschikt aan haar winkels, maar met de lancering in september van de nieuwe site is een grote stap gezet. Waar zat de terughoudendheid in het verleden?
“Vijf jaar geleden hadden we simpelweg te weinig kennis. We zagen het toen nog slechts als een extra omzetkans. Inmiddels is er veel veranderd. Wie koopt er bijvoorbeeld nog een cd? Wie huurt er nog een film bij de Videoland op de hoek? Gemak dient de mens en de vrije tijd is beperkt. Een goede website is veel belangrijker geworden. De klant wil geïnspireerd en verleid worden, wil leuke dingen doen in zijn of haar vrije tijd.”

Welke uitdagingen zie je in het algemeen voor de meubel- en decomarkt in it  digitale tijdperk?
“Uitdagingen zijn er altijd geweest, alleen zijn met een veranderde wereld de uitdagingen ook anders. Het is niet meer dan logisch dat wanneer de huizenmarkt inzakt er ook minder meubelen verkocht worden. Daarnaast is het aanbod groter en is er meer concurrentie op prijs. Mijn betoog is dat je van je winkel een theater moet maken, ook niet nieuw, maar nu wel actueler geworden. Winkelen is fun en dat is door sommige partijen vergeten of ondergeschikt gemaakt. De klant oriënteert nu meer op het web en daar liggen ook weer kansen. Het leukste blijft natuurlijk met een handdruk de deal te sluiten, een blije klant is het mooiste dat er is.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond