-

Loes Daniels (Flightgift): ‘Een investeerder moet wel iets naar tafel kunnen brengen’

Ze stopte met een carrière als strategy consultant om Hotelgift en later ook Flightgift op te zetten. Nu gaat het hard; het bedrijf van Loes Daniels groeit elk jaar met meer dan factor drie. “In 2022 wil ik het nummer één experience giftcard-bedrijf zijn, met een omzet van honderd miljoen euro per jaar.” 

Startups die een investeringsronde ophalen komen doorgaans uitgebreid in de pers terecht. Maar startups die ‘gewoon’ hard groeien en winst maken krijgen veel minder exposure. Dat laatste geldt ook voor Hotelgift/Flightgift van Loes Daniels. Lange tijd stond het bedrijf niet op de radar van investeerders. Inmiddels wel. Met een groeipercentage van 7628% over de afgelopen vier jaar staat de Amsterdamse scale-up nu vol in de belangstelling. Maar staat Loes zelf ook open voor een investeringsronde?

Van consultant naar scale-up

Na een aantal jaar als strategy consultant te hebben gewerkt, besloot Loes in 2014 naast haar baan te starten met Hotelgift. Hotelgift is een cadeaukaart voor inmiddels 200.000 hotels wereldwijd. Zoals een goed consultant betaamt, had ze haar businessplan volledig uitgewerkt in Excel en Powerpoint. Uiteindelijk gaf het ‘affordable loss’ principe – wat is het ergste dat kan gebeuren? – Loes het zetje om het bedrijf daadwerkelijk te starten. “Als het niet zou lukken en ik zou m’n geld kwijt zijn, had ik het in drie of vier jaar kunnen terug betalen. Dus ik dacht: ik heb eigenlijk niks te verliezen.”

Hotelgift ging prima hoor, maar het bedrijf ging pas echt hard groeien toen in 2017 ook Flightgift werd gelanceerd. Met Flightgift kunnen vluchten cadeau worden gedaan bij driehonderd luchtvaartmaatschappijen. 

Sinds de start is de omzet elk jaar met factor drie gegroeid. Recent won Flightgift/Hotelgift daarom ook de Technology Fast 50 Award van Deloitte en was Loes persoonlijk genomineerd voor de LOEY Talent Award. 

Bootstrappen: de executie van het masterplan

En dat allemaal zonder extern kapitaal; het bedrijf is volledig ‘gebootstapped’. Dat brengt Loes nu in een luxepositie richting investeerders. Ze heeft immers een groeiend én winstgevend business model om op terug te vallen. “Bootstrappen heeft me vrijheid en ruimte gegeven om zelf achter dingen te komen en veel te testen”. 

Toch heeft Loes ook contact onderhouden met investeerders en sluit ze een investeringsronde in de toekomst niet uit. Maar een investeerder moet wel wat naar de tafel kunnen brengen. “Extra expertise in het opschalen en professionaliseren van mijn bedrijf kan ik goed gebruiken. Het liefst van een investeerder met hands-on ervaring als ondernemer.”

Focus en hou het simpel

Voorlopig zit er geen begrenzing aan de ambities van Loes. Onlangs is ook Activitygift in beta gelanceerd en zijn er plannen voor nieuwe ‘gifts’ voor restaurants, concerten, treinreizen, cruises en totaalconcepten zoals huwelijksreizen. 

Wat kunnen andere ondernemers leren van het succes van Flightgift en Hotelgift? “Er zijn twee redenen waardoor wij internationaal zo hard hebben kunnen gaan. Ten eerste bieden we het concept volledig online aan en houden we het en zo simpel mogelijk. Hierdoor kunnen we het relatief makkelijk kopiëren naar nieuwe markten en goed opschalen.”

“Ten tweede: hou focus. Als ik naar onze website kijk zie honderd dingen die beter kunnen. Dat is verleidelijk, maar als ik alles ga tegelijk aanpakken gebeurt het maar half. Ik heb geleerd om lijstjes te maken, prioriteiten te stellen en bij het plan te blijven. Hou het simpel, en hou focus!”

Meer horen over internationaal schalen en bootstrappen? Thomas Mensink heeft met Loes Daniels een podcast opgenomen waarin zij het onder andere hebben over hoe Flightgift en Hotelgift zó hard kunnen schalen, waarom bootstrappen de voorkeur had boven investeerders en of er nog een financieringsronde gaat komen.

Het gesprek tussen Loes en Thomas is hieronder te beluisteren via SoundCloud, maar ook via andere podcasts-apps zoals Spotify en Apple Podcasts).

De podcast-aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaken met Loes en Hotelgift/ Flightgift [1:10]
  • De start van Hotelgift naast een fulltime baan [6.00]
  • Marktonderzoek doen: “het was achteraf helemaal niet nodig” [15.00]
  • Over bootstrappen en de toegevoegde waarde van investeerders [17.30]
  • Advies aan founders die internationaal willen opschalen [25.10]
  • Kritiek op Flightgift: moet je vliegen wel stimuleren? [28:00]
  • Advies aan founders over bootstrappen en fundraisen [34.00]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check.

Over de auteur: Thomas Mensink is business analyst bij Golden Egg Check. Golden Egg Check is een online toolset om business proposities te toetsen op investor readiness en groeipotentie. Behalve de software biedt Golden Egg Check aanvullende dienstverlening, zoals marktanalyse, startup analytics en technologie-scouting.

Deel dit bericht

5 Reacties

Kees

Hebben die giftcards wel een toegevoegde waarde? Is het niet gewoon gebakken lucht?

Thomas Mensink - Golden Egg Check

Ha Kees,

De toegevoegde waarde is dat je iemand heel makkelijk een ervaring cadeau kunt doen. En er is blijkbaar een grote markt voor!

Over gebakken lucht gesproken; Solar Foods maakt proteine uit lucht (https://www.foodnavigator.com/Article/2019/07/15/Solar-Foods-makes-protein-out-of-thin-air-This-is-the-most-environmentally-friendly-food-there-is). Komt terug in mijn volgende podcast met Inka Mero van Voima Ventures 😉

Peter

Het IS gebakken lucht. Loes en haar bende oplichters profiteren alleen maar van consumenten die een leuk cadeau denken te geven, terwijl het ‘caudeautje’ in de zak van Loes verdwijnt. Op de website staat namelijk nergens dat ze tickets incl. bagage duurder verkoopt. Er wordt met geen woord gerept over commissie. Rechtstreeks boeken via de vliegtuigmaatschappij is veel voordeliger.

Robbert

Hotelkaart van 200 euro gehad. Nou, met geen enkele mogelijkheid een hotel te vinden. In ieder geval niet één van de hotels met de logo’s die ze op de site hebben staan. Hilton? Die kennen hotelgift.com helemaal niet.

Misschien wel leuk en makkelijk om cadeau te geven. Maar inwisselen voor iets wat je leuk lijkt is een hel.

Wat een oplichters. Zo kan ik ook groeien. Je kan het beter overmaken naar giro 555 en dat als cadeau geven. Dan komt het misschien beter terecht.

Gladys Cabenda

Ik kreeg een flightgift bon cadeau bij mijn pensionering. Heb het gebruikt dat ging prima. Maar door corona moest ik omboeken en daar begint de ellende. Alleen via e-mail te bereiken en hele slechte communicatie. En ook nog in het Engels. Je voelt je machteloos want je bereikt niets. Na dagen weet ik nog niets. Ben heel ontevreden over dit bedrijf. Meerdere keren om een telefoonnummer gevraagd om sneller te kunnen handelen. Daar krijg je helemaal geen antwoord op. JAMMER van mijn mooi cadeau…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond