-

Joost Romeijn (Sundio): ‘Succesvol ondernemen is een heel duidelijke balans brengen in risico’s nemen’

Van studentenkamer tot wereldspeler. In de jaren negentig, toen hij nog een student was met een motivatie-tekort voor zijn studie Economie, begon Joost Romeijn GoGo Tours. Hij verkocht wintersportreizen aan studenten via een kleine advertentie in de krant. Nu heeft hij de Sundio groep. Hierin zitten onder andere Sunweb en Eliza Was Here en worden er meer dan een miljoen klanten per jaar online voorzien van een vakantie.

Hij wilde gewoon ondernemen, er was niet echt een plan. Maar hoe kwam hij van ondernemen in een studentenkamertje tot een grote e-commerce reisorganisatie? Volgens Romeijn is een van de belangrijkste lessen om helemaal in het begin direct te investeren in een goede automatisering: ‘De eerste vijftigduizend gulden die ik verdiende, daar kocht ik een systeem voor. Dat was de basis om verder te kunnen groeien.’ Ook investeerde Romeijn veel in marketing en branding. Op dit moment is die investering door met Sunweb hoofdsponsor te zijn van de wielerploeg van Tom Dumoulin: ‘Het is een van de weinige sporten waarin je relatief betaalbaar internationaal kan marketen.’

Zelf is Romeijn sinds twee jaar niet meer de CEO van Sundio Group. Hij is betrokken bij het bedrijf als chairman en houdt zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe business en de groei van Sundio. Op de vraag of Romeijn het bedrijf ooit denkt te gaan verkopen, stelt hij dat dit niet ondenkbaar is. ‘Ik kan me voorstellen dat er een moment komt waarop Sundio baat heeft onderdeel te zijn van een groter bedrijf.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond