-

Maaike de Rover, ShipSupport: ‘Zonder steun van CEO moet je niet aan transformatie beginnen’

De B2B-branche heeft de naam conservatief te zijn, en in het geval van de scheepvaartindustrie klopt dat ook. Maaike de Rover probeert met ShipSupport de markt voor scheepsonderdelen naar een online platform te tillen, en komt daar flink wat strubbelingen tegen. Hoe gaat een digitale transformatie in de zeevaart in z’n werk? 

ShipSupport verkoopt online scheepsonderdelen, en voor dit doel is het bedrijf opgericht onder de vleugels van Royal IHC. De scale-up staat voor een uitdaging. Volgens De Rover gaat slechts vijf procent van de markt via online kanalen, dus daar is een wereld te winnen.

“Het is een traditionele markt die angstig lijkt voor de transparantie. Er zit niks meer achter hekjes, dat vinden ze spannend. Online gaat ook zorgen voor een prijs-erosie, maar zal ook veel nieuwe kansen bieden. De enige manier om dat te bewerkstelligen is open en transparant je verhaal te delen, wij verbergen niks en vertellen alles. En dan krijg je dat ook terug.”

Het grootste deel van haar job noemt ze politiek. Een schip dat een onderdeel mist, kan honderdduizenden euro’s verlies opleveren. Snelheid is dus gewenst in de branche, maar die omslag moet dus landen in de branche. En dat gaat langzaam. De branche is bijvoorbeeld zó conservatief dat ShipSupport ook een offline salesorganisatie optuigt.

De Rover: De CEO moet er wel achter staan, zo’n transformatie. Als dat niet zo is, begin er dan niet aan.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond