-

Map Your City: een zelfgemaakte schatkaart voor je eigen community

“In iedere stad bestaan interessegroepen met behoefte aan een gebouw waar zij zich mee kunnen identificeren”, zegt Caroline Vrauwdeunt. Zij bedacht Map Your City, de app waarmee mensen in een community een sterk netwerk opbouwen rond een gebouw, en het pand zelf plus de omgeving in kaart brengen.

“Het gaat vooral om profilering rond plekken, je onderscheiden van de rest en een sterke gemeenschap creëren in de grote stad.” Ik sprak Caroline over het doel van de app en het waarom van het concept.

Wat doet het concept, in één tweet?

“Map Your City helps you connect, tell your stories and build strong communities around buildings and spaces. Ja, in het Engels, net als de MYC-website.”

Wat was het eureka-moment waarop je besloot dit te gaan doen?

“Vanuit ANDRS! Projects, onze start-up, waren we vorig jaar met een van onze concepten, City Works, een project aan het opzetten. Het was de bedoeling om allerlei ondernemers bij elkaar te krijgen in een leegstaand gebouw in Amsterdam, zodat we met hen het gebouw konden gaan ontwikkelen. Tijdens het project kwamen we erachter dat ondernemers graag een steentje bijdragen aan stedelijke ontwikkeling, en was er via sociale media veel internationale animo voor dit soort projecten. Toen realiseerde ik mij dat een platform waar het gehele aanbod van gebouwen en plekken in een stad samenkomt en zichtbaar wordt, ontbrak.”

Hoe werkt dat precies?

“Map Your City geeft organisaties de mogelijkheid een community te bouwen rondom gedeelde interesses, waarbij gebouwen en plekken waar mensen zich willen profileren centraal staan. We zijn begonnen met gebouwen in de erfgoedsector. Organisaties in die sector mapten panden om ze gemakkelijk vindbaar te maken voor geïnteresseerden op zowel zakelijk als recreatief gebied.

“Vervolgens zijn we dit concept gaan uitbreiden naar urban places. Twee pilots, die actieve community’s opleverden. Toen hebben we MYC uitgebreid en beschikbaar gemaakt voor in feite elke sector waarin gebouwen een centrale rol spelen. We zien veel architecten bezig met mappen. Ook bestaan er inmiddels community’s die verlaten plekken in kaart brengen. En in Toronto bestaan wandelgroepen die hun looproutes aangeven. MYC gaat dus verder dan gebouwen alleen, andere interessante plekken kunnen ook.”

Op welke doelgroep richt Map Your City zich?

“We richten ons op mensen die een bepaalde waarde hechten aan gebouwen en plekken in een stad, en deze affiniteit graag willen delen met anderen in hun stad. Bijvoorbeeld mensen die werken in een speciaal pand, graag in historische gebouwen komen of misschien wel eigenaar zijn van een kasteel. In de eerste plaats is de Map Your City-app bedoeld om je als organisatie rond een locatie te profileren.

“Op de kaart die je maakt kun je aanduiden wat aansluit op het interessegebied, zodat de hele community ziet hoe groot het netwerk is en waar gebouwen die voor hen interessant zijn zich bevinden. Een fijn bijverschijnsel is dat de app ook handig is voor mensen die op zoek zijn naar informatie over panden of plekken in de stad die aansluiten bij hun interesses, ook al zijn zij hier verder niet mee verbonden.”

Wat is daarbij je verdienmodel?

“Het gebruik van de app is gratis voor iedereen. Een kaart maken is een betaalde optie, met het Premium Pakket kunnen organisaties hun kaart personaliseren. Hiermee wordt plaatsing van informatie op je eigen website mogelijk gemaakt.”

Hoe schaalbaar is jullie concept?

“De app werkt wereldwijd, we zien al community’s in landen binnen en buiten Europa. We hebben zelfs in het begin wat probleempjes gehad met straatnamen in een andere taal, die geschreven zijn in vreemde tekens, zo internationaal is de app. Ook qua bedrijfslocatie zien wij geen grenzen. Momenteel onderzoeken we voorzichtig of we een vestiging in Toronto kunnen openen, omdat de groeimogelijkheden daar zeer gunstig zijn.”

Wat kun je vertellen over het team van Map Your City?

“Als oprichter ben ik degene die het idee heeft laten ontwikkelen. Ik heb mij omringd met ervaren IT-specialisten, die goed zicht hebben op de technische vertaling van mijn wensen. Het team bestaat vooral uit projectmanagers, ontwikkelaars, app-designers en mensen die verantwoordelijk zijn voor het dashboard van de app. Alles is rondom de app ontwikkeld, voor mobiel gebruik. Dit houdt in dat alleen betalende gebruikers het webplatform gebruiken. Algemene bezoekers zien alleen de content van de app.”

Wat is grootste obstakel dat je bent tegengekomen tijdens het uitwerken van dit concept?

“Dat in Nederland vaak wordt gedacht in beperkingen in plaats van mogelijkheden. Vaak kreeg ik te horen dat mijn idee onrealistisch en moeilijk uitvoerbaar is, terwijl ik wist dat het een goed concept is. Door zulke negatieve reacties moeten ondernemers zich zeker niet laten weerhouden. Sta sterk in je schoenen en wees er 100% zeker van dat je een rendabel businessmodel presenteert. Wat ik mis in de Nederlandse ondernemerswereld is volop aanwezig in Canada en de Verenigde Staten. Daar wordt veel serieuzer ingegaan op nieuwe concepten.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards dat ik samen met mijn collega Lianne Plouvier schreef.

Dit bericht is 70 keer gedeeld

1 Reactie

julia

we willen zo snel mogelijk een schatkaart

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond