-

Mobypark: stressvrij parkeren in den vreemde

Een parkeerplaats zoeken kost ons elke dag gemiddeld twintig minuten. Mobypark verhandelt de plekken die bedrijven, hotels en particulieren over hebben. Daarmee besparen automobilisten tot wel 70 procent op hun parkeerkosten. Wat zit er allemaal onder de motorkap van deze Frans-Nederlandse samenwerking?

“Mobypark moet bij iedereen als eerste te binnen schieten als je het hebt over ‘een parkeerplek reserveren’”, zegt Manuel Cayre, mede-eigenaar van Mobypark.

Manuel, hoe omschrijf je Mobypark in een tweet?

“Voor automobilisten: snel en gemakkelijk vooraf een parkeerplaats zoeken en boeken en stressvrij parkeren. Voor parkeerplaatseigenaren: bijverdienen.”

Waar staat Mobypark voor en hoe werkt het precies?

“Ongeveer 60 procent van de parkeercapaciteit is niet zomaar beschikbaar voor het publiek. Denk aan hotels en vliegvelden, garageboxen van particulieren en privéplekken in parkeergarages onder appartementen. Als je over zo’n plek beschikt, en er maar weinig gebruik van maakt, kun je ervoor kiezen ‘m te verhuren via ons platform. Geïnteresseerden reserveren ‘m van tevoren en kopen daarmee de zekerheid van een parkeerplaats in een omgeving waar ze minder bekend zijn. Doelloos rondrijden is niet meer nodig, en dat draagt bij aan minder verkeersdrukte en minder milieuvervuiling. Via het onlineplatform regelen we alles voor zowel zoekers als aanbieders. De naam is een combinatie van mobility en parking.”

Het gaat om niet-publieke locaties. Hoe is de toegang geregeld?

“De eigenaar hoeft slechts de sleutel te overhandigen van de locatie aan de bestuurder. Bij uitzonderingen bieden wij een extra dienst om de sleutel te overhandigen in het geval dat de eigenaar niet aanwezig kan zijn.”

Kan iedereen gebruikmaken van Mobypark?

“Wij richten ons op reizigers zoals toeristen, stedentrippers en zakenlieden. Zij hebben meestal een of meer dagen een parkeerplek nodig. We hebben geen bepaalde focus binnen de doelgroep, iedereen met de behoefte aan langetermijnparkeren valt binnen de scope.”.

Waar is Mobypark beschikbaar?

“In totaal hebben we nu zeven- à achtduizend parkeerplekken, waarvan iets meer dan de helft in Nederland. Daar kun je ons vinden op Schiphol en Eindhoven Airport, en in twaalf grote steden. In het buitenland kun je mobyparken in Madrid, Frankfurt, Wenen, London Heathrow, in een aantal Franse steden en sinds kort ook in België. Bij nieuwe locaties laten we ons vooral leiden door toeristische perspectieven.”

Hoe is Mobypark ontstaan?

“Het is bedacht in Parijs. Mijn partner Yoann Benhacoun was vaak gefrustreerd dat hij geen parkeerplaats kon vinden. Op een dag zei een vriend tegen hem: ‘je mag mijn parkeerplek gebruiken, want die is meestal gewoon beschikbaar.’ Dat inzicht hebben we vertaald in wat nu Mobypark heet.”

Wat doe je aan marketing?

“We adverteren online en in tijdschriften, met de insteek dat mensen een parkeerplaats zoeken voordat ze op reis gaan. Het is zo dat mensen, als ze eenmaal een stad zijn binnengereden, zich laten leiden door de beschikbaarheid ter plaatse. We werken nauw samen met onze partners, onder wie de ANWB, Europcar, Thalys, MyOrder en binnenkort komt er een spoorwegmaatschappij bij. De ANWB heeft Mobypark vorig jaar geïntegreerd in hun website en in juni gaan we in De Kampioen adverteren. Daarnaast verkennen we mogelijkheden bij online- en offlineplatforms voor reizigers en toeristen.”

Wie zijn je concurrenten?

“In tegenstelling tot andere partijen richten wij ons voornamelijk op toeristen. Er zijn wel een paar bedrijven in Frankrijk met hetzelfde concept maar met een andere focus. Mobypark onderscheidt zich doordat we naast bedrijven, hotels en vliegvelden ook parkeerplaatsen van particulieren bieden, en doordat we ons vooral op toeristen richten. Ook zijn wij de enige die extra service aanbieden als tussenpersoon die de sleutel aan de bestuurder overhandigen in geval dat de eigenaar niet aanwezig is.”

Hoe kijk je aan tegen een concept als Parkeerdichtbij?

“Parkeerdichtbij is veel minder actief dan wij. Het is een website die mensen met elkaar in contact brengt. Bij ons betalen automobilisten online en kunnen ze via de community feedback krijgen. Parkeerplekeigenaars ontvangen de reservering en betaling inclusief customersupport. Wij bieden diensten niet alleen in Nederland maar ook in Frankrijk, België en luchthavens in zes landen.”

Wat heb je met het bedrag van de crowdfundingcampagne gedaan?

“Het leverde ongeveer een miljoen euro op en heel wat bekendheid. Dat kunnen we goed gebruiken, want mensen vinden onze business over het algemeen weinig sexy. OK, parkeren is een basale, maar wel fundamentele dienst. Met de crowdfundingcampagne zijn we erin geslaagd de potentie over te brengen die wij zien. De opbrengst hebben we in een aantal websitefuncties gestoken, en we gaan het marketingteam uitbreiden. Momenteel loopt een nieuwe campagne in Frankrijk, tot eind april.”

Waar werkt Mobypark momenteel vooral aan?

“Aan het besef dat parkeerplaatsen delen luchtvervuiling kan terugdringen. Een student aan de Hogeschool van Amsterdam onderzoekt ons concept op dat vlak, en maakt inzichtelijk hoeveel milieuvoordeel een reservering voor een parkeerplaats kan maken. Nog breder wordt gekeken naar de impact naar de bouw van parkeergarages of aanleg van parkeerplaatsen.”

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?

“We ontvangen een commissie per transactie, 20 procent van individuen en 35 procent van bedrijven. Beide groepen zijn vrij in de vraagprijs van hun parkeerplek. De bedragen zijn onder andere afhankelijk van de locatie. Wij adviseren onze klanten om het betaalbaar te houden.”

Wat heeft Mobypark tot nu toe bereikt?

“In verhouding met vorig jaar zijn we 150 procent gegroeid en momenteel hebben we meer dan 30.000 gebruikers. Op het gebied van parkeerlocaties zijn wij beschikbaar in Frankrijk, Nederland, België en Spanje. Ook zijn we te vinden op luchthavens in Zürich, Parijs, Toulouse, Amsterdam, Eindhoven, London, Wenen, Bologna en Madrid. Het aantal partners groeit mee, in de hotelbranche verwelkomen we onder andere Marriott, Hyatt, Hilton en NH Hotel Group.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond