-

Multichannel wordt eindelijk de praktijk

Al ruim tien jaar wordt er gesproken over een benadering die we vandaag de dag multichannel noemen. De data die uit de kanalen als winkel, webwinkel, mobiele applicaties maar ook telefonisch contact voortkomen moeten worden gebundeld. Ongeacht de route die de klant aflegt moet hij of zij een aansluitende ervaring hebben.

Volgens Roelant Prins van Adyen heeft het lang geduurd maar is nu eindelijk het moment daar dat multichannel in de praktijk gaat worden gebracht. Lange tijd bleef het bij de theorie maar hij ziet dat zowel kleine als grote partijen internettechnologie actief inzetten, de mogelijkheden bundelen en willen ontwikkelen.

Als klant merk je er in veel gevallen nog maar weinig van. Dat zal de komende tijd ook niet radicaal veranderen. De mobiele pin-oplossing waar we Adyen met name van kennen is al een vorm van gemeengoed. “Het mobiele betalen wijkt weinig af van dat wat we al kennen. Het pinnen krijgt in ons land zoveel vertrouwen dat er gevoelsmatig weinig is veranderd.” Volgens Prins gaan we een mobiele betaaloplossing over een jaar vaker tegenkomen maar hebben ze ook bij Adyen echt niet het idee dat ze in de toekomst overal zullen worden gebruikt. “Het mobiele betalen komt op, op de plaatsen waar het echt nodig is. Denk aan de markt of bij bezorgers van goederen.”

“Vernieuwing schuilt in de infrastructuur”

Hoewel je op den duur vaker kassasystemen gebaseerd op een tablet zult zien blijven ook de traditionele terminals bestaan. De vernieuwing schuilt in de infrastructuur achter deze systemen. “Winkeliers hebben de behoefte de data die in huis is te combineren. In de traditionele opzet is dat niet het geval.” Het bedrijf verwerkt betalingen en tilt de daaruit voortvloeiende klantinformatie over de kanalen heen. De internettechnologie maakt het mogelijk volledig zicht te geven op de klant maar ook inzicht in loyaliteit. “De mogelijkheden zijn eindeloos. Is een product in de winkel niet aanwezig dan kan de winkelier door de koppeling direct online bestellen en laten bezorgen bij de klant.”

Het bedrijf neemt het gedoe van vele contracten met betalingsverwerkers weg. Een kostenpost die hiermee tot wel vijftig procent kan dalen. Toch zorgt het niet alleen achter de schermen voor verandering. Zo wordt er bij de Bijenkorf al geruime tijd gewerkt met de technologie. “De volledige voorraad is hierdoor continu inzichtelijk wat een verbetering van cross-selling leidt. Ook wordt er geëxperimenteerd met het persoonlijke consult. De klant krijgt aan de hand van de data advies op maat en hoeft door de mobiele betaaloplossing niet eens in de rij.”

Kans voor nieuwe toepassingen

Vernieuwing in de markt van payment gaat traag. Het is het aloude verhaal van de kip en het ei. Geïnvesteerd wordt er pas wanneer de klant het gaat gebruiken, de klant zal het pas gebruiken wanneer het in de winkel toepasbaar is. Toch ziet Prins op den duur een kans voor nieuwe oplossingen. Zo werd deze week bekend dat Adyen zich als partner heeft verbonden aan Startupbootcamp NFC & ContactlessXL. “De toepassingen worden praktischer en daardoor ook interessant voor ons.” Het bedrijf krijgt al regelmatig vragen over de inzet van het contactloze betalen en is daarom een project gestart om dat te ondersteunen. “Met deze pilot zullen we zien waar het toe leidt.”

De toekomst schuilt voor de consument in de digitale portemonnee. “Het geeft inzicht in de transacties en loyaliteitsprogramma’s kunnen worden aangescherpt. Het in gebruik nemen van dit soort diensten heeft echter meer tijd nodig dan we nu denken.” Met een aantal jaren geduld moet het volgens Prins werkelijkheid zijn dat we de winkel binnen lopen, op een draadloze manier, via bijvoorbeeld NFC, worden herkend en zonder een handeling te verrichten afrekenen. “Niet iedereen zal dit betalen zonder te handelen even comfortabel vinden maar deze gemakscomponent zullen we meer en meer gaan zien.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond