-

MyOrder: van mobiel betaalsysteem tot m-commerceplatform

Het Nederlandse MyOrder gaat verder dan alleen een handige app om in de horeca mee te bestellen en betalen. Als open m-commerceplatform biedt het retailers een laagdrempelige manier om online verkoopkanalen te ontsluiten. We praten met CTO Gertjan Rösken over de toekomst van MyOrder en de Nederlandse markt voor mobiel betalen.

Hoe werkt MyOrder voor de retailer?

“Als retailer heb je een MyOrder account en zet je de producten in de app die je klanten kunnen bestellen. We koppelen met de meest voorkomende kassasystemen, zodat producten en prijzen real time kunnen worden geüpdated. MyOrder is niet alleen bestellen en betalen. Het gaat ons juist om gemak in hele koopproces voor de consument en de retailer. Het voordeel van MyOrder is dat consumenten niet voor alles een losse app nodig hebben. Wij bieden hen een breed aanbod van producten en diensten. Zo kun je via de app ook parkeren, een kaartje kopen voor een pretpark of bioscoop en een broodje bestellen in het bedrijfsrestaurant.”

Sinds 2012 heeft de Rabobank een tachtig procent aandelenbelang in MyOrder. Wat heeft dat opgeleverd?

“Voor de Rabobank leverde het innovatieslagkracht en een innovatiecultuur op. Bij MyOrder worden de producten ontwikkeld die uiteindelijk op het schap van de Rabobank komen. Dit jaar zal je als consument de eerste concrete producten zien die MyOrder samen met Rabobank heeft ontwikkeld rondom mobiel betalen. Rabo Wallet is net vorige week uitgerold met de eerste MyOrder aanbiedingen.”

MyOrder is vooral bekend geworden als app, maar is nu een open m-commerceplatform.

“Klopt. Toen de Rabobank aan boord kwam, zijn we begonnen met de overstap van een maatwerkoplossing naar een open m-commerceplatform. De API onder de motorkap is volledig open, waarmee 3rd party developers bijvoorbeeld een eigen parkeerapp kunnen maken of onze diensten in hun eigen app kunnen integreren. Ons platform is echt ons belangrijkste asset, want het zorgt voor extra kanalen voor onze content. Ons platform heeft koppelingen naar kassasystemen, ticketsystemen en andere apps. Een aanbieding van een retailer komt dan in de MyOrder app, maar ook bijvoorbeeld in de PayPal app en straks in de Rabo Wallet. Ons verdienmodel is gericht op de retailer: die bestaat uit een subscription fee per retailer en een payment fee per betaling.”

Wat was de grote uitdaging bij die overstap?

“De grootste uitdaging was om tempo te maken om zo snel mogelijk de techniek op een schaalbaar systeem te krijgen. Begin vorig jaar kwam een grote mediacampagne met de Rabobank, die extra load genereerde. Die load moest het platform aan kunnen. Ik schakelde Mobiquity in voor de nodige IT-capaciteit, waarmee we konden opschalen en overstappen naar een nieuw platform.”

Wanneer verwacht je dat het merendeel van de Nederlandse consumenten mobiel zal betalen?

“Mobiel betalen omvat voor mij niet alleen NFC-technologie, maar ook op afstand je parkeergeld betalen of je pizza aan de deur betalen met iDEAL. Dat stijgt op alle fronten. Ook steeds meer bankier apps ondersteunen iDEAL betalen.

In Nederland maken nu ongeveer 7,5 miljoen consumenten gebruik van een app voor mobiel bankieren. Die groep zal dit jaar het contactloos mobiel betalen omarmen, verwacht ik. Voor de gemiddelde consument zal het nog twee jaar duren. Het echte keerpunt zal in 2016 zijn. Wanneer Apple Pay naar Nederland komt, ik hoop dit jaar, zal dat een enorme stimulans geven aan het mobiel betalen.”

Wat vind je van de toenemende activiteiten van Apple op het gebied van betalingsverkeer?

“Het was voor de industrie heel belangrijk dat Apple met Apple Pay kwam vorig jaar september. Dat was het zetje dat iedereen nodig had. Kijk je naar Gartner Hype Cycle, dan zat NFC op het dieptepunt. De meeste mensen hadden nooit verwacht dat Apple met NFC zou komen. Nu is Apple Pay een schakel geworden waarmee plastic uiteindelijk wordt vervangen door een smartphone. Apple Pay bestaat uit enerzijds betaling via NFC, daarnaast als nieuwe betaalmethode voor betalen op afstand, voor bijvoorbeeld je pizza. Die tweede mogelijkheid komt straks in onze propositie als één van de betaalvormen waaruit de consument kan kiezen, naast PayPal, iDEAL en creditcard.”

Hoe gaat 2015 voor MyOrder eruit zien?

“Dit jaar introduceren we SideKick in de markt. SideKick is een loyalty platform voor retailers waarmee ze onder andere via beacontechnologie kunnen zien wie er in de winkel is en diegene vervolgens gepaste aanbiedingen kunnen doen. Het werkt uiteraard alleen met toestemming van de consument, en dat stimuleren we met een beloning zoals geld of punten. En we zetten dit jaar volledig in op het API van ons platform. Met partijen als PayPal en de Rabobank zorgen we ervoor dat meer consumenten onze diensten gebruiken en de toegang tot ons platform gemakkelijker wordt voor retailers. Je zal ons steeds meer terugzien achter andere apps.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond