-

Otravo richt zich op top-3 positie

Otravo heeft de afgelopen twee jaar na de komst van een nieuwe investeerder een flink aantal overnames gedaan in Europa. Het portfolio telt inmiddels tien namen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen metamerken en local heroes. “Daarmee willen we op elke markt in de top-3 staan,” zegt CEO Joost Schuring.

Schuring staat sinds juli van dit jaar aan het roer van Otravo, het moederbedrijf van Vliegtickets.nl en -.be, Schipholtickets.nl en -.be, WTC.nl, dé VakantieDiscounter, Flygstolen.se (Zweden), Tripmonster (Nordics), Interneto Partneris (Baltische Staten) en Travelgenio (veertig landen).

“Dat zijn veel namen,” erkent Schuring. “Voor de verkoop van vliegtickets hebben we enerzijds de merken die exclusief op metasearch zijn gericht, zoals Travelgenio en Tripmonster. Anderzijds hebben we branded labels, of local heroes zoals wij die noemen. In Nederland is dat Vliegtickets.nl. Onze local heroes zijn actief op markten waar ze een top-drie speler kunnen zijn. Daar zetten we onze resources in op één merk om dat te bereiken. In Nederland investeren we dus met name in Vliegtickets.nl. WTC en Schipholtickets staan in de ‘onderhoudsmodus’ – ze zullen op termijn worden geïntegreerd in Vliegtickets.nl. Wanneer, hangt af van de kosten-batenanalyse. Verder hebben we natuurlijk nog dé VakantieDiscounter, dat onder leiding van Hans van Hoffen heel sterk is gegroeid als aanbieder van pakketreizen. Dat is een heel mooie aanwinst voor de groep.” 

Wat is voor de tien huidige merken de toegevoegde waarde van de Otravo-paraplu?

“We zoeken naar de optimale balans tussen synergievoordelen en het behouden van de ‘local flavour’. De branded labels worden bijvoorbeeld samengebracht op één technologisch platform. Op marketinggebied wordt er kennis gedeeld en er met dezelfde tools gewerkt.”

Waarom is er gekozen voor één platform voor alle local heroes?

“Onze development teams in Nederland, Zweden, Litouwen en Zuid-Amerika kunnen zich daardoor concentreren op innovaties die direct toepasbaar zijn bij alle merken. Het opzetten van nieuwe services en functionaliteiten gaat veel sneller. In plaats van vijf keer, ontwikkelen we één keer. We zijn dus veel wendbaarder en slagvaardiger. Natuurlijk kunnen we inspelen op specifieke lokale behoeften, als de markt daarom vraagt. Maar 80 procent van wat we bouwen is interessant voor reizigers in alle landen waar we actief zijn.”

Werk je bij een technologiebedrijf of een reisorganisatie?

“We zijn een reisbedrijf dat online verkoopt, waarbij de technologie het mogelijk maakt dat de reiziger zo prettig en efficiënt mogelijk bij ons een reis boekt. Technologie drijft innovatie en doordat we schaalgrootte hebben, kunnen we steeds sneller innoveren. Er is meer dynamiek.”

Welke rol spelen metazoekmachines bij Otravo?

“Met alleen onze local heroes kunnen we slechts een deel van de markt bereiken. Prijsbewuste reizigers gebruiken steeds vaker metazoekmachines zoals Skyscanner en Momondo. Het is een sterk groeiend segment. Als die trend op een bepaalde markt zichtbaar is, dan willen we aanwezig zijn. Inmiddels zijn we met metasearch dan ook actief in veertig landen. Mede daardoor hebben we zowel aan de aanbodkant – in de vorm van betere deals met onder andere paymentproviders en airlines – als aan de technische kant een schaalvergroting gerealiseerd.”

Waarom is een scheiding tussen metamerken en local heroes nodig?

“Het doet afbreuk aan je merk als je puur op prijs concurreert. Door de opzet van local heroes en van metamerken kunnen we verschillende prijsstrategieën hanteren. Daarnaast kun je met een metamerk gemakkelijker een nieuwe markt betreden. Als je een branded label op een nieuwe markt wil neerzetten, brengt dat veel kosten met zich mee. Metamerken liften mee op de bekendheid van de metazoekmachine. Er is ruimte voor beide maar local heroes positioneer je anders, daar gaat het erom klanten aan je te binden.”

Hoe doe je dat?

“Door een excellente user experience te bieden. We willen het boeken van een vliegticket of pakketreis zo aangenaam en efficiënt mogelijk maken. De slogan van dé VakantieDiscounter zegt het precies: boeken zonder vloeken. En áls er iets misgaat, dan lost de klantenservice dat snel op.”

Over dé VakantieDiscounter gesproken: dat lijkt een vreemde eend in de bijt. De overige merken focussen zich op vliegtickets.

“Er is wel degelijk synergie. Dé VakantieDiscounter is een zeer succesvolle OTA die ook virtuele touroperatoractiviteiten ontwikkelt. Daar boeken mensen kant-en-klare pakketreizen, met de optie deze zelf samen te stellen. Dynamic packaging dus. De technologie die daarvoor wordt gebruikt zou ook ingezet kunnen worden bij de vliegticketmerken. Daar zit nog veel ruimte voor groei, door zoveel mogelijk services te bieden die de reiziger nodig heeft, zoals een hotel, transfer, enzovoorts. Op dit moment heeft dit nog geen prioriteit, omdat er in het vliegticketsegment op zich nog meer dan voldoende groeipotentieel zit. Maar als we in de toekomst besluiten om ook aanverwante services te gaan verkopen, dan is de benodigde technologie en kennis direct beschikbaar.”

Zijn jullie nog steeds op overnamepad?

“Groei blijft onze belangrijkste doelstelling. We willen een leidende rol spelen. Dat doen we door autonoom te groeien en door acquisities. Met de metamerken zijn we actief in meer dan veertig landen en dat worden er meer dan vijftig. Qua local heroes zijn we altijd geïnteresseerd in overnamekandidaten op strategisch interessante markten die kennis, omzet en/of proprietary technologie toevoegen aan de groep. Nieuwe bedrijven in de groep brengen bovendien specialistische kennis mee waar iedereen van kan profiteren. Met deze strategie zijn we uitgegroeid tot een top vijf speler in Europa. Daar ligt het zwaartepunt van Otravo. Maar ik sluit niet uit dat we ook buiten Europa nieuwe markten gaan ontginnen. Als we elders op de wereld een mooie kans zien voor exponentiële groei, dan zeggen we niet bij voorbaat nee.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond