-

Piet Hein van Dam (Clear) wil ‘iedere nieuwe diabetespatiënt eerst langs Clear’

Diabetes is een groot gezondheidsprobleem: in Nederland komen er elke week 1.000 nieuwe patiënten bij. Startup Clear ontwikkelde een zelfhulp-tool voor persoonlijk advies. In deze aflevering een gesprek met oprichter Piet Hein van Dam en Thom Nefkens van investeerder Healthy Capital.

Piet Hein van Dam

Het bedrijf Clear.bio biedt een digitale zelfhulp-tool die diabetes-2-patiënten helpt zich een betere leefstijl aan te meten. Investeerder Healthy.Capital zag het nut en de noodzaak en raakte overtuigd door het team en de oplossing van Clear. Founder Piet Hein van Dam (Clear) en managing partner Thom Nefkens (Healthy.Capital) over waarom hun samenwerking zo’n goede deal is.

Diabetes repareren

Van Dam: “Niet-aangeboren diabetes ‘repareren’ door de juiste leefstijlkeuzes te maken: het kan! Onze digitale zelfhulp-tool helpt patiënten uit te zoeken wat het beste dieet voor je is. Een soort verklikker die je op je huid plakt meet je glucose. Deze data worden vertaald naar een food-score en een persoonlijk advies: dit product is wel of niet goed voor je. Een coach van vlees en bloed kijkt op afstand mee en helpt je je gedrag ook écht aan te passen. Met deze persoonlijke glucometrie willen we diabetespatiënten helpen om hun ziekte zonder onnodige medicijnen te bestrijden.”

Problemen in de zorg

Healthy.Capital heeft inmiddels een tweede fonds van €20 miljoen, maar was vier jaar geleden voor hun eerste fonds als een startup ook op zoek naar hun eigen product-markt-fit. De lat ligt hoog: de VC-investeerder hoopt in de toekomst grotere tickets te gaan doen. “Healthy.Capital is opgericht omdat we – zoals velen met ons – grote problemen in de gezondheidszorg zien: ellenlange wachtlijsten, een groeiend aantal chronisch zieken, inefficiëntie en vergrijzing,” legt Nefkens uit. “We wilden een bijdrage leveren aan het oplossen van deze uitdagingen en wel met datgene waar we goed in zijn: investeren. We besloten met ons fonds te gaan investeren in digital health startups. Een relatief jonge markt als je ‘m vergelijkt met bijvoorbeeld tech. Health is veel kapitaalintensiever, het duurt langer voordat je een product op de markt hebt en de markt is nog niet volwassen. Je moet geduld hebben en dat kost geld.”

Luister naar Piet Hein van Dam en Tom Nefkens in de At The Money-podcast (44 minuten) met Thomas Mensink (Golden Egg Check). In deze aflevering hebben Piet Hein en Thom het o.a. over de uitdagingen van healthtech-startups, hoe het Clear toch lukte om al vroeg miljoenen op te halen, en waarom digital health de toekomst heeft. Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify of Apple Podcasts) of hieronder:

At The Money podcast · #44 Thom Nefkens (Healthy.Capital) & Piet Hein van Dam (Clear)

 

Ervaren founders

Die lange adem herkent Van Dam: “Klinische validatie is essentieel in onze tak van sport en daar ben je rustig twee jaar zoet mee. Dat is typisch health. Snelle omzet en tractie zul je als investeerder niet vinden bij een health-startup. Pas als je patiëntendata hebt verzameld, kun je bepalen of je behandeling werkt en of je product klaar is voor de markt.”

Healthy.Capital was nadrukkelijk niet op zoek naar hapklare tractie. Nefkens: “Clear had misschien de product-markt-fit nog niet helder maar wij waren meteen overtuigd van het team en vonden de problem-solution fit zo goed, dat we geen twijfel hadden. Je komt niet vaak het profiel founders tegen van Piet Hein en co-founder Madelon: ervaren mensen die wat later in hun carrière de stap zetten naar een startup. Het probleem dat Clear aanpakt is zo urgent en de oplossing zo sterk. We hoefden ons vertrouwen niet uit tractie te halen.”

Funding als voorwaarde

Van Dam: “Ik wil geen winkeltje draaien maar miljoenen mensen wereldwijd helpen. Met die grote ambitie was het vanaf de start duidelijk dat we funding nodig hadden. Met Healty.Capital deden we tot nu toe twee rondes. Mijn advies aan andere founders: raise while you can. Dat kan ook prima buiten de gebaande paden. Zo haalden we onlangs een convertible op bij het Proof-of-Concept fonds van Horizon Flevoland. Het is gebruikelijker om hiermee te beginnen vóórdat je je tot VCs wendt maar wij deden het precies andersom. Maar in feite zitten we met Clear nog steeds in de bewijsfase en kunnen we nog niet op grote schaal vermarkten. Die kenmerken sluiten goed aan bij het POC-fonds. Bovendien was het fonds een investering logisch toen men hoorde dat Flevoland helaas een van de regio’s in Nederland is met de meeste diabetespatiënten…”.

Gedrevenheid

Een logisch vervolg voor Clear zou een Series-A-vervolgronde zijn, als het aan Van Dam ligt. En hij wil de grens over. “Ik sprak deze week met de grootste verzekeraar van Brazilië. En ik mocht komen praten in Portugal. Ik ben zowat 100% van mijn tijd bezig met de weg naar de volgende ronde die ik volgend jaar wil binnenhalen.”

Nefkens: “Die gedrevenheid en het vooruitdenken is goed. Het ontbreekt veel ondernemers aan een long term view. En natuurlijk willen ook wij dat Clear succesvol is. Wat daarvoor nodig is? Behalve geld moeten overheden en zorgverzekeraars de urgentie gaan inzien. Dan kunnen we gaan opschalen. Eerst binnen Nederland en dan de landsgrenzen over.” Een advies voor collega-investeerders heeft Nefkens ook nog wel. “Het is een taaie maar supermooie markt. Een markt in opkomst, waar veelbelovende successen in het verschiet liggen. Om die successen te verzilveren, zijn meer fondsen zoals het onze nodig. En hopelijk kunnen we snel de eerste health unicorn verwelkomen.”

Van Dam tot slot: “Er komen in Nederland elke week 1.000 nieuwe diabetespatiënten bij. Een miljoen Nederlanders zijn al gediagnostiseerd. Nog eens een miljoen hebben het, maar zijn nog niet gediagnostiseerd. Ik wil dat vanaf volgend jaar iedere nieuwe patiënt eerst lang Clear wordt gestuurd. Thuis gaan fixen wat er te fixen valt. In plaats van meteen aan de medicijnen gaan. Dit gaat over de-medicaliseren en de-hopsitaliseren”

Meer horen over Clear en Healthy.Capital? Luister naar de At The Money podcast (44 min). De podcast-aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaken met Piet Hein en Clear [1:10]
  • Kennismaken met Thom en Healthy.Capital [5:40]
  • De product-markt-fit van Healthy.Capital [8:00]
  • Hoe is deze deal tot stand gekomen? [9:10]
  • Investeren in healthtechbedrijven [13:45]
  • De investeringsrondes van Clear [22:35]
  • Meerdere kapiteins op een schip [26:50]
  • ‘Raise while you can’ [31:30]
  • Ambities met Clear [36:00]
  • Advies aan founders die willen fundraisen [39:00]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check.

Over de auteur: Thomas Mensink is Start-up-analyst bij Golden Egg Check.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond