[Podcast] Doorzetters met Wouter Glaser: storyteller en disruptor van de PR-industrie
In deze aflevering van de Doorzetters-podcast spreken Ruud Hendriks en Richard Bross met ondernemer en PR-expert Wouter Glaser.
Met pijnlijke leermomenten en prikkelende kernwaarden neemt Glaser ons mee in zijn verhaal, een blik op hoe mislukkingen en doorzettingsvermogen kunnen samensmelten tot blijvende impact.
Moeten we dit wel gaan doen?
Op het moment dat hij zijn goedbetaalde baan bij TomTom opgaf om zijn eigen PR-bureau Glasnost te starten, overviel hem de angst. Hij herinnert zich nog heel scherp dat hij dacht: “Oh my god, ik verdien gewoon een mooi salaris in vaste dienst, moeten we dit wel gaan doen?” Het was een sprong in het diepe, maar hij ging ervoor, gedreven door een innerlijke stem die zei dat hij iets echts, iets eigens moest neerzetten.
Die zenuwen voorafgaand aan de start waren niets vergeleken met het moment dat er jaren later, door Glasnost een persbericht online werd gezet dat nooit de wereld in had mogen komen. “Toen brak het koude zweet mij uit,” geeft Glaser eerlijk toe. Hij verloor een van zijn grootste klanten en moest een aantal mensen ontslaan. “Je moet zoiets een keer meemaken, toch?” zegt hij. “Dan kan het maar beter meteen echt serieus zijn, want dan weet je daarna hoe je met zo’n situatie om moet gaan.” Het is deze you-live-and-you-learn-houding die hem er doorheen trok.
Als je drie handtekeningen verzamelt, dan gaan we het doen
Toen Glaser in 2012 voor zichzelf wilde beginnen, besprak hij zijn plannen met zijn vrouw. Met slechts één gezamenlijk jaar achter de rug, twijfelde ze even. Maar toen kwam haar voorwaarde: “Als je drie handtekeningen van potentiële klanten verzamelt, dan gaan we het doen.” Die simpele eis werd een emotioneel ankerpunt. Het moment dat dat lukte gaf het jonge stel de moed om all-in te gaan, iets wat Glaser nog vaak zou doen. “Je moet duidelijke kernwaarden hebben,” zegt Glaser. “Glasnost staat voor openheid,” vertelt hij trots. Die openheid was niet zomaar een woord, maar de kern van zijn aanpak. Het was de reden dat hij klanten wegduwde die niet in lijn waren met zijn principes: “Ik vond het echt lastig om voor een fastfoodketen te werken zonder vegetarisch alternatief. Dat strookt niet met mijn waarden.” Liever minder omzet, maar wel in de spiegel kunnen kijken.
Kennis doorgeven
Na de verkoop van Glasnost aan Ace belandde Glaser in een buy-and-build-omgeving. Een nieuw avontuur, maar ook een die hem confronteerde met de vraag: wat wil ik nu écht? “Ik merkte op een gegeven moment dat het toch een beetje een herhaling van zetten werd,” bekent hij. De bevlogenheid die hem ooit dreef, dreigde te vervagen in herhalende patronen.
Maar juist dit inzicht bracht hem bij een nieuwe bestemming: Go Delphi, een platform voor kennisdeling en coaching. “Eigenlijk vind ik dat gewoon het allerleukste: kennis die je hebt niet voor jezelf houden,” zegt hij. In zijn nieuwe rol helpt hij andere ondernemers door obstakels te overwinnen. Hij deelt niet alleen succesverhalen, maar ook de fouten die hij zelf maakte: “Ik heb daar heel veel spijt van gehad,” zegt hij over opdrachten die hem later niet bevielen. Echte impact komt niet van perfectie, maar van eerlijkheid en bereid zijn te leren.
Authentieke kernwaarden
Glaser’s nieuwe missie draait niet alleen om harde groeicijfers, maar om mensen, cultuur en kernwaarden. “Je moet mensen erop kunnen aannemen of ontslaan,” benadrukt hij. Niet de omzetcurve, maar de menselijke maat staat centraal. De juiste mensen aantrekken, durven afscheid nemen van ‘eiken’ die alles domineren maar niets laten groeien, en een cultuur neerzetten waar iedereen tot zijn recht komt.
“Je moet de tegenslagen en wrijving durven omarmen, omdat je pas daarna écht begrijpt welke waarden niet onderhandelbaar zijn en welk pad je wilt bewandelen.”
Wouter benadrukt dat PR nooit enkel zal draaien om list en bedrog, zelfs niet als daarmee winst valt te boeken. Echte langetermijnrelaties ontstaan door open gesprekken, emotionele verbinding en eerlijkheid. Glaser zelf maakte bewuste keuzes: een tabaksgigant of een overheid die queer-rechten niet respecteert, kreeg geen podium bij Glasnost. “Nee, ik ga daar zeker niet aan meewerken,” zegt hij met nadruk. Die filosofie stelt hem nu in staat andere ondernemers te inspireren, op een manier die niet enkel gaat over winstmaximalisatie, maar over écht waarde toevoegen, échte mensen helpen, échte cultuur bouwen.
Drie Tips voor Startende Ondernemers
- Maak van je bedrijf een merk
“Glasnost staat voor openheid. Zoek een naam en een concept die een diepe betekenis dragen. Zo laat je je bedrijf resoneren bij je doelgroep.” - Zoek emotionele aanknopingspunten
“Vertel niet alleen je succesverhaal, maar deel ook je twijfels en fouten. ‘Oh my god, moeten we dit wel gaan doen?’ Deze kwetsbaarheid maakt je geloofwaardig en menselijk.” - Blijf trouw aan je kernwaarden:
“Je moet duidelijke kernwaarden hebben. Laat principes niet varen voor snelle winst. Op de lange termijn is een eerlijke cultuur de sterkste troef.”
Bekijk het interview op Youtube of luister via Spotify.
Over de auteur: Ruud Hendriks is oprichter van de Doorzetters podcast.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond