-

Relaunch Parkvakanties: snel terug op het oude niveau

De vergelijkingssite Parkvakanties bestaat al bijna tien jaar, maar de fut was er een beetje uit. Oprichter Laurens Taekema besloot in 2016 een relaunch te doen. “We zijn een jaar bezig geweest om Parkvakanties te herpositioneren en de website opnieuw neer te zetten.”

Taekema was samen met zijn compagnon actief in de reisbranche met de sites Rondreis.nl en ReisMee.nl. Parkvakanties raakte daardoor op een zijspoor en de inkomsten daalden, vertelt hij. “Het idee voor een website over vakantieparken was afkomstig van een andere partij. Mijn compagnon en ik haakten aan en gezamenlijk bouwden we een vergelijkingssite voor vakantieparken die niet alleen op prijs maar ook op faciliteiten en activiteiten is gericht. Het moest een informatief platform worden dat inspireert én alle vragen van potentiële boekers beantwoordt. Dat lukte goed maar onze focus kwam ergens anders te liggen, waardoor Parkvakanties inzakte qua bezoekersaantallen en inkomsten.”

Dus je had een website met potentie die te weinig aandacht heeft gekregen. Hoe heb je het vuurtje weer opgestookt?

“Door Parkvakanties opnieuw uit te vinden en in de markt te zetten. Nadat ik Parkvakanties.nl heb kunnen overnemen – de site draaide voorheen op .com – ben ik aan de slag gegaan met een nieuw logo en een huisstijl. Ik ben visueel ingesteld en vond het prettig om dit eerst te doen. Van daaruit ben ik gaan werken aan het ontwerp van de site. Mijn achtergrond in zowel techniek als marketing kwamen hierbij goed van pas. Nadat de templates voor het ontwerp waren afgerond heeft een ontwikkelpartij deze samengevoegd met de grotendeels bestaande functionaliteiten en content. Zo kon uiteindelijk eind september 2016 de compleet vernieuwde Parkvakanties-website gelanceerd worden.”


Hoe heb je de marketing aangepakt?

“In de aanloop naar de relaunch zijn er nieuwsberichten gepost op de oude website om alvast wat reuring te creëren. Ook ben ik bij oude relaties langsgegaan om over mijn plannen te vertellen. Verder is de Facebookpagina, die een paar honderd likes had, uitgebouwd naar inmiddels bijna dertigduizend volgers. Daarbij heb ik veel gehad aan de kennis die we met Rondreis.nl hebben vergaard over social media. We zijn ook gestart op Instagram, Twitter en YouTube. Het bescheiden marketingbudget werd vooral besteed aan Facebook, aan het promoten van berichten en de pagina zelf, en aan Google Adwords. Daarnaast is SEO erg belangrijk voor Parkvakanties. De conversie is immers afkomstig van mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar een vakantiepark en die komen vaak bij ons binnen door een zoekopdracht op Google. Op dat vlak valt overigens nog veel winst te behalen.”

Wat is het verdienmodel?

“Er staan ruim vijfhonderd vakantie- en bungalowparken op Parkvakanties, waarvan driehonderd in Nederland. We werken rechtstreeks met ketens als Landal GreenParks, Center Parcs en Roompot, maar doen ook zaken met individuele vakantieparken. Parkvakanties vergelijkt, informeert en inspireert. De boeking van de accommodatie vindt echter wel plaats op de website van de aanbieder. Wij ontvangen hiervoor veelal een commissie. Met sommige partijen hebben we juist weer aparte afspraken, over een vaste vergoeding of op basis van CPC.”

Wat staat er verder op de roadmap?

“Er zijn wat technische verbeterpunten. Zo moet de pagina sneller laden en kan de zoekflow beter. Als je Utrecht als regio selecteert, dan moet je vervolgens bij de thema’s natuurlijk niet ‘zee & strand’ kunnen aanvinken. We hebben gewerkt vanuit de bestaande functionaliteit en daar is dus nog een verbeterslag mogelijk. Verder zijn we net begonnen met de ‘parkreviews’. Dit zijn zeer uitgebreide verslagen van vakantieparken die de experts van het Parkvakanties-team zelf bezoeken. De eerste reviews zijn goed ontvangen en het is nu zaak om ze beter vindbaar te maken, zowel on-site als extern. Ook leuk is dat we onlangs ons eigen YouTube-kanaal zijn gestart. Hier nemen we de vakantiegangers mee naar een park om daar de bungalows of bijvoorbeeld het zwembad écht goed te kunnen laten zien en ervaren.”

Heb je internationale ambities?

“Voor nu ligt de focus op Nederland en België. Uitbreiden naar Duitsland is in een later stadium zeker interessant, maar een Duitse versie van de website laat nog wel even op zich wachten. De branche is constant in beweging: er komen nieuwe parken bij en veel parken worden uitgebreid of gerenoveerd. Het bestaande aanbod zo goed mogelijk presenteren, compleet maken en actueel houden, dat is waar we ons eerst op richten. We hebben overigens wel parken buiten de landsgrenzen. Daar komen er zeker meer van.”

Wat is het resultaat van al je inspanningen tot nu toe?

“Het afgelopen jaar hebben we een omzetgroei van ruim 450 procent ten opzichte van het voorgaande jaar mogen noteren. Het betreft dan wel een doorstartjaar inclusief de nodige investeringen, maar dat resultaat overtrof onze verwachting. Het beste jaar voor Parkvakanties tot nu toe was 2010. Voor het komende jaar denken we dat te kunnen overtreffen. De basis staat, het loopt en er zijn nog voldoende groeimogelijkheden. We kunnen nog minimaal vijf keer zo groot worden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond