-

Virtueel rondlopen door je nog ongebouwde nieuwbouwhuis

Pas als het af is, zie je dat een uitbouw van anderhalve meter het huis zoveel mooier had kunnen maken. Of dat dat ene muurtje daar eigenlijk heel gek staat. Bouwconcern VolkerWessels richtte daarom het Wooniversum in: een virtuele wereld waarin je alvast rondloopt in je nieuwe woning. Hans Zippro: ‘Vrijwel iedereen gaat hier naar buiten met bovengemiddeld veel voorpret.’

Hans Zippro is verantwoordelijk voor het Wooniversum, een concept dat aansluit op het innovatiethema Smart Manufacturing. Nog voordat de eerste steen is gelegd, krijgen nieuwbouwkopers zekerheid over het eindresultaat. Ze doen bovendien inspiratie op, en hebben volop keuzevrijheid. Het helpt de ondernemingen van VolkerWessels kopers te vinden voor nieuwbouwprojecten.

Hans, hoe omschrijf je het Wooniversum in een tweet?

“Het Wooniversum is een belevingscentrum om woningen of gebouwen die er nog niet staan op ware grootte te bekijken in 3D.”

Hoe bijzonder is dat?

“VolkerWessels is de enige die het op deze manier doet. Bij de grootste aanschaf in je leven krijg je vooraf meestal niet meer dan een plattegrond in 2D. Het is heel lastig om die te interpreteren en je een goede voorstelling te maken. Hoe het A4’tje er in het echt uitziet, dat beleef je in het Wooniversum.”

Wat gebeurt er bij een bezoek aan het Wooniversum?

“De potentiële kopers komen bij ons met een projectontwikkelaar of makelaar. Ze drinken een kop koffie en krijgen uitleg over wat ze de komende tweeënhalf uur te wachten staat. Eerst laten we een film zien over de omgeving waarin het huis komt. Daarna gaan we naar de grote hal, waar we op een tafel de woning op schaal 1:10 projecteren. De bezoekers kunnen zelf allerlei miniatuurmeubels in het interieur zetten.”

En dan?

“Dan projecteren we de plattegrond op een vloer van 11 × 22 meter – inclusief het meubilair. Met een VR-bril op lopen de bezoekers rond in het virtuele huis. De bril houdt hun X-, Y- en Z-coördinaten bij. Daardoor kunnen ze van alle objecten de diepte, breedte en hoogte aanpassen. Van de muren, maar ook van de meubels. Zo zien ze direct hoe een extra uitbouw eruitziet. Tot slot laten interieurstylisten in een andere ruimte diverse sfeerkamers zien. Mensen die het Wooniversum verlaten, kunnen niet wachten tot het huis gebouwd gaat worden.”

Waar kwam het idee vandaan om Wooniversum te ontwikkelen?

“In 2010 lag de nieuwbouwsector op zijn gat. We zochten een manier om kopen aantrekkelijker te maken. Een belangrijke conclusie uit ons onderzoek onder vierhonderd recente nieuwbouwkopers en vierhonderd woningzoekenden, zowel nieuwbouw als bestaande bouw, was dat nieuwbouwkopers het gevoel misten van binnenlopen en direct verliefd worden op de woning. Toen hebben we samen met ontwerp- en bouwbedrijf Hypsos het concept bedacht. Sinds de opening in 2012 is er weinig aan veranderd. Alleen de graphics zijn nog mooier geworden.”

Wat is het grootste obstakel dat je tot dusver bent tegengekomen?

“Technisch was het concept een hele uitdaging. In 2011 waren VR-brillen nog niet van het niveau van nu. We wilden de realiteit zo veel mogelijk benaderen. Daarvoor bleken speciale sensoren nodig die je niet vindt in bijvoorbeeld een Oculus Rift. Op dat gebied hebben we echt gepionierd.”

Doen jullie alleen nieuwbouwprojecten van VolkerWessels?

“Aanvankelijk wel. Toch kregen we zo veel aanvragen binnen van andere projectontwikkelaars en architecten dat we het Wooniversum hebben opengesteld voor derden. We zien twee typen gebruikers: de verkopers van veel van dezelfde woningen, zoals een appartementencomplex, of juist de verkopers van heel bijzondere ruimtes, zoals villa’s, een ronde flat en zelfs boten. We doen ook winkels en kantoorpanden. Er komt van alles bij ons over de vloer.”

Hoe ziet het Wooniversum-team eruit?

“We zijn een compact en sterk team van zes. Een specialist die de virtuele wereld schept, twee rondleidsters, en twee interieuradviseuses. Ikzelf ben de trotse manager.”

Nog even over die villa’s en boten. Is zulke ontwerpen laden niet een enorme klus?

“Dat ligt eraan. Onze specialist kan een blauwdruk relatief snel in het systeem verwerken, maar dan zie je alleen de muren, ramen en het dak. Tafels, stoelen, boekenkasten en tuinen zijn zeker mogelijk, maar daar zijn we wel wat langer mee bezig. Daarom hebben we een partner in China die aan onze werelden werkt als we zelf krap in de tijd zitten.”

*) Dit is een artikel uit de reeks voor de Accenture Innovation Awards. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond