-

Sambasso: ‘Reisagent verdient eerlijke beloning’

Sambasso werd eind 2015 gelanceerd als het omnichannel alternatief voor de reisretail die kampt met teruglopende commissies en veranderend klantgedrag. “We willen een consumentenportal worden dat reisagenten beloont voor hun inspanningen,” zegt directeur Bert Wildeman.

Even een stapje terug – waarom is Sambasso opgericht?

“De grote frustratie van reisbureaus is dat ze uren aan de balie zitten met een klant, die vervolgens de reis online boekt bij de touroperator. Weg omzet. Tweede punt is dat er steeds minder touroperators zijn voor wie de retail een speerpunt is. De beloningen worden uitgekleed. Sambasso lost beide problemen op. Op de site zijn retailmerken gelanceerd. Hoe de reizen van die leveranciers worden geboekt, maakt niet uit, het reisbureau vangt altijd commissie. Er zijn drie scenario’s: de klant laat het reisbureau boeken, de klant boekt zelf na ontvangst van een linkje dat het reisbureau hem mailt of de klant boekt geheel zelfstandig, waarna de commissie wordt toegekend aan de dichtstbijzijnde reisretailer, op basis van zijn postcode.”

Bert Wildeman, SambassoHoe gaat dat precies in zijn werk?

“Leveranciers moeten een white label site opleveren met onze technologie. De naam van dat label blijft altijd eigendom van de retail. Er is een partnerschap waarbij de retail de verkoop verzorgt en de leveranciers de uitvoering van de reis. Voor beide partijen een verdienmodel dus. In afwijking van de ANVR-agentuurvoorwaarden blijven de NAW-gegevens eigendom van de retailer. Dat is contractueel vastgelegd. De reisagent verplicht zich op zijn beurt om de Sambasso-labels zo goed mogelijk te verkopen. Je ziet dat steeds meer reisagenten zich gedwongen zien om zelf reizen samen te gaan stellen, omdat het kant-en-klare aanbod opdroogt of niet lucratief meer is. Maar dat betekent ook dat ze wettelijk aansprakelijk zijn als reisorganisator met alle eisen en garanties die daarbij komen kijken. Ook dat probleem lost Sambasso op: de merken op onze site zijn de touroperator, de reisagent blijft intermediair.”

En nu is er ook een app. Hoe draagt die bij aan de winstgevendheid van de reisagent?

“In de app, die is gebouwd door Travelia, werken verschillende bedrijven in de reisbranche samen en delen zij hun kennis. Het reisbureau kan informatie laden in de app die van belang is voor de reis, zoals de reisbescheiden. Alles wat de retailer wil delen, is beschikbaar in de app. Er is een tijdlijn met de verschillende onderdelen, het actuele weer op de bestemming wordt weergegeven, hoeveel dagen het duurt tot vertrek, enzovoorts. De reis hoeft niet geboekt te zijn bij een deelnemer van Sambasso, want er is een een-op-een koppeling met het BAS-administratiesysteem. Wel moet de retailer deelnemer zijn van Sambasso. Daarnaast dient de app een commercieel doel. Tijdens de reis heeft het reisbureau nauwelijks contact met de klant, terwijl die juist dan geld wil uitgeven. In de app zijn daarom reistips opgenomen, unieke data afkomstig van reisagenten, consumenten en externe partijen. Denk bijvoorbeeld aan een fantastisch strandje op Mallorca of een leuke boottocht met een catamaran. Wanneer het een betaalde activiteit betreft wordt de commissie verdeeld. Het grootste deel gaat naar het reisbureau. Ook ontvangt de reisagent die de tip in de app heeft gezet een deel van de omzet. Wij verdienen er als Sambasso niets aan, het is extra service aan onze gebruikers.”

Hoe controleren jullie de kwaliteit van die tips?

“We geven duidelijk aan of de tip afkomstig is van een andere reiziger, een reisspecialist of een derde. Er zit natuurlijk wel een filter tussen. We checken of de consument daadwerkelijk een reis heeft geboekt naar die bestemming. Maar dat is bijvangst, we rekenen vooral op de input van reisagenten die bijvoorbeeld op studiereis zijn. Ze maken ter plaatse een foto in de app, waarna de geo-locatie wordt meegestuurd en de beschrijving wordt gemaakt. Wat dat betreft hebben we geluk dat dataroaming binnen Europa is afgeschaft, dat kan alleen maar een positief effect hebben op de hoeveelheid tips die worden gegeven.”

Is de app white label?

“Ja, iedere Sambasso-gebruiker kan de app in eigen huisstijl aan de klant aanbieden. De app is te vinden in de app store onder de naam van het reisbureau. Het Sambasso-logo blijft wel zichtbaar. Voor ons is het belangrijk om zo naamsbekendheid op te bouwen. De bedoeling is namelijk dat Sambasso.nl een consumentenportal wordt. Iemand die een stedentrip heeft geboekt bij een van de labels op ons Sambasso-platform, komt daarna als het goed is terug voor een cruisevakantie. Bedrijven gaan elkaar dus de bal toespelen en de naam Sambasso gaat fungeren als een soort keurmerk, net zoals het KLM-ezelsoortje dat je vroeger zag in papieren reisgidsen.”

Wat staat er nog meer op de roadmap?

“We gaan een nieuw dashboard lanceren (zie onder). Daarin worden leveranciers overzichtelijk weergegeven in blokken. De gebruiker kan het zelf inrichten door middel van drag ‘n’ drop. Verder geven we een overzicht van de tien populairste landen, luchthavens en accommodatie, waarbij je zelf kunt selecteren over welke periode die gegevens gaan. Je kunt leveranciers kiezen op basis van het continent waar je een reis zoekt. Als je eenmaal een leverancier hebt geselecteerd is er een helder menu toegevoegd voor vervolgstappen zoals het maken van een reservering, aanvragen van een offerte of informatie delen op social media.”

Sambasso bestaat sinds 1 oktober 2015 en ging wat moeizaam van start. Hoe loopt het nu?

“We zijn heel enthousiast. De bouw van de benodigde technologie duurde even, maar inmiddels worden we om de week benaderd door leveranciers die mee willen doen. Door reisagenten worden we actief verkocht, we maken een sterke groei door. Met dit model hoeft de reisretailer zich niet langer te richten op het genereren van store traffic, maar is omnichannel verkoop echt mogelijk. Wij denken dat dit goed aansluit op het veranderde klantgedrag en zien de toekomst zonnig in.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond