Sjauf: via de app altijd en overal een chauffeur voor je eigen auto

Collega’s vragen je mee naar de vrijdagmiddagborrel, maar je bent ’s ochtends met de auto gekomen. Als je een taxi belt, staat je auto nog bij kantoor. À la minute regel je een Sjauf die je in je eigen auto naar huis rijdt. Decadent? “Vooral gemakkelijk. Ook als je nog even wilt doorwerken in de file”, zeggen Roderik Kusters en Roel Bloo, oprichters van Sjauf.  

Hoe zou je Sjauf in één tweet omschrijven?

Sjauf is dé app waarmee je een chauffeur boekt voor je eigen auto. On demand en overal in de Randstad beschikbaar.”

Wat doet Sjauf precies?

“We zijn er vooral voor mensen die op sociale gelegenheden zijn of een lange dag achter de rug hebben, situaties waarbij het onverstandig is om zelf weer achter het stuur te kruipen. Met de app kies je gemakkelijk – lastminute of ruim van tevoren – een chauffeur die je veilig thuisbrengt in je eigen auto. De klant en de chauffeur spreken vooraf een vaste prijs af.”

Sjauf

Hoe gaat het in zijn werk?

“Het is een ‘peer-to-peer’-platform waar chauffeurs en klanten onderling een deal sluiten. Wij verzorgen de informatie op het platform en regelen alles eromheen: verzekering en training van chauffeurs, een veilige betaling via de app en de tool voor alle communicatie. De Sjauf geeft aan wat hij wil verdienen met de rit, de klant kiest uit verschillende chauffeurs en bijbehorende prijzen.”

Wie zijn de chauffeurs?

“Voornamelijk studenten, voor wie Sjauf natuurlijk een ideale bijbaan is. Op dit moment ligt het werkgebied van de chauffeurs vooral in en vlak buiten de Randstad, maar we willen uiteindelijk een volledige dekking in Nederland bieden. De chauffeurs kunnen alles zelf bepalen: hoeveel ze verdienen, wanneer ze rijden en hoe ze op de afgesproken locatie komen.”

Stuur je zomaar elke student met een rijbewijs de weg op? 

“Zeker niet, we hebben een vaste, strikte procedure. Wie Sjauf wil worden, schrijft zich online in op onze site. We nodigen de kandidaat-chauffeur uit op kantoor voor een sollicitatiegesprek. Wij geven uitleg en een gratis training voor optimale klantervaring – hier leren ze om te gaan met mensen onder invloed en wat ze moeten doen bij schade. Naast de training is er een rijvaardigheids- en een persoonlijkheidstest, en we vragen een Verklaring Omtrent Gedrag aan. Al onze chauffeurs moeten minimaal een jaar hun rijbewijs B en aantoonbare rijervaring hebben.”

Wie is de doelgroep van Sjauf?

“Mensen die een auto bezitten. De gebruikers zijn voornamelijk tussen de 30 en 65 jaar. Gemak speelt een grote rol in de beslissing om een Sjauf-chauffeur te boeken, maar gebruikers komen bijvoorbeeld ook van een sociale gelegenheid af met een drankje op, ze zijn te moe om te rijden of ze willen kunnen werken tijdens de rit.”

Dus de weekenden zijn het populairst?

“Woensdag tot en met zaterdagavond zijn momenteel het drukst, waarbij vrijdag de kroon spant. De volgende stap is om ons meer te richten op zakelijke klanten, waardoor de drukte zich wat meer door de week zal verspreiden.”

Wat is het voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Uber?

“Dat je comfortabel in je eigen auto zit en niet lang van tevoren je reis hoeft te plannen. En dat je auto meteen voor de deur staat de volgende dag. Zakelijk gezien biedt Uber chauffeurs aan inclusief auto, waardoor zij de Taxiwet in Nederland moeten volgen. Uber-chauffeurs moeten een dure taxivergunning hebben en de klant betaalt natuurlijk ook voor de auto waarin ze rondgereden worden. Sjauf is met nadruk géén taxidienst. Bij Sjauf bepaalt de chauffeur zelf de prijs en hoeft hij alleen een rijbewijs B te hebben.”

Wat is het verschil in prijs vergeleken met een taxi?

“Vooral bij langere ritten wordt Sjauf interessant: dan scheelt een rit al snel de helft van de prijs ten opzichte van een taxi. Daarbij is het zo dat je de heenreis zelf aflegt, en alleen voor de terugrit een Sjauf nodig hebt. Dat is altijd goedkoper dan twee keer een taxi nemen. Een korte rit kan minder aantrekkelijk zijn in de kosten vanwege de reistijd die de Sjauf zelf moet afleggen met het ov.”

Hoe creëert Sjauf een fijne klantervaring?

“We vinden een persoonlijke benadering heel belangrijk. Sjauf is zo ontwikkeld dat klanten veel informatie kunnen zien over de chauffeurs, zoals hun huidige baan, hoe lang ze hun rijbewijs hebben, het aantal ritten dat ze al hebben gereden en zelfs hun hobby’s en favoriete automerk. De chauffeurs verschijnen niet in pak, maar gewoon in nette, meer casual kleding.”

Wat is het marktaandeel van Sjauf op dit moment?

“Zonder verdere promotie hebben we onlangs de grens van duizend app-downloads overschreden. De bètaversie kwam in juli 2016 beschikbaar, die hebben we een paar weken geleden pas afgerond. Nu is het tijd om voor het grote publiek te gaan. Maar eerst hebben we meer chauffeurs nodig. Momenteel hebben we er honderd, voor het einde van het jaar willen we dat het er vijftienhonderd zijn. We zijn daarvoor bezig met advertenties – voornamelijk op social media – maar we gaan ook langs op universiteiten.”

Waarom is Sjauf innovatief?

“We hebben Sjauf opgebouwd als een ‘dealmaking-platform’, waar vraag en aanbod op een voor beide partijen bijzonder voordelige manier bij elkaar komen. Chauffeurs bepalen zelf hun werktijden, routes en tarieven, klanten hebben de keuze uit verschillende aanbieders. Ook zit er een maatschappelijk randje aan ons idee. Nu staan auto’s 94% van de tijd stil. Wij zorgen dat mensen hun eigen auto gewoon kunnen gebruiken op momenten dat ze zelf niet kunnen rijden.”

Tegen welke uitdagingen loopt Sjauf op marketinggebied aan?

“We zien nu dat het concept zich met mond-tot-mondreclame heel gemakkelijk verspreidt, waardoor we snel groeien. De volgende uitdaging is om in de app te gaan werken met verwijzingsmarketing, om de verspreiding te versnellen. Ook gaan we investeren in brand building. We doen dit jaar mee aan de Accenture Innovation Awards om meer advies te krijgen, een netwerk op te bouwen en de publiciteit op te zoeken.”

Hoe gaat de verwijzingsmarketing in zijn werk?

“Het werkt met een beloningsprogramma: op het moment dat je een klant aandraagt die ook een rit afneemt, dan krijgen de huidige en nieuwe gebruiker allebei korting. Daarnaast hechten wij veel belang aan feedback via de helpdesk. Klanten kunnen een chauffeur sterren toebedelen. Wanneer een chauffeur een slechte beoordeling krijgt, nemen we persoonlijk contact op. De klantervaring, die weegt bij Sjauf het zwaarst.”

Wie zijn je concurrenten?

“Traditionele chauffeursdiensten, met een chauffeur op uurbasis. Maar zij zijn significant duurder door de hoge marges voor de tussenpersonen die eraan te pas komen. En bij de meeste diensten is het zo dat je vaak niet kunt bestellen als je omhoog zit en dat je moet bellen in plaats van appen. Sjauf werkt lastminute, snel, met directe betaling en je communiceert direct met de chauffeur van je keuze. Indirecte concurrenten zijn daarnaast het openbaar vervoer, taxidiensten en hotels.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Klanten bestellen een chauffeur via de app en kunnen gemakkelijk met hun creditcard afrekenen. De prijzen hangen af van wat de chauffeurs bieden voor een rit. Wij rekenen een kleine marge bovenop het bod van de chauffeur, die de klant betaalt.”

Wat staat er nu op de agenda?

“Nu is het alleen nog mogelijk om met creditcard te betalen, maar we werken aan een iDEAL-optie. Voor meer gebruikersgemak mikken we daarna op PayPal. De werving, selectie en training van chauffeurs vraagt nu veel tijd, maar dat is de investering waard. We willen zeker weten dat we kwaliteit in huis halen. Eind december 2017 willen we op tienduizend gebruikers zitten.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Sanne van den Berg en Nikki Mennen. Bekijk hier de AIA-winnaars van 2016.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug