-

Start-up Cheflix wil de wereld veroveren met masterclasses van Michelin-chefs

Start-up Cheflix brengt volgens een Netflix-model kookmasterclasses met bekende sterrenchefs als Hans van Wolde, Jacob Jan Boerma en Ron Blaauw. De eerste buitenlandse financiers zijn inmiddels binnen. Zes vragen aan Cheflix-founder Jeroen van den Brink.

Voor sommige ondernemers is COVID-19 een enorme uitdaging en voor sommigen een onverwachte versneller. Dat laatste geldt zeker voor Cheflix.com, een streaming platform met masterclass van bekende chefs. We praten bij met founder Jeroen van den Brink over de snelle start en hun net afgesloten financieringsronde.

Jeroen, jij bent een ervaren founder, toch?

“Twintig jaar geleden studeerde ik bedrijfskunde aan de VU. Ik wilde iets met restaurants en online gaan doen. Een soort Funda, maar dan voor restaurants. Dat werd Diningcity en Restaurantweek. Dit was echt nog helemaal in de begintijd van internet. Na mijn afstuderen ging ik er vol mee aan de slag. Het business model draaide van een advertentie platform naar reserveringen. Later kwamen er nog SEATME en IENS bij. Die laatste twee heb ik verkocht aan Tripadvisor. Restaurantweek en DiningCity heb ik toen buiten die deal gehouden, dus daar ben ik nog actief mee.” 

En hoe is Cheflix ontstaan?

“Ik wilde al een tijdje iets met streaming gaan doen. Door Corona zaten alle chefs zaten toch thuis dus was het snel opgezet. In het begin dacht ik 1000 abonnementen te kunnen verkopen. We hebben een website opgezet, de eerste content producties gemaakt. Binnen een week zaten we op meer dan 1000 abonnementen en dat steeg alleen maar. Eind januari  stuurden we  ons persbericht eruit en die woensdag erop ging de avondklok  in. We deden op een gegeven moment meer dan 1000 abonnementen op een dag. Ik realiseerde me: ‘Hier moet ik echt een bedrijf van maken.’ Ik heb een co-founder gevonden in Thomas van Burg en een team aangenomen en zo ontstond Cheflix. 

Iedereen in het team vind zelf eten en koken ook echt heel leuk. We gaan voor de lol naar de supermarkt en maken alles op het platform ook zelf. Mijn co-founder bijvoorbeeld heeft HelloFresh in Nederland opgezet. De passie voor eten is echt de rode draad.

We bouwen Cheflix op drie pilaren. Ten eerste werken we alleen met de beste chefs ter wereld. Denk aan Michelinsterren chefs en de top uit rankings als San Pellegrino’s World’s 50 best restaurants. Ten tweede, we nemen de content op met de beste producer. De content was al goed maar wordt nu echt Netflix bioscoop kwaliteit. Wat wij maken zijn echt kleine speelfilms. We filmen ook veel bij chefs thuis. En als laatste, alle ingrediënten en recepten moeten toegankelijk zijn. Met wereldwijd verkrijgbare ingrediënten en in alle huiskeukens te maken. De lessen duren rond de 10 a 15 minuten. We vertellen niet alleen hoe je iets moet maken, maar ook waarom. Zo word je echt zelf een betere chef.”  

Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?

“De originele business case was Nederland. Nu is het plan om de wereld te veroveren. Omdat het zo snel gaat, gaan we dit jaar al uitbreiden naar het buitenland. Eind deze maand lanceren we een internationale website en rollen we uit in de Nordics. Ik had dit in mijn stoutste dromen niet durven dromen.” 

Kan je iets vertellen over jullie fundraising ronde?

“We hebben onlangs 2 miljoen euro opgehaald. Hiermee willen we het team iets uitbouwen en marketing met name in de Nordics gaan doen. We zijn een Amsterdams bedrijf, we moeten leren hoe we uit kunnen rollen in het buitenland voordat we dat op grote schaal doen. Hier hadden we al een stevig netwerk. In het buitenland moeten we Cheflix meer uitleggen. Ook aan chefs. Volgend jaar willen we een serie A ophalen om uit te breiden naar de grootste markt: Amerika.”  

Hoe komen jullie aan je huidige investeerder?

“We werden met name door investeerders uit het buitenland benaderd. Berlijn, Parijs. Hoe ze aan ons kwamen? Ja, research denk ik. Ze wisten allemaal zoveel van ons. 

Van de huidige investeerder wisten we niet eens dat hij investeerder was. Hij zit bij een bekend Dutch Family Fund, maar wil er in persoon geen bekendheid aan geven. Hij heeft nu al aangegeven ook de helft van de Serie A mee te willen doen. De voorwaarden waren heel goed. Hij geeft goede input, heeft een visie op het geheel en ervaring. Sommige dingen gebeuren nu eenmaal.

We waren ook aan het praten met een Duitse investeerder die praktisch dezelfde voorwaarden gaf. Ergens was het toch makkelijker om nu met een Nederlandse investeerder in zee te gaan in de eerste ronde. We zien ze graag terug bij de serie A. Er waren ook geïnteresseerde investeerders via Fundsup, maar die wilden kleinere tickets doen.” 

Welke adviezen zou jij aan andere founders geven over het ophalen van geld voor je bedrijf?

“Je moet een goede roadmap hebben wanneer je geld wilt ophalen. Wanneer heb je hoeveel geld nodig? Wil je maar 1 keer geld ophalen en is dat genoeg voor het winstgevend zijn? Dan kan je beter naar een bank. Denk het liefst na over een periode van  3 tot 5 jaar. Investeerders willen vaak meerdere rondes kunnen doen als blijkt dat je je milestones haalt. In principe willen ze instappen voor de lange termijn.

En neem er de tijd voor. Het lukt vast om vier investeerders te spreken in een week. Maar je moet ze meerdere keren spreken. Ze hebben tijd nodig om je beter te leren kennen. Bij ons kwam er ook nog de zomervakantie overheen. Het duurt zo 4 tot 6 maanden voor het geld op je rekening staat. Dus daar moet je wel rekening mee houden.

Met een seed ronde zou je 9 tot 12 maanden moeten kunnen doen. Als je er langer mee door kan, dan moet je minder vragen. Dat zorgt er voor dat er niet te veel tijd zit tussen je seed en je Series A. Dat je momentum behoudt.” 

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond