Start-up Sevi rolt een B2B ‘order-now-pay-later’-service uit in Afrika
Sevi bracht een B2B ‘order-now-pay-later’-service op de markt in Kenia en wil snel uitbreiden naar andere landen in Afrika. Vooral kleine ondernemers hebben daar moeite om aan (voor)financiering te komen.
Midden in een kleine financieringsronde die bijna rond is, aan de vooravond van een grotere ronde en een fonds waar continue geld in rond gaat praten we bij met Walter aan de Wiel van Sevi.
Voor wat voor probleem biedt Sevi een oplossing?
“Wat we bieden is een order-now-pay-later-service in Kenia. En dat doen we business to business. Neem bijvoorbeeld een kleine kiosk. Die koopt in Kenia de voorraden waar hij nu geld voor heeft, niet op basis van de vraag in de markt. Via ons systeem kan hij op krediet kopen bij de verkopende partij. Wij betalen de verkoper vooruit vanuit ons systeem. De kiosk, de koper dus, kan ons in verschillende termijnen terugbetalen.”
Waarom starten jullie juist in Kenia?
“Ons product is helemaal gericht op ontwikkelingslanden. In Nederland is het heel normaal om op factuurbasis in te kopen en een betaaltermijn te hebben van 30 dagen. Dat is voor kleine bedrijven in ontwikkelingslanden ongebruikelijk. Je moet altijd met cash betalen. Dat zet een waardeketen onder druk als er ergens een cashflowprobleem is. We hebben dus in ontwikkelingslanden een goede market-fit omdat we alledaags probleem oplossen en daarnaast een grotere impact hebben.
Kenia is het eerste land omdat ze daar voorop lopen ten opzichte van andere Afrikaanse landen qua IT infrastructuur, mobiel geld gebruik en ze staan open voor innovatie: zowel de toezichthouder als de klant. En we zijn nu net met de eerste klanten in Oeganda van start.”
Waar zitten jullie in het proces met externe geldschieters?
“We closen binnenkort een kleine ronde van 150K, met de bestaande investeerder. Vervolgens zijn we ook op zoek voor een grotere ronde die zal lopen van eind september tot eind van het jaar. En tenslotte hebben we daarnaast het Sevi-fonds. Dat maakt de voorfinanciering in Kenia mogelijk. Dat leningfonds is ongoing. Daar kunnen investeerders continu in instappen.”
Kan je iets vertellen over het team achter Sevi?
“We hebben een geniaal team”, glimlacht hij. “We zijn begonnen met twee mensen. Mijn compagnon heeft de IT structuur van Sevi ontworpen en ontwikkeld. Hij is echt een van de toppers in Nederland. Ik zelf richt me op alles wat niet IT is, zoals business development en ik heb ruime ervaring in het opzetten van bedrijven in ontwikkelingslanden. Daar vullen we elkaar heel goed aan. Samen bepalen we de strategie.
Inmiddels hebben een team van drie IT’ers in Nederland, die vast in ons team zitten, aangevuld met ondersteuning in het buitenland. In Kenia hebben we een lokale landenmanager, support en sales team. Onze landenmanager is een senior man. Hij heeft het distributie netwerk voor CocaCola opgezet in Nairobi. Dus hij snapt waardeketens en wat daarin gebeurt heel goed. Hij heeft ook gewerkt voor Safaricom en daar het eerste M-Pesa (mobile money) product voor MKB in de markt gezet. Daarna is hij overgestapt naar Equity Bank, waar hij Equitel een mobile banking app in de markt heeft gezet. Die combinatie van ervaring is goud voor ons.”
Hoe gaat die samenwerking tussen het team in Nederland en in Kenia?
“Afgelopen week was ik in Kenia, waar we veel sales-gesprekken hadden. Met zijn achtergrond en netwerk wordt hij goed gehoord. Dus hebben sterk team staan waarmee we de volgende stap kunnen maken.”
Wat is de reden voor verdere financiering?
“De financiering is bedoeld voor groei binnen Kenia en groei naar andere landen toe. Met name om het sales- en onboarding-team verder uit te breiden. Het fonds uitbreiden is ook ten bate van de groei, want daarmee kunnen we meer klanten bedienen.”
Wat is voor jullie een droomprofiel om toe te voegen als investeerder?
“Qua expertise zou iemand met legal expertise en een structureringachtergrond fijn zijn. Met een fonds, een bedrijf in Nederland en een bedrijf in Kenia is het belangrijk dat we het juridisch goed structureren terwijl we groeien. De angel die we nu hebben en die wil door investeren heeft een banking achtergrond. Dus iemand met een legal achtergrond is een goede aanvulling.
We richten ons niet per se op impact investeerders. Maar merken dat onze impact ook van waarde is voor reguliere investeerders. De impact van onze dienst op ondernemers in deze landen, die het door ons zonder leningen kunnen doen van loan sharks met bizar hoge rentes, is heel groot. Bankleningen zijn voor deze ondernemers vaak niet toegankelijk en alternatieven zijn veel te duur, en daardoor zitten ondernemers in ontwikkelingslanden vaak in een catch-22. Daarom zijn we Sevi ook überhaupt begonnen.”
En over vijf jaar? Hoe ziet Sevi er dan uit?
“Ons doel is dat we dan in vijf landen in Afrika zitten en in die landen een mainstream product zijn. Dat we bekend zijn bij distributeurs en hun klanten en als eerste merk worden genoemd. Een ander doel is dat mainstream kapitaal dan via ons de waardeketens in loopt. Dat kan via ons met beheersbare risico’s, lage kosten en inzichtelijke data.”
* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Meer informatie over Sevi voor investeerders vind je hier.
Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond