-

Tranzer: van start-up naar scale-up naar de wereld veroveren

Tranzer is als enige Nederlandse start-up geselecteerd voor het mondiale acceleratorprogramma Start Path van Mastercard. Deelnemende fintechs krijgen toegang tot onze resources zodat ze kunnen groeien. Tranzer grijpt deze kans om te onderzoeken of smartphones kunnen worden gebruikt als ov-kaartje, vertellen oprichters Paul Rooijmans en Sanneke Mulderink.

Vertel, hoe zijn jullie op het idee voor Tranzer gekomen?

Paul: “Het is geboren vanuit frustratie. Ik ging op zakenreis naar Dublin om te praten met een busmaatschappij. Dan wil je die bussen ook echt ervaren, maar dat bleek ingewikkeld. Waar koop je een kaartje, waar moet je uitstappen? Ik vroeg me af waarom er geen Uber-achtige oplossing was voor het openbaar vervoer, waarmee je de reis niet alleen kunt plannen maar ook meteen een vervoerbewijs kunt kopen en een seintje krijgt als je bij je halte bent. Tranzer is ons antwoord hierop.”

Wat is de doelgroep?

Paul: “We bedienen incidentele reizigers die weinig verstand hebben van lokale ov-systemen. Dat kunnen toeristen zijn maar bijvoorbeeld ook automobilisten die om wat voor reden dan ook een keer met het ov gaan. Via onze app of door de integratie met een ander bedrijf, zoals WeChat of KLM, hebben ze toegang tot al het openbare vervoer, inclusief fietsen en deelauto’s. Het is een kwestie van kiezen, klikken en betalen.”

Wat zijn jullie grootste uitdagingen?

Paul: “Dat zijn er twee. Ten eerste sluiten we samenwerkingsovereenkomsten met heel veel verschillende vervoerbedrijven en dat is ingewikkeld. Ten tweede moeten we vervolgens de technologische koppeling tot stand brengen. Er zijn in Nederland bij wijze van spreken tien verschillende aanbieders van deelfietsen en twintig partijen met deelauto’s. Vanuit de reiziger bekeken is er geen verschil, die wil gewoon een fiets boeken met één click. Een reis plannen is technisch redelijk eenvoudig, het maken van een boeking is veel ingewikkelder. Deutsche Bahn heeft natuurlijk een totaal ander systeem dan de metro in Parijs of Greenwheels.”

Tranzer begon als app maar inmiddels maken partners ook gebruik van jullie technologie. Waarom is dat?

Sanneke: “We zijn er niet op uit om het merk Tranzer groot te maken, we willen veel transacties faciliteren. We hebben inderdaad een eigen app, waar we uitleggen hoe het precies werkt en waar je uiteraard je reis mee kunt plannen en boeken. Om volume te creëren werken we graag samen met partners die onze ov-bookingtool met hun eigen platform integreren. Zo komt er binnenkort een koppeling met 9292. En we werken al nauw samen met WeChat. Chinese reizigers kunnen daardoor in een vertrouwde omgeving zonder dat ze weten dat Tranzer erachter zit, openbaar vervoer regelen. Afrekenen gaat ook in de eigen valuta. Voor het uitbreiden van de dekking kijken we naar de steden die populair zijn bij deze Chinese reizigers, zoals Amsterdam, Rome, Barcelona, Madrid, Parijs en Londen. Daarnaast is Transdev, in Nederland bekend van Connexxion, aan ons gelieerd. Zij zijn in negentien landen actief in het openbaar vervoer en willen ons daar groot maken.”

Hoever zijn jullie met de samenwerkingsverbanden met ov-aanbieders?

Sanneke: “In Nederland hebben we 90 procent dekking. Alle internationale treinen zitten er al in. In België, Duitsland en Italië lopen tests. De verwachting is dat België en Italië in mei live gaan en Duitsland in juni/juli.”

Dat klinkt alsof jullie al goed aan de weg timmeren. Waarom doen jullie dan toch mee aan Start Path?

Sanneke: “We zijn er heel trots op dat we een van de vijfendertig start-ups zijn die uit de twaalfhonderd aanmeldingen wereldwijd zijn uitgekozen om deel te nemen aan Start Path. Doordat we gebruik kunnen maken van de kennis en middelen van Mastercard, zoals developers en het netwerk, konden we dit jaar starten met een pilot in Sydney waarbij de mobiele telefoon fungeert als ov-kaartje. Je houdt je smartphone bij het toegangspoortje, dat identificeert welke rekeninghouder erbij hoort en je kunt naar binnen toe. Afrekenen gebeurt automatisch. Als het idee in Sydney werkt, dan kunnen we het ook uitrollen in Londen, New York en nog honderdtwintig steden wereldwijd.”

Paul: “Bij de ov-poortjes in Nederland moeten vijfentwintig mensen per minuut worden afgehandeld. Anders gaat het te traag en krijg je gevaarlijke situaties. Het inchecken met de telefoon mag dus maximaal een halve seconde duren. Start Path draait niet zozeer om een investering, maar om kennis en kunde. Mastercard heeft de expertise om ons in een halve seconde door dat poortje te helpen. Ik ben heel enthousiast over het acceleratorprogramma. Het enige lastige is om in zo’n grote organisatie de juiste persoon te vinden die je verder kan helpen.”

Tot slot: wanneer weten jullie of de pilot geslaagd is?

Paul: “Vanuit Start Path is de doelstelling om binnen zes maanden een werkend prototype te laten zien. Voor ons is dat juni. We hebben er alle vertrouwen in dat we daarna internationaal flink kunnen uitbreiden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond