-

TravelHunter: geautomatiseerd de goedkoopste reisaanbiedingen verzamelen

Op zich is een site met goedkope reisaanbiedingen geen vernieuwend concept. Waar Alannah Paans zich met haar startup TravelHunter onderscheidt van de andere koopjesjagers is dat ze ook de laagste prijzen voor een all-in vakantie, twee weken en een luxe verblijf weergeeft. Dat gebeurt geautomatiseerd met behulp van een zelf ontwikkelde tool.

Waarom ben je met TravelHunter begonnen?

“Ik ben iets meer dan drie jaar geleden gestart tijdens mijn studie. Ik studeerde commerciële economie in Leiden en ging als onderdeel daarvan een halfjaar naar San Diego. Toen kreeg het reisvirus me te pakken. Ik wilde vaker weg en ging op internet zoeken naar leuke aanbiedingen. Ik kwam er al snel achter dat als je het slim aanpakt, je heel voordelig op reis kunt. Ik had tijdens mijn studie al een eigen bedrijfje opgestart in het bouwen van websites, dus het was niet zo moeilijk om de goede deals die ik vond online te zetten op mijn eigen site TravelHunter.”

Hoe verzamel je content?

“In het begin deed ik dat handmatig maar dat is gewoon niet haalbaar tenzij je heel veel mensen aan wilt nemen. Ik heb het dan ook geautomatiseerd. Partners als TUI, Corendon en déVakantieDiscounter leveren een databestand aan met hun aanbod en een tool selecteert de goedkoopste opties. Ik weet dat het bij sommige concurrenten nog steeds handmatig gebeurt. Bij TravelHunter zie je op elk moment de goedkoopste mogelijkheid per bestemming en per categorie – laagste prijs overall, voor een all-in vakantie, voor een verblijf van twee weken en voor vijfsterrenaccommodaties. Het databestand dat wordt aangeleverd is hetzelfde als het aanbod van de touroperators op hun site. Ik beslis vervolgens wat er op de site komt.”

Wie is de doelgroep?

“Toen ik hiermee begon dacht ik dat met name studenten geïnteresseerd zouden zijn. Maar de hoofdmoot zijn mensen van 25 tot 35 jaar die niet afhankelijk zijn van schoolvakanties. Sinds kort plaatsen we overigens ook aanbiedingen tijdens schoolvakanties dus we zien nu dat steeds meer gezinnen met kinderen de site weten te vinden.”

Wat is je verdienmodel?

“Ik krijg affiliate fees en af en toe worden er banners op de site geplaatst of extra promotionele acties gedaan op Facebook. Wat we niet doen, is de ranking verkopen – de prijs bepaalt of een aanbieding wordt opgenomen op de site.”

Alannah Paans, Travel HunterHoe zorg je voor bekendheid?

“We hebben een aantal marketingacties gedaan waarbij we een reis weggeven. Verder uiteraard Google AdWords en we adverteren ook op Facebook. Daar hebben we inmiddels bijna 19.000 volgers. Alleen de PR-kant hebben we een beetje laten liggen maar daar gaan we de komende tijd mee aan de slag.”

Wat kan er beter?

“We zijn de site altijd aan het AB-testen – staan de buttons goed, welke kleuren spreken meer aan, waar moeten de logo’s staan – we blijven tweaken. Maar in de basis ben ik tevreden met wat er nu staat. Voor de langere termijn wil ik de zoekflow verbeteren. Op de homepage staan de aanbiedingen in willekeurige volgorde, zodat de bezoeker moet scrollen – dat kan gemakkelijker. Verder wil ik meer foto’s per aanbiedingen gaan laten zien, zodat de bezoeker al een goed beeld heeft van het hotel voordat hij of zij doorklikt naar de aanbieder. Personalisatie van de nieuwsbrief is ook iets waar ik over nadenk. Inschrijvers krijgen nu een of twee keer per week een overzicht van de aanbiedingen maar dat gebeurt nog niet op basis van persoonlijke voorkeuren. Maar vooralsnog ligt mijn focus op groeien – ik wil de grootste dealsite van Nederland worden.”

Dit bericht is 5 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond