-

Travix en AMP’s: 20 procent meer traffic

eBay ging als eerste grote online speler over op AMP (Accelerated Mobile Pages), de oplossing van Google die de mobiele performance van websites aanzienlijk verbetert. CheapTickets.nl werkt er sinds een jaar mee. Wat zijn de bevindingen?

Wouter Kiel houdt zich als Global SEO Manager bij Travix bezig met Accelerated Mobile Pages (AMP). AMP is een vinding van Google waarbij webpagina’s een snellere mobiele variant krijgen zodat de gebruikerservaring beter wordt. Dit kan doordat scripts en codes achterwege worden gelaten. AMP-pagina’s zijn in Google te herkennen aan het bliksemschichtlogo.

Online reisagent CheapTickets.nl had eind 2017 de primeur in de Travix-groep. “We zijn begonnen met AMP omdat we op zoek waren naar manieren om meer clicks te halen uit de organische zoekresultaten. Het grootste winstpunt dat daar te behalen valt is als je je weet te onderscheiden van je concurrenten. AMP biedt ons die mogelijkheid. Uit onderzoek dat wij hebben gedaan is gebleken dat we er behoorlijk meer verkeer uithalen.”

Travix ziet een stijging in de click-through-rate van tegen de 20 procent, zegt Kiel. “Vanuit de organische zoekresultaten met exact dezelfde posities en volumes halen we 20 procent meer traffic, bezoekers die de funnel ingaan op weg naar een boeking. Je hebt wel een iets hogere bounce rate omdat je binnen het Google-ecosysteem blijft. Maar onderaan de streep zien we een stijging van het aantal boekingen van 5 procent.”

Hoelang behoud je die voorsprong?

De grote vraag is natuurlijk hoelang Travix dat concurrentievoordeel weet te behouden. Kiel is voorlopig niet bang om ingehaald te worden. “Als je er nu inspringt, net als wij anderhalf jaar geleden hebben gedaan, dan ben je absoluut nog frontrunner. Wij zijn de enige flight OTA, ik denk zelfs de enige OTA in Nederland die dit doet. Als je er snel bij bent heb je echt een concurrentievoordeel. Over een jaar of twee, drie verwacht ik dat iedereen het wel zal hebben. Vergelijk het met van http naar https – op een gegeven moment is dat geen voordeel meer maar is het de standaard. Dat zal met AMP ook gebeuren maar wanneer – geen idee. Voorlopig zien we dat het nog zeker de moeite waard is.”

Het feit dat AMP’s nog niet zijn ingeburgerd bood Travix een kans maar tegelijkertijd moest de OTA zich wel zelf een weg banen door ‘terra incognita’, aldus Kiel. “Toen we het live hadden staan merkten we dat het tracken in Google Analytics op zijn zachtst gezegd best wel lastig was, omdat er een mismatch zat tussen ons eigen domein en het Google Analytics-domein. Uiteindelijk hebben we daar binnen een paar weken samen met Google een oplossing voor gevonden. Een ander issue is dat je best wel beperkt bent in wat je kunt doen, juist omdat het zo’n lean platform is waar je niet veel script op kunt gebruiken. Wij zijn natuurlijk als flight OTA afhankelijk van searches op de site. Daarvoor zit er nog een extra stap tussen – je moet van de AMP-pagina naar een volwaardige zoekpagina. Die extra stap is een kleine belemmering en bepaalt denk ik ook voor een deel de bounce die we zien. De beperkingen die AMP heeft, voelen wij natuurlijk ook. Ik verwacht overigens dat daar binnen afzienbare tijd verbetering in zal komen.”

De komende maanden staan voor Travix in het teken van het verder uitrollen van AMP. Kiel wil alle nieuwe technologie en modules zoveel mogelijk incorporeren in het model. “Blijven ontwikkelen dus eigenlijk. Ik denk dat de volgende stap een combinatie van AMP met Progressive Web Apps zal zijn. Je laat aan de achterkant dan je hele site lokaal als een app draaien en aan de voorkant heb je AMP. Dan heeft de gebruiker pas echt een loeisnelle ervaring. Dat is de horizon waar we naar kijken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond